همسویی شاخص کل با بورس‌های جهانی

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۲۲۱

گروه بورس حسن صادقی

معاملات دیروز بازار سهام مانند روزهای گذشته، کم عمق بود به‌طوری‌ که شاخص کل با کاهش 295واحدی با شیب تندتری مسیر نزولی خود را تداوم بخشید. دیروز در حالی دماسنج بازار روی عدد 80هزار و 413واحد متوقف شد که افت قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی، روند نزولی شاخص کل را تسریع کرد. البته بررسی‌ دیگر بازارهای جهان نیز نشان می‌دهد که ریزش دیروز بورس تهران همراستا با بازارهای بین‌المللی بود. به گزارش «تعادل» تنش‌های منطقه‌یی، سیاست‌های پولی جدید قدرت‌های اقتصادی در پاسخ به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو همه بورس‌های جهان را تحت تاثیر قرار داد، به گونه‌یی که جز بورس «دکس» آلمان و «فوتسی» بریتانیا مابقی بازارهای سهام با ریزش شاخص کل روبه‌رو بودند. این در حالی است که پس از رکوردشکنی شاخص دلار امریکا در هفته‌های اخیر، دیروز ارزش دلار با کاهش 0.06درصدی روبه‌رو شد.


کاهش قیمت فلزات اساسی

پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو امریکا که موجب تقویت ارزش دلار شد، انتظار می‌رفت قیمت کالاهایی که با دلار معامله می‌شوند با افت قابل توجهی روبه‌رو باشند. بر همین اساس قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی روند فزاینده‌یی را آغاز کرد. به‌طور مثال قیمت هر تن مس در بورس لندن و نیویورک با افت 1.17درصدی همراه بود که این موضوع موجب شد تا در معاملات دیروز بازار سهام، نمادهای فملی، کگل و فولاد ارزش قیمت‌های سهام خود را از دست بدهند. با این حال مطابق با بررسی‌های کارشناسان بازار سرمایه، غلبه سطح تقاضای این محصولات بر عرضه آنها می‌تواند از تاثیرات سیاست‌های پولی امریکا بکاهد. در این راستا در نظرسنجی رویترز، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند متوسط قیمت سنگ‌آهن در سال آینده میلادی ۵۴ دلار خواهد بود و برای سال ۲۰۱۸ میلادی متوسط قیمت آن به ۵۱ دلار خواهد رسید. از دید این تحلیلگران سال آینده تقاضا برای سنگ‌آهن گران چین افزایش نخواهد یافت و اگر فعالیت‌ها در بخش ساخت و ساز این کشور کاهش یابد، قیمت‌ها افول خواهد کرد. در سال جاری میلادی که دو هفته به پایان آن فرصت باقی مانده، سنگ‌آهن به یکی از جذاب‌ترین مواد خام تبدیل شده است. ابتدای سال تحلیلگران و سرمایه‌گذاران تصور می‌کردند، قیمت سنگ‌آهن امسال نیز کاهش می‌یابد چراکه اقتصاد چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این ماده خام، رشد اقتصادی پایینی داشته باشد اما این پیش‌بینی تحقق نیافت و قیمت‌ها تقریبا به دوبرابر رسید. از این رو کارشناسان معتقدند رونق کنونی بازار، اوایل سال آینده میلادی ادامه پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر بانک گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرده در 3، 6 و 12 ماه آینده متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن به ترتیب به ۶۵، ۶۳ و ۵۵ دلار خواهد رسید. بانک جی پی مورگان نیز متوسط قیمت‌ها در سال آینده را ۶۰ دلار ارزیابی کرده است.


ریزش فراگیر شاخص بازارهای آسیا

بازارهای سهام آسیا دیروز بیشتر منفی بودند. این در حالی است که شاخص بازار ژاپن با وجود داده‌های تجاری بهتر از حد انتظار کاهش یافت. چندی پیش نظرسنجی رویترز از کاهش 2درصدی در صادرات ماه نوامبر ژاپن در مقیاس سالانه خبر داد اما داده‌های تجاری این کشور نشان می‌دهد، صادرات این کشور 0.4درصد کاهش یافته است. به نظر می‌رسد این داده‌ها با توجه به کاهش بیشتر ارزش ین و بهبود تقاضا تقویت شده است. همچنین واردات ژاپن نیز 8.8درصد کاهش داشت که رقمی بهتر از پیش‌بینی افت 12.6درصدی رویترز بود. با این حال، داده‌های مازاد تجاری که نشانگر 153میلیارد ین (1.3میلیارد دلار) در مقایسه با پیش‌بینی 227میلیارد ین کمتر از سطح انتظار بوده است. در همین رابطه سرمایه‌گذاران به‌نشست دو روزه سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی ژاپن که از روز دوشنبه شروع شده متمرکز شده‌اند.

در چین نیز قیمت خانه‌های جدید در ماه نوامبر0.6درصد افزایش داشته که در مقایسه با افزایش 1.1درصدی در ماه اکتبر نرخ رشد کمتر بوده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد که اقدامات تسکین‌دهنده سیاست‌گذاران چینی برای بازار املاک تاکنون موثر بوده است. مجموع این عوامل بازارهای مالی شرق آسیا را تحت تاثیر خود قرار داده و به تبع آن بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان این بازارها که در جنوب شرقی آسیا قرار دارند، سرنوشت روزهای اخیر بازارهای مالی جهان را با افت شاخص روبه‌رو کرده‌اند.


تداوم کاهش تیپکس

ارزش کل معاملات بورس تهران دیروز به کمتر از 151میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 804میلیون و 771هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 44هزار و 936 نوبت داد و ستد بود.

شاخص کل هم‌وزن با کاهش 106واحدی عدد 15 هزار و 815واحد را تجربه کرد. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 380واحدی به عدد 89 هزار و 17 واحد رسید. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 294 واحدی به رقم 57هزار و 226 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 155واحدی به عدد 170 هزار و 297 واحد رسید. براساس این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت ملی صنایع مس ایران با 47 واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با 36واحد و فولاد مبارکه اصفهان با 35واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت پارس خودرو با 22واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 18واحد و پتروشیمی فجر با 13واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکتی‌های لنت ترمز ایران، لیزینگ صنعت و معدن، کمک فنر ایندامین سایپا، معادن بافق، پتروشیمی آبادان، شهد ایران، سیمان دشتستان، بیمه پارسیان و حق تقدم خرید سهام آن، داروسازی امین از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری متوقف شد. دیروز 28میلیون سهم بانک خاورمیانه به ارزش کمتر از 7میلیارد تومان کد به کد شد. در صنعت دریایی ایران اما کمتر از 28میلیون سهم به ارزش بیش از 7 میلیارد تومان به کدهای درون گروهی منتقل شد. دیروز همچنین اندکی بیش از 18.5میلیون سهم سرمایه‌گذاری کوه نور به ارزش کمتر از 2.5میلیارد تومان به‌طور بلوکی واگذار شد.


پایداری آیفکس

شاخص فرابورس روز گذشته در رقم 867واحد پایدار مانده و تغییری نداشت. به گزارش «تعادل» دیروز ارزش معاملات فرابورس 193میلیارد تومان بوده و بر این اساس ارزش بازار اول و دوم فرابورس 52.7میلیارد تومان رسید. حجم معاملات فرابورس نیز رقم222 میلیون 703هزار سهم بود. همچنین تعداد معاملات انجام شده در بازارهای فرابورس به 14هزار مورد رسید. روز گذشته نمادهای «میدکو» به میزان 2واحد مثبت، «مارون» به میزان یک‌واحد مثبت، «هرمز» 0،49واحد مثبت، «ارفع» به میزان منفی 0.46 ،«ذوب» به میزان 0،45 واحد منفی، «شاوان» به میزان 0،4واحد منفی و «شرانل» به میزان 0،37واحد منفی بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین پربیننده‌ترین نماد فرابورس نیز متعلق به شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان، شرکت آهن و فولاد ارفع، معدنی کیمیای زنجان، ریل پرداز سیر، گروه صنایع کاغذ پارس و سرمایه‌گذاری مسکن بود. حجم معاملات بازار بدهی با یک‌میلیون و 400هزار سهم به ارزش 13میلیارد تومان بود که گواهی سپرده پارسیان و اسناد خزانه اسلامی بیشترین تعداد دادوستد را داشتند. صندوق‌های ETF نیز با 15میلیارد تومان دادوستد کار خود را به پایان بردند. بیشترین حجم معاملات متعلق به صندوق اعتماد پارسیان با ارزش 7میلیارد تومان بود. صندوق‌های آرمان آتی، گنجینه و اطلس در ردیف‌های بعدی قرار داشتند. ارزش بازار پایه فرابورس طی معاملات روز گذشته با معامله 2میلیون سهم به رقم 600 میلیون تومان رسید. اوراق تسهیلات نیز طی روز گذشته بین 72هزار تا 77هزار تومان معامله شد. بر این اساس 41هزار و 571ورق روز گذشته برای خرید مسکن بین سرمایه‌گذاران و بانک مسکن دادوستد شد که ارزش آن به رقم 3میلیارد و 200میلیون تومان رسید.


رونق عرضه‌های تالار نقره‌ای

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز دوشنبه 29 آذرماه میزبان عرضه 50هزار تن وکیوم باتوم و لوب کات شرکت پالایش نفت تهران بود. دوشنبه 36هزار و 500 تن وکیوم باتوم، 11هزار تن لوب کات سنگین و 3هزار تن لوب کات سبک شرکت پالایش نفت تهران (تندگویان) در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران عرضه شد.

دیروز 29 آذرماه، 400تن سلاپس واکس شرکت پالایش نفت بندرعباس و 11هزار و 477تن انواع مواد پلیمری شرکت‌های پتروشیمی بندرامام، نوید زرشیمی، مارون، پلی نار، محب پلیمر قم، پلیمر کرمانشاه، لرستان، شازند، مهاباد و تندگویان نیز در تالار مذکور عرضه شد. افزون بر این 12هزار و 500 تن انواع قیر و 100تن عایق رطوبتی در تالار صادراتی عرضه شد.

همچنین 550 تن ورق گرم C، 550تن ورق گرم B شرکت فولاد مبارکه اصفهان، 20هزار تن مس کم عیار، 12تن کنستانتره فلزات گرانبها و 120تن سولفور مولیبدن شرکت ملی صنایع مس ایران، 700 تن کک متالورژی شرکت کک‌سازی زرند، 500تن بیلت و 500تن شمش هزار پوندی شرکت ایرالکو، یک‌هزار تن شمش هزار پوندی شرکت المهدی، 100 تن شمش روی شرکت فرآوری مواد معدنی ایران و 5 کیلوگرم شمش طلای معدن موته در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر