وزارت بهداشت به دنبال حذف دوره طرح اجباری پزشکان است

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۹۲۷

ایرنا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس نگاهی که اکنون در وزارت بهداشت حاکم است به دنبال حذف دوره طرح اجباری پزشکان هستیم اما این کار نیازمند افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌هاست و حداقل 10 سال زمان می‌خواهد.

سید حسن هاشمی افزود: قرار ما در وزارت بهداشت این است که دوره طرح اجباری پزشکان حذف شود و این کار را برای پنج رشته شامل طب ورزشی و پزشکی قانونی که بازار آنها اشباع شده بود، شروع کردیم. وی ادامه داد: برای 5 رشته تخصصی دیگر نیز دوره طرح حدود 20 درصد کاهش یافته و برنامه وزارت بهداشت این است که متناسب با اشباع بازار کار گروه‌های تخصصی و عرضه و تقاضای نیروی تخصصی از دوره طرح اجباری پزشکان کم کنیم.

وزیر بهداشت گفت: اجرای کامل این برنامه مستلزم حمایت و کمک دولت و مجلس است، برای رسیدن به این هدف باید ظرفیت‌های پذیرش رشته‌هایی که کمبود دارند‌ را افزایش دهیم، برای این کار استاد و نیروی متخصص و تجهیزات و علاقه‌مندان برای آموزش داریم مشکل در کمبود بیمارستان‌های آموزشی است که باید رفع شود. وی افزود: در زمان حاضر بیش از حد توان گروه‌های آموزشی برای گرفتن دانشجو به دانشگاه‌ها فشار وارد کرده‌ایم و بیش از این امکان افزایش ظرفیت پذیرش دستیار تحصصی و فوق تخصصی وجود ندارد اگرچه متقاضی فراوان است و در بازار کار نیز نیاز وجود دارد. هاشمی گفت: لازمه حذف دوره، فاصله گرفتن از نگاه انقباضی در افزایش ظرفیت رشته‌های تخصصی و تامین بیمارستان‌های آموزشی لازم است و تا این نگاه تغییر نکند و تیم اقتصادی دولت همراهی نکنند به این هدف نمی‌رسیم البته مسوولان اقتصادی دولت نیز باید در این زمینه کمک کنند. وی افزود: برای افزایش فضاها و بیمارستان‌های آموزشی پروژه‌های مختلفی وجود دارد، ولی این پروژه باید سودآور باشند، راه برداشتن موانع این است که مجلس و دولت کمک کنند که درآمدها و عدالت در پرداخت جامعه پزشکی برقرار شود. وی گفت: راه برداشتن طرح و ایجاد عدالت در نظام پرداخت و رفع مشکلات مردم برای دسترسی بیشتر به پزشک، پرستار، داروساز، دندانپزشک و ه‌طور کلی گروه‌های پزشکی تربیت نیروی بیشتر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر