دانش‌بنیان‌ها معطل حمایت دولتی هستند

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۱۲۵

کمتر از یک دهه است که موضوع حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان به صورت جدی در دستور کار قوای مقننه و مجریه کشور قرار گرفته و مقام معظم رهبری نیز به صورت مکرر بر حمایت از این نوع نهادها تاکید دارند. حمایت از این نوع شرکت‌ها به عنوان نهادهایی که سرمایه اصلی آن دانش و فناوری تحت اختیارشان است، در قالب‌های متفاوتی امکان‌پذیر است که از جمله آن می‌توان به تشکیل و رشد پارک‌های علم و فناوری، معافیت‌های گوناگون، عوارض گمرکی و مالیات سالانه و تشکیل صندوق‌هایی برای شکوفایی و میدان دادن به این نوع شرکت‌ها، اشاره کرد که در زمره اقداماتی است که در سال‌های اخیر برای کمک به توسعه این بخش و ایجاد انگیزه در مخترعین و مبتکرین و متخصصین کشور در راستای تجاری‌سازی طرح‌های دانشی انجام شده است.

البته بسیاری از این حمایت‌ها پس از مطالعه اقدامات حمایتی این بخش در سایر کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه؛ طرح‌ریزی، مصوب و به مرحله اجرا گذاشته شده است. شکی نیست که حمایت‌های یاد شده در این سال‌ها نتایج و آثار مطلوبی برای کشور به ارمغان آورده است اما بر اساس اصول زیربنایی مدیریت به نظر می‌رسد وقت آن رسیده تا میزان اثربخشی اقدامات حمایتی نظام حاکمیتی از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و به طور کل توسعه اقتصاد دانش بنیان با چند سوال ساده اما اساسی مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت نیاز اقدامات لازم در جهت بهبود آنها انجام شود. موضوعی که نباید از آن غافل بود ارزیابی میزان موفقیت در تجاری‌سازی طرح‌های دانش بنیان است. از سوی دیگر باید بررسی کرد که تاثیر شرکت‌ها و موسسات حمایت شده در بهبود تولید ناخالص داخلی به چه میزان بوده و آیا در یک دوره 5 ساله اهداف محقق شده است یا خیر. از طرفی باید در نظر داشت که در میان تخصیص سرمایه به توسعه این دست از شرکت‌ها چند درصد از منابع مالی اختصاص داده شده برای تسهیلات ارزان قیمت حمایتی به صورت مطمئن و مستقیم در فرآیند توسعه تجاری‌سازی و توسعه سازمانی شرکت‌های دانش بنیان صرف شده است.

به این ترتیب می‌توانیم برآوردی از میزان رضایت طرف‌های ذی‌نفع از اقدامات حمایتی داشته باشیم. در چنین شرایطی باید دید آیا اگر نوع و شکل حمایت‌ها متفاوت بود به نتایج بهتری دست پیدا نمی‌کردیم؟ به این ترتیب توصیه می‌شود رییس‌جمهور محترم با تشکیل کمیته‌ای موقت و مستقل که از همه طرف‌های ذی‌نفع تشکیل شده و مشاوران متخصص مدیریت نیز در آن حضور داشته باشند نسبت به ارزیابی بی‌طرفانه، علمی و به دور از فضای سیاسی، روی برنامه‌های حمایتی انجام شده اقدام کنند و در صورت نیاز نسبت به اصلاح، بهبود یا جایگزینی برنامه‌های حمایتی اقدام شود. یادمان نرود همیشه می‌توان با درس گرفتن از تجربیات اثربخشی برنامه‌ها و اقدامات اجرایی را بهبود داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر