هم اقتصاد می‌چرخد هم سانتریفیوژ

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۲۰۵

تمام اتباع کشور در برابر اجرای قانون مساوی هستند

گروه ایران

«بیاییم با حقوق خود بیشتر آشنا شویم و قدرتمندانه آن را پاس بداریم.» این عبارات متن پیامکی است که از صبح روز گذشته رییس‌جمهور به‌مناسبت امضای منشور حقوق شهروندی به همه مشترکان تلفن همراه پیامکی ارسال کرد و از آنها خواست به مطالعه متن کامل این منشور بپردازند. منشوری که رونمایی از آن، سومین ضلع از مثلث وعده‌های دولت (بعد از توافق هسته‌یی و مهار تورم) را در مسیر عملیاتی شدن قرار داد. مجموعه‌یی ۱۲۰ماده‌یی که از آغاز دوره ریاست‌جمهوری روحانی تدوین و پیش‌نویس آن به بحث گذاشته شد و بر بلندای حقوق اولیه ازجمله حق «زندگی شایسته» شامل برخورداری از آب بهداشتی، غذای مناسب، خدمات درمانی، آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و فضای مجازی و حق تشکل و راهپیمایی استوار شده است. با توجه به این اهمیت است که رییس‌جمهوری در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت» و رونمایی از منشور حقوق شهروندی به این نکته اشاره می‌کند که: «امروز هم یکی از وعده‌های مهم من به ملت ایران جامه عمل پوشانده می‌شود و هم به یکی از آرزوهای دیرینم می‌رسم.» رییس دولت تدبیر و امید با بازخوانی وعده‌هایش، نجات اقتصاد ایران را ماموریت اصلی دولت یازدهم برشمرد که با رسیدن رشد اقتصادی به رقم 7.4درصدی و تورم تک‌رقمی در مسیر تحقق قرار گرفته است. در کنار این موضوعات روحانی اشاره‌یی هم به روش مواجهه صداوسیما با دستاوردهای دولت داشت و از مدیران رسانه ملی خواست در بازخورد تلاش‌های دولت انصاف را رعایت کنند.


پای وعده‌ها ایستاده‌ام

روحانی دیروز در این همایش که در محل سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، گفت: بسیار خوشحال و خرسندم که امروز هم به یکی از وعده‌های مهم به ملت ایران جامه عمل پوشانده می‌شود و هم به یکی از آرزوهای دیرینم می‌رسم؛ منشور حقوق شهروندی در ماه ربیع المولود و ماه آذر رونمایی می‌شود. در ماه علم، رحمت، آزادی بیان، قانون اساسی و در ماهی که امام(ره) بر حقوق شهروندی تاکید کرد.

رییس دولت یازدهم اظهار کرد: من می‌خواهم تعبیر کنم اسلامی شدن واقعی کشور جز حکومت قانون نیست و بزرگ‌ترین امتیاز حکومت پیامبر اسلام(ص) حکومت قانون بود، حکومتی بود که پیامبر به عنوان نبی (ص) و امام و به عنوان بالاترین مقام حق نداشت ذره‌یی از قانون الهی تخلف کند.

رییس‌جمهور تاکید کرد: حتی پیامبر از قانون مستثنی نیست. همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم و تمام اتباع کشور در برابر اجرای قانون مساوی هستند. هیچ کس، هیچ نهاد، هیچ فرد، هیچ حزب و هیچ رسانه‌یی نباید حاشیه امنی داشته باشد. در قانون نورچشمی نداریم. در قانون فرد و گروه وابسته و پیوسته به اینجا و آنجا نداریم. روحانی تاکید کرد: من می‌پذیرم و درست است، انقلاب اسلامی تمام نشده است. اگر تمام شده بود امروز شرایط دیگر و بهتری را در همه قوای حاکم در این سرزمین می‌دیدیم. تا تبعیض هست انقلاب تمام نشده است. تا فساد است انقلاب تمام نشده است. تا گردنکشی‌ها هست، انقلاب تمام نشده است.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه من درباره حقوق جوانان و ‌بانوان وعده دادم و پای آن ایستاده‌ام، یادآور شد: من برای حقوق اقلیت‌های دینی-مذهبی، اقوام وعده دادم و پای آن ایستاده‌ام.


تحقق وعده نجات اقتصاد ایران

رییس‌جمهوری افزود: من به مردم وعده دادم اقتصاد ایران را نجات خواهم داد. امروز در آخرین سال دولت یازدهم خوشحالم که مردم ما هم شاهد تورم تک‌رقمی هستند و هم شاهد رشد اقتصادی 6ماهه اول امسال در مقایسه با 6ماهه پارسال با رشد 7.4 هستند.

روحانی ادامه داد: از تابستان امسال هم، در مقایسه با تابستان سال گذشته، شاهد اشتغال خالص بیش از 700هزار نفری در کشور هستیم. اگر معیار اقتصاد ما را تورم، رکود و بیکاری و این سه موضوع را به عنوان مهم‌ترین مساله درنظر بگیریم و پس از آن سرمایه‌گذاری خارجی، رشد صادرات توازن در رشد صادرات، واردات، بخش کشاورزی و حرکت به مسیر خودکفایی، خودکفایی در تولید گندم در کشور و ده‌ها و ده‌ها نمونه دیگر؛ نسبت به سال 91 یعنی سالی که رشد اقتصادی ما منفی 6.8 بوده و اوایل سال 92 که تورم ما 45 درصد بوده است و 5 ساله پس از 85 و سال‌های بعد تا سال 90 و 91 که تقریبا در این چند سال اشتغال خالص ما صفر بوده است؛ قابل مقایسه است.

وی با تاکید بر اینکه وعده من نجات اقتصاد کشور از سراشیبی سقوط بود و وعده من به مردم این بود که سانتریفیوژ می‌چرخد و کارخانه‌ها هم به حرکت خود ادامه خواهند داد، اضافه کرد: در 8 ماهه اول امسال بیش از 15 هزار و 600 کارگاه متوسط و کوچکی که یا راکد بوده یا با ظرفیت کامل عمل نمی‌کرده‌اند، با تسهیلات بانکی بالای 11هزار میلیارد تومان کاملا فعال شده‌اند.


نخستین خودرو مشترک ایران و فرانسه

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: چرخ کارخانه‌های مشترک ایران با کمپانی‌های خارجی هم به حرکت درآمده است. اسفند امسال نخستین خودرو مشترک ایران و فرانسه که حدود 30درصد صادراتی خواهد بود، به نمایش ملت ایران درخواهد آمد و مردم خواهند دید که چرخ اقتصاد در کشور ما به حرکت درآمده است. روحانی افزود: سانتریفیوژه‌هایی که IR1 آن فقط فعال بود، یعنی مدل یک، امروز IR8 که مدرن‌ترین سانتریفیوژی است که ایران به آن دست یافته و جزو سانتریفیوژهای پیشرفته است، به حرکت درآمده است.


حقوق شهروندی برای دولت الزام‌آور است

رییس‌جمهور تاکید کرد: ما به معنای دولت، قوه مجریه، رییس‌جمهوری، همه وزرا و معاونان، به عنوان همه کارگزاران دستگاه اجرایی و همه کارمندان دولت در سراسر کشور، خودمان را موظف به اجرای تک‌تک مواد منشور حقوق شهروندی می‌دانیم. روحانی با بیان اینکه ممکن است کسی بگوید این منشور برای مردم الزام‌آور است یا خیر؟ گفت: برای دولت الزام‌آور است. رییس‌جمهوری در چارچوب 134 قانون اساسی این منشور را به مثابه برنامه و خط‌مشی دولت یازدهم اعلام می‌کند و همه کارمندان دولت در سراسر کشور موظف به اجرای این منشور هستند.


صدا و سیما کلمات امام (ره) را پخش کند

رییس‌جمهوری با اشاره به بند 6 فرمان 8 ماده‌یی حضرت امام راحل تصریح کرد: باید دقت و مطالعه کنیم. براساس این فرمان هیچ کسی حق ندارد به خانه، مغازه و محل کار شخصی بدون اذن صاحب آن وارد شود یا کسی را جلب کند یا به نام کشف جرم و ارتکاب گناه تعقیب و مراقبت کند یا نسبت به فردی اهانت کرده و اعمال غیراسلامی و انسانی مرتکب شود یا به تلفن و نوار ضبط صوت دیگری به نام کشف جرم یا کشف مرکز گناه گوش کند. روحانی ادامه داد: یا برای کشف گناه و هر چند گناه بزرگ باشد، شنود بگذارد یا دنبال اسرار مردم باشد و تجسس از گناهان غیر نماید؛ یا اسراری که از غیر به او رسیده ولو برای یک نفر فاش کند. تمام اینها جرم و گناه است و برخی آنها چون اشاعه فحشاست از گناهان بزرگ است و مرتکبین هر یک از امور فوق مجرم و مستحق تعزیر شرعی هستند و برخی آنها موجب حد شرعی است. وی ابراز امیدواری کرد: گاهی صدا و سیما و روزنامه‌ها کلمات امام را پخش و بیان کنند. روحانی در ادامه سخنان خود بیانیه منشور حقوق شهروندی را قرائت و امضا کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر