کانال رشد اقتصادی

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۱۹۹

ثبت بالاترین نرخ رشد اقتصادی در منطقه برای ایران

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه دولت در هدف‌گذاری مقابله با تورم موفق بوده و توانسته تورم را تک‌نرخی کند، اعلام کرد که کشورمان بالاترین نرخ رشد اقتصادی در منطقه را دارد.

به گزارش ایرنا، علی طیب‌نیا روز یک‌شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ 22 در جمع خبرنگاران افزود: نرخ رشد اقتصادی براساس آمار بانک مرکزی در سه ماهه نخست امسال 5.4درصد بوده است. وی ادامه داد: این نرخ رشد در سه ماهه دوم امسال به بیش از 9درصد رسید که نشان می‌دهد ما در مسیر افزایش نرخ رشد حرکت می‌کنیم. در واقع نرخ رشد اقتصادی در نیمه نخست امسال به 7.4درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: ما برای امسال نرخ رشد 5درصدی را هدف‌گذاری کرده بودیم و از ابتدای امسال اطمینان داشتم که به این هدف‌گذاری خواهیم رسید.

طیب‌نیا ادامه داد: خوشبختانه از این هدف‌گذاری عبور کردیم و امیدواریم در ادامه نه فقط نرخ رشد را حفظ کنیم بلکه به بخش‌های مختلف اقتصادی تسری دهیم؛ هرچند در بخش کشاورزی و صنعت نرخ رشد مثبت بوده است.

طیب‌نیا ادامه داد: به‌دنبال فعال کردن بخش مسکن هستیم زیرا صنایع زیادی به این بخش وابسته‌اند؛ درواقع با فعال شدن بخش مسکن، رشد ایجاد شده در زندگی عامه مردم به سادگی قابل لمس است.

وی ادامه داد: برنامه‌های مختلفی در این بخش اجرا کردیم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رشد بخش مسکن در کشور باشیم.


رشد معدن و ساختمان همچنان منفی

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه بخش عمده رشد اقتصادی مربوط به افزایش تولید نفت بوده است، گفت: اثرات مثبت سیاست اعتباری حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در گزارش فصل پاییز نمایان خواهد شد.

پیمان قربانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به رشد 5.4درصدی اقتصاد در فصل اول و رشد 9.2درصدی در فصل دوم امسال که موجب رسیدن رشد تولید ناخالص داخلی به 7.4درصد در 6ماهه اول امسال شد، اظهار داشت: باتوجه به افزایش صادرات نفت، بخش عمده رشد اقتصادی مربوط به بخش نفت بوده اما در بخش‌های غیرنفتی هم در فصل دوم نسبت به فصل اول تقویت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که تقویت بخش‌های غیرنفتی به معنی رشد مثبت این بخش‌هاست، گفت: بله، رشد غیرنفتی در 6ماهه اول سال جاری مثبت شده و از سطح رشد منفی بخش‌هایی که در فصول گذشته منفی بوده، کاسته شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه رشد بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در 6ماهه اول امسال مثبت بوده است، تصریح کرد: البته رشد بخش معدن منفی است و بخش ساختمان نیز به‌عنوان زیرمجموعه مهم گروه صنعت و معدن همچنان منفی بوده و هنوز از رکود خارج نشده است.

وی درخصوص پیش‌بینی بانک مرکزی از رشد اقتصادی کشور در 6ماهه دوم سال جاری، اظهار داشت: برآورد و پیش‌بینی ما این است که رشد اقتصادی در سه ماهه سوم مانند سه ماهه دوم در سطح بالایی باشد.

قربانی ادامه داد: باتوجه به اینکه در دو ماهه پایانی سال گذشته تولید و صادرات نفت رشد قابل‌توجهی داشت (به‌دلیل ماهیت مقایسه‌یی محاسبه رشد)، رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم امسال اندکی کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به سیاست اعتباری حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از سوی بانک مرکزی تصریح کرد: اثرات مثبت این سیاست در گزارش رشد اقتصادی سه ماهه چهارم سال 95 نمایان خواهد شد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه تقویت رشد اقتصادی بخش غیرنفتی بسیار مهم است، گفت: امیدواریم در سال‌های بعد، این نرخ بالای رشد اقتصاد را در حوزه‌های غیرنفتی هم مشاهده کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر