امضای آمانو پای تعهدات برجامی ایران

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۱۹۲

روحانی: ما به تعهدات خود پایبند بوده و آغازگر نقض برجام نخواهیم بود

گروه ایران

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته به دعوت علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان وارد تهران شد و علاوه بر رایزنی با صالحی و محمدجواد ظریف درخصوص همکاری‌های هسته‌یی ایران و آژانس، زمینه‌های مختلف فنی، پادمانی و موضوعات مرتبط با برجام با حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. آمانو در این سفر از پیش اعلام نشده برای چندمین بار از پایبندی کامل ایران به تعهدات خود سخن گفت و تاکید کرد که از روند اجرای برجام رضایت دارد. در همین راستا، وی در دیدار با روحانی با بیان اینکه برجام یک دستاورد بزرگ بین‌المللی بوده و آژانس با تمام توان از اجرای آن حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد که پایبندی طرفین به اجرای تعهدات برجام بسیار حائز اهمیت بوده و اطمینان می‌دهم که آژانس به عنوان سازمانی بی‌طرف و فنی به کار خود در آینده ادامه دهد.


گزارش‌های آژانس باید بی‌طرفانه باشد

رییس‌جمهوری کشورمان نیز در این دیدار ضمن تاکید بر خواست ایران مبنی بر توسعه روابط مثبت و فنی با آژانس اظهار کرد: ایران در آینده نیز به همکاری‌های خود با این نهاد بین‌المللی در چارچوب مقررات ادامه خواهد داد. روحانی در ادامه، پرونده هسته‌یی ایران را یکی از فعالیت‌های مهم و طولانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برشمرد و با اشاره به اینکه این پرونده نهایتا سال گذشته به نتیجه خوبی رسید، افزود: حل و فصل پرونده هسته‌یی ایران، رفع ابهام‌سازی‌ها و بسته شدن پرونده پیچیده PMD توسط آژانس، گامی مهم و اطمینان‌آفرین بود. وی همچنین برجام را توافقی بزرگ و تجربه‌یی مثبت دانست که در سایه تلاش‌های طرفین مذاکره‌کننده حاصل شده و افزود: برجام توانست از یک سو ثبات و همکاری بیشتری برای منطقه به ارمغان آورد و از سوی دیگر تحریم‌های ظالمانه و نادرست علیه ملت ایران را برطرف کند. به همین سبب همانطور که رهبر معظم انقلاب به صراحت اعلام کردند و نیز براساس اخلاق و معیارهای دینی و فرهنگی، ما به تعهدات خود پایبند بوده و آغازگر نقض آن نخواهیم بود. روحانی در عین حال پایداری برجام را در گرو پایبندی تمامی طرف‌ها به تعهداتشان دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود در برجام پایبند باشند به تعهدات خود عمل خواهد کرد. اقدامات اخیر امریکا به ویژه تمدید قانون«ایسا» مغایر با برجام است. مسیری که امریکا در قبال ایران در پیش گرفته، موجب کاهش اعتماد جهانی نسبت به دولت امریکا خواهد شد.

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به وظایف خود در راستای پایداری برجام عمل کند، گفت: گزارش‌های آژانس باید فنی و بی‌طرفانه بوده و انتظار داریم، آژانس در زمینه همکاری‌های فنی، کسب فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی و تجارت هسته‌یی نیز به وظیفه خود به خوبی عمل کند. روحانی همچنین با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از نهادهای مهم بین‌المللی برای اطمینان‌بخشی به مردم جهان در زمینه سلامت‌ زیست‌محیطی و کنترل تسلیحات خطرناک اتمی است، اظهار امیدواری کرد: ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند همکاری‌های فنی خوبی در زمینه تولید پیشران‌های هسته‌یی برای حمل و نقل دریایی با یکدیگر داشته باشند.

دست ایران بسته نیست

از سوی دیگر، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در نشست مشترک خبری با یوکیو آمانو در جمع خبرنگاران اعلام کرد که روابط ایران و آژانس بسیار خوب است و اصرار داریم که این نهاد بین‌المللی همانطور که تا امروز شاهد بودیم به عنوان یک مرجع بی‌طرف عمل کرده و اعمال نفوذها را در گزارش‌های خود منعکس نکند.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سوال که آیا میزان غنی‌سازی پیشران‌ها مطرح شده یا خیر گفت: نخست اینکه درخصوص پیشران‌ها سه ماه فرصت داریم تا آن را بررسی کنیم، این مساله ساده‌یی نیست که امروز درباره آن تصمیم بگیریم و فردا اجرایی کنیم. بحث بسیار مهم و فنی است ولی به طور معمول غنای این محرک‌ها از پنج درصد پایین‌تر و تا 90درصد هم هست. این بسته به نوع محرک دارد که برای چه منظور و چه زمانی استفاده می‌شود؛ اینها مطالب تخصصی است که ما قطعا در چارچوب برجام و در چارچوب موافقتنامه‌های پادمانی آنها را انجام خواهیم داد و خارج از آن کاری نمی‌کنیم. ما سه ماه زمان داریم بررسی‌های اولیه را در این خصوص انجام دهیم و بعد نتیجه آن را در گزارشی خدمت رییس‌جمهوری تقدیم می‌کنیم. صالحی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان این اقدام ایران را اقدام متقابل و متناظر با اقدام امریکا تلقی کنیم، گفت: من پیش‌تر هم به رسانه‌ها گفته‌ام، اگر مطلبی می‌گویم حتما دقیق آن را می‌گویم ولی به هر حال دست ایران بسته نیست، پل‌های پشت سرش را خراب نکرده و هر اقدامی که مقتضی باشد و مسوولان نظام تصمیم بگیرند برای عملیاتی کردن آن آمادگی داریم. ما در شرایطی هستیم که طرف مقابل متوجه پیام ما شده و می‌داند که پیام ما جدی است. صالحی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام ما طرف مقابل را از نقض برجام منصرف می‌کند و بازدارندگی لازم را دارد و همچنین موضع آمانو درخصوص اقدام ما چه بوده، اعلام کرد: طرف مقابل پیام ما را گرفته است، شما به همین میزان بسنده کنید. مطمئن باشید آنچه من می‌گویم، حساب شده و دقیق است. ما با آقای آمانو مروری بر توافقاتی که داشته‌ایم، کردیم و نظرات خودمان را دادیم، آنها هم نظرات خودشان را گفتند.


گلایه صالحی از آژانس

رییس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: یکی از گلایه‌های ما به آژانس این بود که در گزارش گفته شده 100کیلو به 130تن آب سنگین اضافه شده، ما گفتیم که در مقیاس 130هزارکیلو آیا 100کیلو اصلا معنایی دارد؟ در برجام آمده است که ما تولید بیش از 130تن را در معرض فروش برای خریدار بالقوه خارجی قرار دهیم، این عین عبارت برجام است بنابراین ما می‌توانیم بیش از 130تن داشته باشیم و آن را در معرض فروش قرار می‌دهیم و این را هم گفته‌ایم و این مسائل دیگر حل شده است. تاکید ما این است آژانس باید واقعا بی‌طرفانه عمل کند و خوشبختانه در بعد فنی ما مطالب‌مان کاملا روشن است و اگر غرض سیاسی در میان نباشد، ما مشکل خاصی نخواهیم داشت.


آمانو پیامی از امریکایی‌ها نیاورده است

صالحی در پایان گفت: سفر آمانو سفر بسیار مهمی است چراکه ایشان از مقامات مختلف ملی شرایط ایران را برای بر پا نگهداشتن برجام خواهند شنید. ما بارها اعلام کرده‌ایم و مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند ما به عهدی که بسته‌ایم، وفادار خواهیم ماند و ناقض عهد نخواهیم بود مگر اینکه طرف مقابل اقدام به این کار کند. هر کدام از این مطالب هم پیام روشنی به همراه دارد. وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا آمانو پیامی از طرف امریکا آورده یا نه؟ گفت: خیر، ما درخصوص پیشران‌ها به طور مفصل با ایشان صحبت کردیم، اینکه اگر برای مقاصد تجاری باشد به یک نحو است، برای مقاصد نظامی به نحو دیگری است و چارجوب توافقنامه پادمانی تعیین می‌کند که چه شرایطی باشد و ما در چارچوب آن شرایط قطعا عمل خواهیم کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر