آرایش انتخاباتی چپ‌ها در فرانسه

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۱۴۲

اتحادیه اروپا در انتظار آزمونی دیگر

گروه جهان

7 کاندیدای جناح چپ فرانسه برای شرکت در انتخابات مقدماتی درون حزبی و تعیین کاندیدای نهایی این جناح در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۷ مشخص شدند. در میان شرکت‌کنندگان آرنود مونتبورگ و بنوا هامون، وزرای سابق اقتصاد و آموزش دولت فرانسوا اولاند حضور دارند که در مخالفت با سیاست‌های وی از سمت‌هایشان استعفا کردند. سیلویا پینل از حزب رادیکال چپ فرانسه و وزیر سابق مسکن تنها نامزد زن حاضر در این رقابت است. این انتخابات قرار است روزهای ۲۲و ۲۹ژانویه برگزار شود. همچنین با کناره‌گیری فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه از حضور در رقابت‌های انتخاباتی، مانوئل والس به عنوان کاندیدای سوسیالیست در انتخابات مقدماتی حضور خواهد داشت. به گزارش یورونیوز، برخلاف سال ۲۰۱۲میلادی که اولاند از حمایت احزاب چپ ‌میانه و سبزها برخوردار بود اکنون به دلیل سیاست‌های او، اختلافاتی میان متحدانش و حتی در داخل حزب او ایجاد شده که کار را برای هر نامزدی از حزبش سخت می‌کند. شاید به همین دلیل است که امانوئل ماکرون، وزیر سابق اقتصاد دولت فرانسوا اولاند اعلام کرده در انتخابات مقدماتی جناح چپ حضور نخواهد یافت. وی که پیش‌تر از نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه خبر داده بود، گفته به عنوان یک نامزد مستقل وارد میدان خواهد شد.


آزمونی دیگر برای اتحادیه اروپا

نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به داغ شدن تنور انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه نوشته که اتحادیه اروپا با آزمون دشوار دیگری روبه‌روست. در این گزارش آمده: کمر اتحادیه اروپا زیر فشارهای زیادی ازجمله رکود اقتصادی، بحران یورو، فشارهای جدید از سوی روسیه و موج گسترده مهاجرت خم شده است. اما با نگاهی به رشد فزاینده سیاستمداران پوپولیست و ملی‌گرای افراطی در اقصا نقاط این اتحادیه ازجمله فرانسه می‌توان نتیجه گرفت که چالش‌های سهمگین‌تری در راه است، کسانی که با تندتر کردن آتش تمایلات ملی‌گرایانه افراطی مشروعیت این اتحادیه را نشانه رفته‌اند.

بروکسل (پایتخت سیاسی اتحادیه اروپا) که هنوز از شوک رای شهروندان بریتانیایی به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا(برگزیت) خارج نشده بود با مجموعه‌یی از انتخابات‌های سرنوشت‌ساز در سال پیش روی میلادی روبه‌روست که هیچ یک از آنان به اندازه انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه مهم نیست، کشوری که یکی از موسسان این اتحادیه بوده است.

تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا ضربه بزرگی به اتحادیه اروپا بود اما پیروزی فردی چون مارین لوپن در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه می‌تواند ناقوس مرگ این اتحادیه باشد. به ویژه که با پیروزی فردی چون دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده چشم‌انداز ادامه حیات اتحادیه اروپا تاریک‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. فرانسوا هیسبورگ، مشاور ویژه بنیاد تحقیقات استراتژیک در فرانسه و رییس موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در این باره می‌گوید:«روی کار آمدن فردی مانند ترامپ در ایالات متحده، پیروزی کسی مانند مارین لوپن در فرانسه را منطقی جلوه می‌دهد. پیروزی ترامپ احترام لوپن را در فرانسه بیشتر کرد.

همه می‌دانند که لوپن، ترامپ نیست. او خیلی خوب می‌‍‌داند که چطور باید از اسامی و فعل‌ها استفاده کند و چطور ایده‌های خود را اجرایی کند.»

آنچه مارین لوپن می‌خواهد، گرفتن هدایت فرانسه برای خارج کردن این کشور از حوزه پولی یورو و اتحادیه اروپاست. لوپن گفته که در صورت پیروزی در انتخابات همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) را برگزار خواهد کرد و دقیقا همین مساله است که رقبای حامی اتحادیه اروپا را به‌ شدت نگران کرده است.


آقای هیچ‌کس در برابر لوپن

پس از برگزاری انتخابات مقدماتی جناح راست میانه فرانسه در ماه نوامبر گذشته فرانسوا فیون، نخست‌وزیر پیشین فرانسه که از او به عنوان یک سیاستمدار لیبرال‌ محافظه‌کار نام برده می‌شود، توانست به عنوان نامزد این جناح در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده فرانسه معرفی شود.

نشریه آتلانتیک با اشاره به پیروزی فیون می‌نویسد: پیروزی فیون نشان‌دهنده تغییر نگرش رای‌دهندگان فرانسوی است. پیروزی یک چهره محافظه‌کار در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان فرانسه نشان می‌دهد که حداقل بخشی از مردم و شهروندان این کشور قادرند بدون در نظر گرفتن گرایش‌های سیاسی موجود، فرد مورد نظر خود را برگزینند. برخی کارشناسان معتقدند که حمایت 44درصدی از فرانسوا فیون نشان می‌دهد، فرانسوی‌ها لزوما به ‌دنبال جهت‌گیری به سوی جناح راست فرانسه نیستند و سیاستمدارانی چون فرانسوا فیون را بهترین گزینه موجود برای حفظ سیاست‌های فرانسه می‌دانند؛ سیاست‌هایی که مورد توافق تمامی احزاب و جناح‌های فرانسه است.

در این گزارش آمده است:«در حقیقت آنچه امروز در فرانسه درحال اتفاق است را در سال 2002 نیز شاهد بودیم؛ زمانی که بسیاری از شهروندان فرانسوی برای جلوگیری از پیروزی ژان‌ ماری لوپن، پدر مارین لوپن در انتخابات ریاست‌جمهوری به ژاک شیراک رای دادند. بنابراین به نظر می‌رسد که سرنوشت انتخابات آتی ریاست‌جمهوری فرانسه نه سال آینده بلکه اکنون درحال رقم خوردن است.»

درحالی که بیش از 4میلیون نفر در انتخابات مقدماتی جناح راست میانه شرکت کردند، پیش‌بینی می‌شود، میزان شرکت‌کنندگان در انتخابات مقدماتی جناح چپ، رقمی بین 1.5تا ۲میلیون نفر باشد. انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در ماه‌های آوریل و مه ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، انتخابات سال آینده به دور دوم کشیده خواهد شد و چپ‌ها شانس چندانی برای پیروزی ندارند. مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی نامزد مدعی این انتخابات است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر