اینک مشارکت زنان

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۹۲۴

گروه اقتصاد اجتماعی

روز گذشته، نخستین نشست هم‌اندیشی زنان فعال و نخبه سیاسی با حضور معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، وزیر کشور و جمعی از فعالان حقوق زنان در محل وزارت کشور برگزار شد. در این همایش موضوعات مختلفی مورد بحث قرار گرفت که اهم آن شامل لزوم برقراری تبعیض مثبت به نفع زنان، تلاش برای افزایش تعداد مسوولان زن و لزوم مشارکت زنان برای دستیابی به توسعه می‌شود. همچنین سخنانی درباره مسائل سیاسی کشور رد و بدل شد که شاید طرح عاجل لایحه جامع انتخابات در مجلس مهم‌ترین آنها باشد.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در این نشست گفت: «با حضور زنان در هیات اجرایی انتخابات بطور کامل موافق هستم. در این زمینه دستوراتی داده شده بود و تعداد زنان در هیات‌های اجرایی را می‌توان افزایش داد.»

رحمانی فضلی با اشاره به مشارکت زنان در عرصه اجتماع افزود: «در اعتقادات دینی ما هیچ مانعی برای فعالیت زنان در عرصه اجتماع نیست، در قانون اساسی، فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری منعی دیده نمی‌شود اما در برخی از قوانین موضوعه ممکن است تبعیض‌هایی دیده شود که می‌تواند در مجلس اصلاح شود. زمینه‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی در زمینه مشارکت زنان در عرصه اجتماعی نقش دارند. ساختار سیاسی و قدرت ازجمله مواردی بوده که موجب رشد زنان نشده است و این وضعیت تبدیل به باورهای فرهنگی و اقتصادی شده که برای تغییر آن باید کار کنیم و حتما موفق می‌شویم.»

او با بیان اینکه اکنون بیش از 60 معاون فرماندار زن در وزارت کشور فعالیت می‌کنند ادامه داد: «این اقدامات موجب کادرسازی می‌شود و می‌توان از این نیروها در دوره بعد بهره برد.»


طرفدار نشاط سیاسی هستیم

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: «قرار بود فضای سیاسی را آرام و فعال نگهداریم و بهره‌گیری از چنین فضایی را تسریع و تسهیل کنیم. علاوه بر آن مشارکت را در حوزه سیاسی تقویت و انتخابات را به خوبی برگزار کنیم و تلاش کرده‌ایم در این زمینه‌ها گام‌ برداریم.»

رحمانی فضلی در ادامه تصریح کرد: «خانه احزاب به‌عنوان یکی از مشکلات در حوزه سیاسی مطرح بود. ما 5 جلسه را با منتخبان و افراد موثر سیاسی برگزار کردیم و خانه احزاب افتتاح شد. بین اعضای خانه احزاب اختلافاتی بود و اراده و همت کافی برای همگرایی بین احزاب کم بود. ما تلاش کردیم بین آنها همگرایی به وجود آوریم.»

او با اشاره به کوشش برای ایجاد بستر لازم برای نشاط سیاسی در کشور گفت: «هیچ مشکلی برای فعالیت‌های سیاسی نداریم. البته در اوایل کار یکی دو بار جلسات به هم ریخته شد که ما با عاملان آنها برخورد کردیم و اگر چنین اقداماتی انجام شود. با آن برخورد می‌کنیم. در 16 آذر سال جاری 336 سخنرانی در کشور انجام شد که برخی از آنها به علت حضور نیافتن سخنران برگزار نشد که این موارد نیز انگشت شمار بود.»

رحمانی فضلی با تاکید بر ضرورت تقویت مشارکت و همکاری مردم افزود: «در دنیا با مشارکت مردم امور محقق می‌شود و مردم پایه اصلی حکومت هستند. امنیت پایدار و توسعه اقتصادی نیز روی دوش مردم است و به نقش مردم باید توجه کنیم.»

وزیر کشور درباره لایحه جامع انتخابات تصریح کرد: «این لایحه بسیار مهم است و آن را آماده کردیم و به دولت ارائه دادیم. البته صبر کردیم که سیاست‌های کلان از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شود و ما لایحه را با این سیاست‌ها تطبیق دادیم و قرار است لایحه جامع انتخابات به زودی در صحن دولت مطرح شود. انتخابات پیش رو پیچیده است؛ چراکه شامل انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای شهر و روستا و برخی مناطق مجلس می‌شود و ما برای اجرای آن 3نوع قانون و ده‌ها دستورالعمل را باید مد نظر قرار دهیم.»


امیدواریم دفع شر شود

وزیر کشور با بیان اینکه امن‌ترین کشور منطقه هستیم تصریح کرد: «هیچ مشکلی در زمینه تامین امنیت داخلی نداریم. این وضعیت به معنای نبود تهدید برای کشور نیست. چرا که روزانه با تهدیدات امنیتی مواجه هستیم و با آن مقابله می‌کنیم. در حال حاضر افرادی تحت تاثیر جریانات وهابیت و تکفیری در صف انتحار قرار گرفتند و این گروه‌ها را کشورهای مرتجع و صهیونیست‌ها مدیریت می‌کنند.»

رحمانی فضلی اضافه کرد: «در حوزه اجتماعی مناسباتی در جامعه بوده که روند نارضایتی‌ها را افزایش داده و این نارضایتی‌ها متاسفانه با اهداف سیاسی و منافع برخی از کشورها گره خورده است و نارضایتی اجتماعی تبدیل به نارضایتی امنیتی شده است.»

او افزود: «زمانی که من به عنوان وزیر کشور منصوب شدم 80 درصد از نیروهای مدیریتی در وزارت کشور مانند فرمانداران از خارج از وزارت کشور منصوب شده بودند. این وضعیت میزان انگیزه و مدیریت‌پذیری را دچار مشکل می‌کند. اما در حال حاضر بیش از 80 درصد از افراد فعال در وزارت کشور از نیروهای داخل این وزارتخانه هستند. تلاش کردیم تا انتصابات در وزارت کشور در موعد مقرر انجام شود. انتصاب استانداران 2ماه به طول انجامید. با وجود اینکه در ساختار حکومتی کشور تمام دستگاه‌های اجرایی تابع دولت نیستند هیچ گونه اختلافی که موجب خلل در روند کار شود به وجود نیامد. این وضعیت نتیجه تلاش برای آرامش و ثبات در کشور بوده است.»

او همچنین در حاشیه مراسم با بیان اینکه هیچ نیروی متخاصمی تاب مقاومت را در برابر مردم ندارند، گفت: «امیدواریم با عملیات مختلف مردم خوب عراق و سوریه دفع شر از این کشورها کنند و ما شاهد امنیت و صلح پایدار در منطقه باشیم.»

رحمانی فضلی افزود: «ما باید به نظرات مردم احترام بگذاریم، کشورهای قدرتمند دنیا که به نوعی حامیان تروریست‌ها هستند و کشورهای ارتجاعی منطقه و صهیونیست‌ها نباید روش‌های ده‌ها بار امتحان شده را باردیگر امتحان کنند. عملیات آزادسازی حلب نشان داد که ما بازهم با توفیقاتی که توسط مردم صورت گرفته، مواجه هستیم. امیدواریم با عملیات مختلف دیگر که طراحی شده مردم خوب عراق و سوریه بتوانند دفع شر کنند و ما شاهد امنیت و صلح پایدار در منطقه باشیم.»

دولت به بخش داخلی هم توجه کند

معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده به دنبال سخنان وزیر کشور درباره لایحه انتخابات گفت: «تلاش می‌شود در لایحه جامع انتخابات که اکنون در کمیسیون سیاسی دولت در حال بررسی است، موضوع و مباحث مربوط به حوزه زنان مطرح شود.»

به گزارش «تعادل»، ‌شهیندخت مولاوردی که دیگر مهمان این نشست بود افزود: «مشارکت زنان در فعالیت‌های مختلف می‌تواند به توسعه سیاسی کشور نیز منجر شود به همین منظور یکی از شعارهای کلیدی رییس‌جمهوری در زمان انتخابات، آرامش در سیاست، آسایش در اقتصاد و امنیت بر فرهنگ بود. کشور جهت دستیابی به آرامش در سیاست به برخی مقدمات نیاز داشت که دولت در حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجی برخی از این مقدمات را فراهم کرده است و امیدواریم در بخش داخلی نیز به سیاست توجه بیشتری شود.»


کو گوش شنوا؟

مولاوردی در ادامه تاکید کرد: «به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها در حوزه پیشرفت سیاسی و حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای زنان در سطح دنیا ازجمله در ایران، اکنون صدای زنان به شیوه‌یی مطلوب شنیده نمی‌شود. برخی تبعیض‌ها و نابرابری‌ها منجر به استفاده نکردن زنان از امکانات برابر ازجمله شرایط استخدامی و‌ دستمزدهای نابرابر می‌شود.» مولاوردی در ادامه نقش احزاب در تربیت مدیران آینده را بسیار کارساز دانست و گفت: البته متاسفانه زنان در احزاب حضور کمتری دارند و هنوز دسترسی مطلوبی به جایگاه خود در احزاب ندارند.

مولاوردی خاطرنشان کرد: اکنون زنان ایرانی با سقف‌های شیشه‌یی و کف‌های چسبنده یعنی با اعتماد به نفس پایین روبه رو هستند و همین موضوعات اجازه ورود زنان به عرصه‌های مدیریتی و اجرایی را نمی‌دهد. وی اظهار کرد: برخی کشورها با برنامه‌ریزی دقیق برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های زنان پیشرفت‌هایی را داشته‌اند که همه اینها منجر به بهبود توازن کار و زندگی زنان شده است. او به یکی از فرمایشات امام راحل مبنی بر اینکه زنان باید در مقدرات اصلی مملکت دخالت کنند اشاره کرد و گفت: «این رویکرد امام (ره) نشان از فعالیت سیاسی زنان در عصر نخبگی است. بدون مشارکت زنان در تحقق اهداف و سیاست‌ها به موفقیت‌ها نمی‌رسیم و سیاست‌های کلی برنامه‌های توسعه‌یی کشور و سند چشم‌انداز 20 ساله از الزامات توجه به مشارکت زنان است و اکنون با توجه به اینکه تعداد زنان تحصیلکرده افزایش یافته است اما تناسب بین تخصص زنان و حضور آنان بر مناسب قدرت و تصمیم‌گیری وجود ندارد.» معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تعهدات بین‌المللی ایران در زمینه افزایش مشارکت زنان افزود: «براساس آخرین گزارش‌های مجمع جهانی، اقتصاد رتبه ایران در زمینه مشارکت سیاسی زنان از بین 144 کشور 137 بوده است البته در آمار سال جاری یک کشور از آمارگیری کم شده است بنابراین بهبود رتبه ایران را نمی‌توان به حساب بهتر شدن شرایط گذاشت.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر