مرمت 4 میلیاردی کاخ احمدشاهی

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۹۴۹

مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران از آسیب‌دیدگی کاخ احمدشاهی خبر داد. به گزارش ایلنا، تابستان امسال مسوولان مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران از آسیب‌دیدگی بخش‌هایی از بناهای تاریخی این مجموعه مانند ترک‌خوردگی دیوارهای کاخ صاحبقرانیه و نشست زمین در برخی قسمت‌های محوطه باغ خبر دادند و عنوان کردند که این آسیب‌ها در طولانی‌مدت ایجاد شده است.

از همان زمان کارشناسان در پی یافتن علت این اتفاقات و جلوگیری از آسیب‌دیدگی این مجموعه برآمدند و برخی نیز ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه و مگامال‌های متعدد در نزدیکی کاخ را علت بروز این آسیب‌دیدگی‌ها عنوان کردند. رحمت‌الله رئوف در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت بررسی این آسیب‌دیدگی‌ها گفت: تیم تحقیقاتی تشکیل شده و در حال انجام کارهای تحقیقاتی است، تا زمانی که نتیجه تحقیقات آنها مشخص نشود، نمی‌توان در مورد علت این اتفاقات اظهارنظر کرد.

وی با بیان اینکه تا 2 ماه آینده نتیجه تحقیقات اعلام می‌شود، ادامه داد: این تیم از طرف شورای عالی شهرسازی و معماری، سازمان تحقیقات مسکن و وزارت راه و شهرسازی تعیین شده است تا بی‌طرفانه در مورد علت این آسیب‌دیدگی‌ها مطالعه کنند. مدیر کاخ نیاوران در پاسخ به اینکه آیا اقدامی برای مرمت بناهای آسیب‌دیده انجام شده است یا خیر، اظهار کرد: اقداماتی که برای مرمت باید انجام شود، پس از اعلام نتیجه تحقیقات مشخص می‌شود، اما برای مرمت اضطراری حدود 4 میلیارد تومان بودجه نیاز است که معاونت میراث فرهنگی پیگیر است تا اعتبار اولیه برای شروع کار تامین شود، سپس باقی اعتبارات کم‌کم پرداخت شود تا پس از مشخص شدن نتیجه تحقیقات، برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدتی برای مرمت و حفاظت تدوین شده و بر اساس آن اقدامات انجام شود. وی افزود: مساله کلی مجموعه نیاوران است، نه‌تنها کاخ صاحبقرانیه؛ چراکه کاخ احمدشاهی نیز دچار مشکلاتی شده که بارش را سبک کردیم و طبقه دوم آن را نیز تعطیل کرده‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر