3ضلعی بی‌انگیزگی برای خرید سهام

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۱۳۶

گروه بورس| معاملات کم‌رونق روز گذشته بازار سهام به همت حضور پررنگ حقوقی‌ها، با رشد 25واحدی خاتمه یافت. بازاری که به مدد 41هزار دفعه معامله، ارزش معاملات آن به رقم 146میلیارد تومان رسید، پس از چندین روز قرمزپوشی نماگرها، سرانجام از روند نزولی به سمت صعود تغییر جهت داد. با این حال معامله‌گران حقیقی‌ بازار سرمایه هنوز جایگاه اصلی خود را به دست نیاورده و بسیاری از خریداران سهام، انتظار و بی‌تحرکی را بر خرید ترجیح داده‌اند. در توجیه بی‌رغبتی سهامداران حقیقی، می‌توان به عواملی مانند انتظار برای انتشار گزارش‌های 9ماهه شرکت‌‌ها، آینده نامعلوم بازار ارز و توقف برخی نمادها اشاره کرد.


انتظار برای گزارش‌های 9ماهه

بررسی روند معاملات بازار سهام در دوره‌های اخیر نشان می‌دهد در فواصل زمانی نزدیک به انتشار گزارش‌های دوره‌یی، دادوستدهای بازار در یک انتظار مقطعی فرو می‌رود تا با بررسی این گزارش‌ها، نسبت به سرمایه‌گذاری بیشتر یا بالعکس اقدام کند. این موضوع در زمان انتشار گزارش‌های 6ماهه نیز به خوبی دیده می‌شود و در پایان شهریورماه هر سال، قبل از انتشار صورت‌های مالی، مقدار قابل‌توجهی از رونق بازار کاسته و پس از انتشار این صورت‌ها، بازار با رونق نسبی روبه‌رو می‌شود. این در‌حالی است که گزارش‌های 9ماهه نقشی به‌مراتب مهم‌تر در آینده تصمیم‌گیری سهامداران درخصوص فریز یا فروش سهام شرکت‌ها ایفا می‌کند و براساس همین گزارش‌هاست که سهامداران عملکرد یکساله شرکت را پیش‌بینی می‌کنند. با این حال براساس آمارهای منتشر شده می‌توان اذعان داشت که صورت‌های مالی شرکت‌ها به نسبت دوره‌های اخیر، بهبود بیشتری یافته باشد چراکه باتوجه به رشد اقتصادی 7.6درصدی در 6ماهه نخست سال جاری، انتظارها برای صورت‌های مالی بهتر افزایش یافته است.


آینده نامعلوم بازار ارز

باتوجه به افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر و اختلاف زیاد آن با رقم تعیین شده در لایحه پیشنهادی بودجه سال 96، آینده مبهمی برای این بازار رقم خورده است، چراکه هنوز برای فعالان بازار سرمایه به‌خوبی معلوم نیست که قیمت ارز در کانال 3هزارو 900 تا 4هزار تومانی در روزهای آینده پایدار خواهد بود یا نه. در همین راستا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، قیمت ارز در برهه کنونی، پایدار نخواهد بود اما شواهد مبنی بر تقویت شاخص دلار در بازارهای جهانی، حاکی از ان است که افت قیمت دلار در روزهای آتی بعید به نظر می‌رسد. این درحالی است که مقامات بانک مرکزی همچنان تصمیم شفافی را در مورد نرخ ارز اعلام نکرده و بر پیچیدگی‌های آینده این بازار و احتمال روانی شکستن سقف 4هزار تومانی را افزوده‌اند. حال اگرچه احتمالی برای شکستن این سقف دیده نمی‌شود اما همین که قیمت دلار برخلاف صحبت‌های رییس بانک مرکزی و فشارهای سیاسی در مسیر نزولی قرار نگرفته، یک عامل مثبت برای برخی شرکت‌های حاضر در بورس تهران بوده چراکه حاشیه سود امنی را برای این شرکت‌ها به وجود آورده است. با این حال خریداران این سهام براساس قیمت‌های کنونی بازار ارز نمی‌توانند درکی واضح از آینده سودآوری این شرکت‌ها داشته باشند.


توقف نمادهای بورسی

برخی نمادهای مهم بورس تهران هنوز متوقف شده باقی‌مانده و بسیاری از دارایی‌های سرمایه‌گذاران را بلوکه کرده است. این موضوع در روزهای گذشته ریسک زیادی را بر بازار سهام تحمیل کرده و یکی از دلایل اصلی انگیزه فروش سهامداران را توجیه می‌کند. نمادهای مهم بانکی و خودروسازی که مهم‌ترین این شرکت‌ها هستند، باوجود گفته مسوولان مبنی بر بازگشایی این نمادها در آینده نزدیک، همچنان متوقف شده و بسیاری از سهامداران را با مشکل روبه‌رو کرده است.

با این حال روز پنج‌شنبه نشست ویژه‌یی با هدف بررسی وضعیت نماد بانک‌ها با حضور اعضای تیم اقتصادی دولت برگزار شد. نتیجه این نشست اتخاذ سه تصمیم برای تعیین‌تکلیف نماد بانک‌ها و عرضه مجدد سهام بانک‌ها پس از عملی شدن این سه تصمیم بود. در این نشست تیم اقتصادی دولت وظیفه تعیین‌تکلیف وضعیت بدهی دولت به بانک‌ها را (از لحاظ میزان و نرخ بهره نکول) به سازمان حسابرسی سپرد. تیم اقتصادی دولت همچنین وظیفه تعیین‌تکلیف نهایی برداشت از حساب برخی بانک‌ها موسوم به برداشت شبانه را به سازمان حسابرسی واگذار کرد. براساس تصمیمات اتخاذ شده در این نشست، سازمان حسابرسی موظف به ارائه جمع‌بندی از یکی از موارد اختلاف بانک‌ها و بانک مرکزی، یعنی برداشت شبانه 3هزار میلیارد تومان از حساب بانک‌ها در اواخر سال 1390 شده است. هیات اقتصادی دولت همچنین بانک مرکزی را موظف به بازبینی و تعیین نسبت ذخیره قانونی برای مطالبات مشکوک‌الوصول شبکه بانکی کشور کرد. تیم اقتصادی دولت همچنین ظرف زمانی دوهفته‌یی را برای اجرای این تصمیمات درنظر گرفت. به این ترتیب با اجرای تصمیمات دولت و ارائه بودجه سال 1395 براساس استانداردهای جدید، قفل نمادهای بانکی در بازار سهام شکسته خواهد شد.


تداوم درجا زدن شاخص کل

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز (یک‌شنبه 28 آذر 95) با افزایش 25واحدی به رقم 80هزار و 709واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 47واحدی روی عدد 15هزار و 922واحد متوقف شد. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 71واحدی به عدد 89هزار و 397واحد رسید، شاخص بازار اول درحالی با افزایش 31واحدی به عدد 57هزار و 521واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 19واحدی به عدد 170هزار و 453واحد دست یافت. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش یک واحدی به عدد 866واحد دست یافت. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملات سه شرکت ملی صنایع مس ایران با 38واحد، پتروشیمی شیراز و پالایش نفت تهران هر یک به میزان 11واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری غدیر با 58واحد، مخابرات ایران با 39واحد و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با 26واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 153میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 664میلیون و 923هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 41هزار و 510نوبت داد و ستد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر