نبود مدیریت یکپارچه عامل افزایش آلودگی هوا

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۹۱۵

گروه راه و شهرسازی ستایش حسنی

ابوالفضل قناعتی، عضوکمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر معتقد است، دلیل اصلی آلودگی هوا عدم مدیریت است. همه سازمان‌ها از قبیل محیط زیست، شهرداری و دیگر نهاد‌ها از منابع مالی قابل قبولی برخوردارند اما موضوع این است که هر یک از این نهادها به شکل جزیره‌یی تصمیم‌گیری و عمل می‌کنند.

قناعتی ادامه داد: نتیجه جزیره‌یی عمل کردن این می‌شود که هنگام بروز مشکل هر یک از نهادها ادعا می‌کند وظایف خود را به درستی انجام داده و هر سازمانی سعی در مقصر جلوه دادن نهادها و سازمان‌های دیگر دارد و از آنجا که هیچ کس موظف به پاسخگویی به نهاد خاصی نیست، بنابراین این روند همچنان ادامه می‌یابد. بدون اینکه مشکل حل شود. عضو هیات رییسه شورای شهر با تاکید بر اینکه در شهر کمبود امکانات نداریم، تصریح کرد: چنانچه تمام 16 نهادی که در حوزه ترافیک و آلودگی هوا فعالیت می‌کنند موظف به پاسخگویی به یک مدیریت واحد شوند آن وقت است که می‌توان هم در زمینه آلودگی هوا و هم بسیاری از معضلات دیگر شهر به نتیجه رسید.

وی با بیان اینکه شهرداری یکسری فعالیت‌ها در حوزه توسعه حمل ونقل عمومی انجام می‌دهد که نتایج آن در بلندمدت دیده می‌شود، تصریح کرد: شاید برخی شهرداری را به دلیل تمرکز بر این پروژه‌ها سرزنش کنند.

مترو بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌یی است که شهرداری تهران در حال توسعه آن است. شاید در حوزه‌های دیگر به مشکلاتی برخورده‌ایم اما در حوزه مترو بیش از 13هزار نفر در 70 حوزه کاری مشغول فعالیت‌اند که نتیجه عملکرد آنها 5 سال دیگر خودش را نشان می‌دهد.

قناعتی افزود: اتصال شرق به غرب تهران، مهم‌ترین دستاورد مترو است که با راه‌اندازی خط 6 شاهد استفاده بیشتر مردم از این وسیله نقیله خواهیم بود که علاوه بر کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا را نیز در پی خواهد

داشت. وی ادامه داد: چند روز پیش جلسه‌یی با شرکت اتوبوسرانی داشتیم که در این جلسه، سنندجی، مدیرعامل اتوبوسرانی عنوان کرد از 6هزار اتوبوس موجود به زودی 2هزار دستگاه از رده خارج می‌شوند. جایگزینی اتوبوس‌های جدید هم به راحتی امکان‌پذیر نیست. در این شرایط شهروندان ترجیح می‌دهند از خودرو شخصی خود برای تردد استفاده کنند.

به گفته قناعتی، شهرداری در حوزه توسعه مترو عملکرد خوبی داشته اما در توسعه اتوبوسرانی هنوز با استانداردها و نیازهای شهر فاصله دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری از تمام ظرفیت‌های خود برای توسعه حمل و نقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا استفاده می‌کند، گفت: البته برخی سیاست‌ها مانند کاهش قیمت بلیت اتوبوس ومترو در ساعات غیر پیک فقط جنبه مسکن دارد و شهرداری به دنبال کاهش فشارها بر این مجموعه است.

قناعتی خارج کردن ترمینا‌ل‌های حمل و نقل عمومی از سطح تهران و جانمایی در خارج شهر را هم یکی دیگر از تصمیمات شورای شهر و شهرداری تهران برای کاهش ترافیک و آلودگی دانست.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه یکی از راه‌حل‌های مهم برای برون رفت از پدیده آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است، افزود: باید به جای حرف مسوولان امر عمل کنند.

قناعتی با بیان اینکه چگونه می‌توان مردم را با وجود کمبود شدید وسایل حمل و نقل عمومی به عدم استفاده از خودروهای شخصی دعوت کرد، گفت: دولت در قبال ساخت و توسعه مترو ۵۰درصد و در مورد اتوبوس نیز سهمی ۸۰درصدی دارد، اما حتی یک ریال نیز به اتوبوس‌های پایتخت کمک نکرده است.

قناعتی با تاکید بر اینکه باید دولت در کنار شهرداری تهران و سایر سازمان‌های دلسوز هوا قرار گیرد، گفت: این همراهی باعث می‌شود تا هوای پاک از ذهن‌ها فراموش نشود و شرایط بهتری در حوزه حمل و نقل ایجاد شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر