پیروزی در حلب مهم است اما کافی نیست

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۱۹۴

الکساندر لاورنتیف فرستاده ویژه پوتین رییس‌جمهوری روسیه که برای ملاقات با مقامات کشورمان و تبیین رویکردهای روسیه پس از آزاد‌سازی حلب به تهران سفر کرده است، روز گذشته با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و در جریان این ملاقات‌ها دیدگاه‌های روسیه برای افزایش هماهنگی‌های نظامی، امنیتی، سیاسی و میدانی در سوریه را تشریح کرد. به گزارش ایرنا، علی شمخانی در دیدار خود با فرستاده ویژه پوتین با اشاره با آزادسازی شهر استراتژیک حلب در سوریه ضمن تشریح رویکردهای ایران درخصوص چگونگی خروج مسلحان باقی‌مانده در حلب و همچنین تخلیه شهروندان غیرنظامی، مجروحان و سالخوردگان در شهرک‌های فوعه و کفریا گفت: درحالی که مجموعه توان سیاسی و رسانه‌یی جبهه غربی- عربی- عبری برای تولید و انتشار اخبار غیرواقعی در مورد تلفات انسانی در حلب بسیج شده، کوچک‌ترین صدایی در مورد ضرورت خارج کردن مجروحان و سالخوردگانی که بیش از سه سال در شهرک‌های فوعه و کفریا در محاصره تروریست‌ها هستند، شنیده نمی‌شود. وی با یادآوری بدعهدی امریکا و برخی کشورهای منطقه‌یی در مذاکرات قبلی مربوط به آتش‌بس، بر ضرورت ایجاد و اخذ ضمانت‌های لازم برای استمرار آتش‌بس در حلب و فاصله‌گیری مسلحان از حومه این شهر تاکید کرد و گفت: مجموعه ظرفیت‌های موجود باید برای تقویت امدادرسانی به مردم رنج کشیده حلب و ایجاد شرایط امن همراه با خدمات ضروری برای حضور ساکنان با محوریت دولت سوریه بسیج شود.

علی‌اکبر ولایتی نیز پس از دیدار با لاورنتیف در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا نماینده روسیه پیام خاصی را برای ایران آورده است؟ گفت: سرعت تحولات منطقه به‌طور عام و سوریه به‌طور خاص اقتضا می‌کند که دو کشور ایران و روسیه که روابط راهبردی دارند با یکدیگر با فاصله نزدیک مشورت کنند زیرا هر دو به شکل جدی از دولت و ملت سوریه حمایت می‌کنند. پیروزی که در حلب به دست آمد، مهم است اما کافی نیست، زیرا هنوز معارضان مسلح مزدور بیگانگان در جای جای سوریه هستند و قدم‌های بعدی باید برداشته شود. این نوع رفت و آمدها و پیام‌هایی که بین دو کشور رد و بدل می‌شود زمینه‌یی برای هماهنگی هر چه بیشتر در حوزه سیاسی، بین‌المللی و منطقه‌یی است. وی ادامه داد: در آینده نزدیک نیز وزرای خارجه و دفاع ایران، روسیه و ترکیه در مسکو با هم دیدار می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: غربی‌ها فریاد بشردوستانه می‌زنند درحالی که به تروریست‌ها مجال دادند که اینها از حلب خارج شوند؛ نماینده امریکا در کمال وقاحت در سازمان ملل اشک تمساح می‌ریزد و می‌گوید چرا با اینها برخورد تند می‌کنید، درحالی که اینها مردم بی‌گناه حلب را طی چهار سال گذشته سر بریدند و ظلم‌های زیادی کردند که در تاریخ سوریه بی‌سابقه است. بدون تردید باید به موازات خروج اینها از حلب امکانات دسترسی به داخل دو شهرک‌نشین شیعه نیز برقرار شود. وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات ایران در قبال بدعهدی‌های امریکا گفت: رییس‌جمهوری برای پاسخ به اقدام امریکایی‌ها، اقدام کرده‌اند و اقدامات بعدی را نیز انجام خواهند داد. ایران قطعا پاسخ این عهدشکنی امریکایی‌ها را خواهد داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر