تلفیق کاشی و خوشنویسی در «رهایی درون»

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۹۴۸

نمایشگاه «رهایی درون» که تلفیقی از هنرهای سنتی کاشی و خوشنویسی و ارائه‌یی مدرن است این روزها در گالری «زرنا» برپاست. به گزارش مهر، الهام شرفی درباره نمایشگاه «رهایی درون» و چگونگی خلق آثار گفت: این نمایشگاه تلفیق هنر و سنت است. من هنر خوشنویسی و کاشی هفت رنگ را کنار هم نشاندم تا به ارائه‌یی مدرن برسم.

وی ادامه داد: ۵ سال است به صورت حرفه‌یی در کارگاه استاد خاک نگار مقدم به کارهای سنتی مثل کاشی مشغول هستم و خوشنویسی را هم نزد استاد سبزه‌کار انجام دادم. در این نمایشگاه تصمیم گرفتم از متریال هنر سنتی استفاده کنم و نقاشی خط را روی کاشی انجام دهم به این صورت که روی کاشی خام نقاشی خط انجام دادم و آن را در دمای ۹۶۰ درجه سانتی‌گراد تا ۱۲۰۰درجه سانتی‌گراد حرارت دادم. کارهایم هم در ابعاد مختلف ۷۰ در ۷۰ تا ۱۰ در ۱۰ است.

شرفی درباره چگونگی رسیدن به این ایده نیز بیان کرد: احساس کردم در عالم خوشنویسی نیاز به تجربه جدیدی دارم. تا به حال به این شکل خوشنویسی روی کاشی هفت رنگ اجرا نشده بود. هنر در این شکل عینی نیست و بعد از پخته شدن اتفاق‌هایی در دماهای بالای کوره روی هنری که خلق کردید، می‌افتد که خارج از اختیار شماست. من در کاشی‌ها شیشه و فلزهای مختلف هم به کار بردم و هر یک بعد دیگری به اثر داده که برای خود من هم تجربه جدیدی بود. برای همین اسم نمایشگاه را «رهایی درون» گذاشتم.

وی گفت: استادهایم که کارها را دیدند هر دو گفتند برای نخستین بار این اتفاق افتاده است. البته ایرادهایی هم به کارها گرفتند که سعی می‌کنم در دنبال کردن این مسیر آنها را رفع کنم. شرفی که کارشناسی ارشد پژوهش هنر دارد، در پایان گفت: وقتی کار خوشنویسی انجام می‌دادم ناخودآگاه مرا متعصب کرده بود. این هنر قواعد و اندازه‌های تعیین شده‌یی دارد. کار سنتی کاشی هم مرا متعصب‌تر کرد. احساس کردم باید حرکت جدیدی را شروع کنم تا از این شرایط تعصب و قاعده‌مند بیرون بیایم. چند سال کار نقاشی خط انجام دادم اما به نظرم تکراری بود. برای همین ایده این کار در ذهنم کلید خورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر