آب، امر سیاسی نیست

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۹۴۰

گروه انرژی

روز گذشته پژوهشگاه وزارت نیرو، میزبان مدیران عالی‌رتبه وزارتخانه بود. شانزدهمین دوره همایش این مدیران، با تاکید بر جناحی نبودن مساله آب توسط معاون رییس‌جمهوری و اشاره به پتانسیل‌های وزارت نیرو توسط سکاندارش، چیت‌چیان آغاز شد.

وزیر نیرو نیز از بالا آمدن آب به صدر اولویت‌ها سخن گفت. در ادامه علی‌اکبر مهاجری معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو نیز در جمع دغدغه‌مندان حوزه آب و برق، از چالش آب در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پاون، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در همایش سراسری مدیران ارشد وزارت نیرو با اشاره به پیش‌بینی‌های گذشته برای رشد 8درصدی در برنامه‌های مختلف توسعه و سند چشم‌انداز 20ساله، اظهار داشت: در برنامه‌های مختلف توسعه و سند چشم‌انداز 20ساله همواره بر رشد 8درصدی تاکید شده اما متاسفانه در 20سال گذشته متوسط رشد اقتصاد کشور حدود 3.7درصد بوده است. معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: آینده ایران را کمبود منابع آبی تهدید می‌کند. شورای عالی آب در سال‌های اخیر جلسات متعددی برای حل این مساله برگزار کرده، اما باید گفت حل این مساله در گرو یک اجماع ملی است و تنها یک سازمان یا قوا نمی‌تواند این مساله را به تنهایی به سرانجامی نیک برساند. اسحاق جهانگیری در جمع مدیران ارشد آب و برق کشور گفت: حل مساله آب در گرو یک اجماع ملی است و نباید از موضوع آب به عنوان یک امر سیاسی و جناحی بهره‌برداری شود. وی با بیان اینکه آب و محیط‌زیست هم در برنامه ششم و هم در بودجه سال آینده موضوع اصلی کشور است، اضافه کرد: هیچ کس نباید از موضوع آب به‌عنوان یک امر سیاسی و جناحی بهره‌برداری کند چراکه این مساله یک مساله ملی بوده و با امنیت ملی کشور در ارتباط است و این موضوع باید جزو خط قرمزها قرار گیرد.


نیرو و جذب سرمایه‌گذاری خارجی

جهانگیری با اشاره به اینکه ظرفیت 75هزار مگاواتی صنعت برق کشور نشان از درایت و پشتکار فعالان و مدیران این صنعت است، گفت: رشد 7.6درصدی مصرف برق صنایع در سال جاری در مقایسه با سال گذشته بیانگر حمایت صنعت برق کشور از چرخیدن چرخ‌های توسعه کشور است.

وی خاطرنشان کرد: برای تامین بودجه پروژه‌های عمرانی صنعت آب و برق، دولت حمایت لازم را خواهد داشت، اما با توجه به کمبود منابع مالی دولت، وزارت نیرو باید سعی کند با افزایش بهره‌وری و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‌دنبال تکمیل پروژه‌های عمرانی خود باشد. بخش خصوصی باید در طرح‌های آب و برق وارد شود، اما این طرح‌ها باید برای این بخش سودآور باشد تا انگیزه ورود داشته باشد.

بالا آمدن آب به صدر اولویت‌ها

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو نیز در شانزدهمین نشست مدیران وزارت‌ نیرو گفت: اقتصاد صنعت آب و برق نیازمند بازنگری جدی است و دولت باید برای متحول کردن این صنعت، هزینه‌ها و درآمدهای آن را به تعادل برساند. چیت‌چیان با اشاره به تشکیل جلسات مکرر شورای عالی آب در سه سال گذشته اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم شورای عالی آب حدود 20بار برای بررسی مشکلات آب کشور تشکیل جلسه داده است، این درحالی است که در سال‌های پیش از این تنها 8جلسه در این مورد برگزار شده بود و این نشان‌دهنده اهمیت جایگاه مساله آب برای دولت است. وی افزود: در حوزه صنعت آب و برق کشور دو مساله اصلی وجود دارد؛ اول خشکسالی‌های مکرر و تغییر اقلیم به‌وقوع پیوسته در 15سال اخیر و دیگری بحث عدم تعادل میان هزینه‌ها و درآمدهای صنعت آب و برق کشور است.


رد کردن پیک تابستان با کمترین هزینه

وی با اشاره به مدیریت موفق پیک مصرف در تابستان اضافه کرد: در تابستان سال جاری چنانچه به روال گذشته عمل می‌شد، باید بیش از 10هزار میلیارد تومان هزینه می‌شد تا می‌توانستیم بدون تجربه خاموشی تابستان را پشت‌سر بگذاریم؛ اما با تلاش کارکنان و خادمان صنعت آب و برق کشور حدود 3هزار مگاوات از پیک بار اضافی تابستان سال جاری کاهش یافت.

وزیر نیرو ادامه داد: برای احداث این میزان ظرفیت جدید ‌باید چیزی حدود 8هزار میلیارد تومان هزینه می‌شد که با احتساب هزینه‌های توسعه و انتقال، این هزینه‌ها به 10هزار میلیارد تومان می‌رسید اما خوشبختانه با اجرای تدابیر مختلف و افزایش راندمان نیروگاه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف توانستیم پیک بار تابستان را با کمترین هزینه پشت‌سر بگذاریم.

وی تاکید کرد: مصارف برق صنایع کشور در سال جاری در مقایسه با سال گذشته حدود 7.6درصد افزایش یافته و ما برای تامین برق صنایع کشور هیچ مشکلی نداریم.

وی گفت: در سال جاری صنعت برق با آمادگی بیش از 98درصد پیک بار تابستان را پشت‌سر گذاشت و این عدد را می‌توان با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا از این منظر مقایسه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر