روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۱۹۶

روز هشتم ربیع‌الاول تعطیل اعلام شد-ایرنا|نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته با اصلاح موادی از لایحه احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند. شورای نگهبان با تعطیلی سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت حضرت

ولی‌عصر (عج) به عنوان تعطیل رسمی به دلیل وجود بار مالی و براساس اصل 75 قانون اساسی مخالفت کرد و این بند از لایحه را برای بررسی بیشتر به مجلس بازگردانده بود که با رای نمایندگان تصویب شد.

اراده سیاسی در ایران و یونان برای گسترش روابط وجود دارد -ایرنا| محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار جورج کاتروگکالوس قائم‌مقام وزیر خارجه یونان، روابط دوجانبه را در مسیر خوب و صحیح توصیف کرد و افزود: حسن‌نیت و اراده سیاسی در دو طرف برای گسترش هر چه بیشتر روابط در همه زمینه‌های سیاسی و اقتصادی وجود دارد. در این ملاقات در‌خصوص روابط دوجانبه، روابط با اتحادیه اروپا، مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد.

روزنامه کویتی پیش‌نویس مذاکرات میان ترکیه، ایران و روسیه درباره سوریه را فاش کرد- ایسنا| روزنامه الجریده کویت به پیش‌نویس مذاکرات سه‌جانبه تهران-مسکو و آنکارا درباره سوریه که احتمالا در شهر آستانه (پایتخت قزاقستان) میان طرف‌های سوریه با نظارت این سه کشور برگزار می‌شود، دست یافت و آن را منتشر کرد. این پیش‌نویس چهار بخش اصلی دارد که عبارتند از: آتش‌بس فوری در کل مناطق سوریه اعلام می‌شود، یک دولت انتقالی با حضور مخالفان بدون شرط برکناری بشار اسد. پس از تشکیل دولت انتقالی ترکیه یک مسیر خروجی امن برای شبه نظامیان سوری و خارجی که می‌خواهند از سوریه بدون سلاح خارج شوند، فراهم کند و چهارم اینکه همه مذاکرات باید براساس حفظ تمامیت ارضی سوریه باشد و دمشق، مسکو و تهران باید امنیت مرزهای ترکیه در مقابل هرگونه تحرکات کردها یا هر طرف مخالف با ترکیه را تامین کرده و آنها را از این مرزها دور نگه دارند.

نشست سه‌جانبه‌ تهران، مسکو و آنکارا یک هفته جلو افتاد- ایلنا| وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور، در رابطه با تحولات سوریه در روز شنبه با همتایان ایرانی و ترکیه‌یی خود مکالمه تلفنی داشت. بنا به اعلام وزارت خارجه روسیه، مکالمه تلفنی وزرای خارجه این سه کشور معطوف به «بازپس‌گیری شرق حلب و تخلیه شهر از غیرنظامیان و همچنین مسوولیت‌ها در رابطه با تسهیل شرایط غیرنظامیان در دیگر مناطق کشور سوریه» بوده است. طبق این گزارش، وزرای خارجه سه کشور توافق کرده‌اند نشست سه‌جانبه‌ آنها که قرار بود روز ۷ دی (۲۷ دسامبر) برگزار شود، زودتر انجام بگیرد و بر این اساس این نشست سی‌ام آذر (۲۰دسامبر) در مسکو برگزار خواهد شد.

روحانی به روسیه می‌رود-ایسنا| حسن روحانی رییس‌جمهور ایران به روسیه سفر می‌کند. قرار است سفر بلندپایه‌ترین مقام سیاسی ایران به روسیه در ژانویه ۲۰۱۷ میلادی و کمتر از یک ماه آینده انجام پذیرد. در حال حاضر مسوولان دو کشور در حال آماده‌سازی برنامه‌های این سفر هستند که پیش‌بینی می‌شود چندین سند همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی در این سفر به امضای روسای جمهور ایران و روسیه برسد.

سهمیه ‌۲۵درصدی خانواده شاهد و ایثارگر برای ورود به دانشگاه‌ها حذف شد-تسنیم|با رای نمایندگان مجلس اختصاص ۲۵درصد از سهمیه ورود به دانشگاه‌ها به خانواده‌های شاهد و ایثارگر از متن لایحه احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور حذف شد. براساس بند «ب» ماده 3 لایحه احکام دایمی لایحه توسعه کشور، برخی وزارتخانه‌ها موظف بودند 25درصد از سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بورسیه‌های تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی را به همسران و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسران و فرزندان جانبازان بالای 25درصد اختصاص دهند.

تشکیل ائتلاف اصولگرایان تا 10 روز آینده-فارس|سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از تشکیل ائتلاف اصولگرایان تا 10 روز آینده خبر داد و گفت: منتظر نتیجه جلسات ائتلاف خواهیم بود. مصباحی‌مقدم درباره نشست مشترک احزاب اصولگرا با جامعه روحانیت نیز گفت: فعلا بنا نیست خبر تازه‌یی در این خصوص باشد تا ان‌شاءالله ببینیم نتیجه ائتلاف چه می‌شود.

درگیری لاریجانی و کواکبیان در حاشیه تصویب لایحه برنامه ششم-مهر| دیروز در صحن علنی مجلس و هنگام رای‌گیری برای کلیات لایحه برنامه توسعه، مصطفی کواکبیان نماینده تهران با فریاد درخواست وقت برای ارائه تذکر آیین‌نامه‌یی را داشت که علی لاریجانی رییس مجلس اعلام کرد، به‌دلیل اینکه وارد رای‌گیری شده‌ایم، نمی‌توانیم تذکرات را دریافت کنیم. دقایقی بعد و پس از تصویب کلیات لایحه برنامه توسعه و هنگامی که نمایندگان وارد بررسی جزییات آن شده بودند، کواکبیان از جای خود بلند شد و گفت: این چه وضع اداره جلسه است؛ این دیکتاتوری است. لاریجانی نیز خطاب به وی گفت: آرام باشید؛ این به نفع کشور است. وی ادامه داد: توهین نکنید؛ هم برای مزاج‌تان خوب نیست و هم برای حیثیت‌تان.

کمبود شادی در برنامه‌های سیما در ایام میلاد پیامبر اسلام (ص) -ایسنا| علی مطهری نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با انتشار مطلبی در اینستاگرام خود نوشت: برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی در ایام میلاد پیامبر اسلام (ص) از نظر شادی و نشاط‌آفرینی متناسب با این ایام نبود. به‌طور کلی جشن و شادی ما مسلمانان خصوصا شیعیان در ایام میلاد پیامبر اکرم (ص) با جشن و شادی مسیحیان در ایام میلاد حضرت مسیح قابل قیاس نیست و این یک نقص است، به‌ویژه برای ما ایرانیان که عزاداری‌های طولانی در طول سال داریم و جشن و شادی ما در اعیاد مذهبی بسیار کمرنگ‌تر از جشن و شادی ما در مناسبت‌های ملی است. به‌طوری که برخی چنین برداشت کرده‌اند که اصولا مناسبت‌های مذهبی برای غم و غصه است و مناسبت‌های ملی برای شادی. امیدوارم مسوولان صداوسیما تغییری در رویه خود ایجاد کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر