گزارش

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۹۱۰

ایران به‌دنبال تامین مالی

از خارج است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی گفت: در بسیاری از حوزه‌ها با وجود اینکه توانمندی‌های ۲۰ساله داریم به‌دلیل آنکه نمی‌توانیم پروژه‌های بزرگ را تامین مالی کنیم به دنبال تامین مالی از خارج از کشور هستیم.

اکبر ترکان دیروز در نهمین کنفرانس بین‌المللی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته (دکو) 2016 اظهار کرد: صنعت مبلمان ایران در 20 سال گذشته پیشرفت چشمگیر داشته و بازاری که دراختیار دیگران بوده اکنون توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود اما باید در نظر داشت این بازار دیگر اشباع شده و باید صادرات داشت.

وی افزود: در 10 سال گذشته شورای ملی مبلمان با حضور در کافا روی تولید ملی مبلمان کار کرده و این صنف رشد خوبی را گذرانده است اما اکنون باید وارد زنجیره‌های این صنعت شویم. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی ادامه داد: این صنعت باید با دنیا دادوستد کند و آن‌طور نباید رفتار شود که بازار خود را به روی دیگران ببندیم تا آنها نیز بازارهای خود را به روی ما ببیند بلکه نیازمند حضور در زنجیره جهانی و تولید و تجارت جهانی هستیم. ترکان گفت: در شرایط فعلی برخی به رکود موجود در صنایع ساختمان و مبلمان گلایه دارند اما برای فعال شدن این صنایع باید جهانی شد. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: اشتغال در بخش صنعت مبل و دکوراسیون 2درصد تولید ناخالص داخلی را تامین می‌کند و این صنعت در مقایسه با صنایع دیگری مانند پتروشیمی، انرژی، فولاد از ظرفیت‌های بالایی برای اشتغالزایی برخوردار است. ترکان اضافه کرد: ربیعی وزیر کار درخصوص وضعیت اشتغالزایی صنایع مختلف می‌گوید که اشتغال بدون رشد برای وضعیت فعلی کشور مناسب‌تر است البته این اظهارات به معنی آن نیست که از نرخ رشد چشم‌پوشی کنیم بلکه تحقق این امر باعث می‌شود که با سرمایه‌گذاری کم مانند صنعت مبل بتوانیم دو برابر ارزش افزوده اشتغالزایی ایجاد کنیم. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: رشد کم و اشتغال بیشتر در شرایط فعلی مهم‌تر از رشد بالا اما اشتغال کم است زیرا به‌دلیل تامین مشکلات مالی بنگاه‌ها و آورده کم صنایع اینچنینی می‌توانیم برای طیف گسترده‌تری شغل ایجاد کنیم. ترکان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات تامین نقدینگی پروژه‌های بزرگ در کشور، گفت: اکنون وزارتخانه‌یی را سراغ دارم که نمی‌خواهم اسمی از آن ببرم؛ این وزارتخانه برای صنعتی که 20سال ظرفیت صادرات داشته مناقصه بین‌المللی برگزار کرده است که در این شرایط شرکت‌های ایرانی به دلیل مشکلات مالی و تامین فاینانس نمی‌توانند شرکت کنند. وی افزود: این شرایط باعث می‌شود که پروژه‌های بزرگ ما به آسانی دراختیار کشورهای دیگر قرار گیرد زیرا ما در این شرایط نمی‌توانیم تامین فاینانس داشته باشیم و شرکت‌های ما یا سرمایه‌ لازم را ندارند یا نمی‌توانند سرمایه‌های بین‌المللی را جذب کنند. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌هایی که کشور توانمند است و صادرات محصولات صنعتی دارد به‌دلیل آنکه تامین مالی نداریم سراغ تغییر مالی از خارج از کشور می‌گردیم که این امر برای اشتغالزایی بسیار خطرناک و اشتغال صادرات به حساب می‌آید.


نرخ تامین مالی ۲۰درصد است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در این مراسم گفت: نرخ تورم جامعه 8.5 تا 9درصد است، اما می‌بینیم که نرخ تامین مالی به صورت 20درصدی انجام می‌شود. محمدرضا پورابراهیمی در مورد لایحه اصلاح پول ملی، گفت: این لایحه و دیگر مفاد بانکداری در دستور کار مجلس قرار دارد. وی اظهار داشت: طرح اصلاح نظام بانکی از سه ماه پیش توسط مجلس شروع شده که جزییات آن در دست بررسی است و امید داریم تا در مجلس دهم عملیاتی شود. پورابراهیمی با بیان اینکه نرخ تامین مالی وام‌های بانکی هماهنگی با نرخ تورم ندارد، گفت: براساس اظهارات مقامات دولتی، نرخ تورم جامعه 8.5 تا 9درصد است، اما می‌بینیم که نرخ تامین مالی به صورت 20درصدی انجام می‌شود و این نرخ برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی مناسب نیست. وی گفت: ایران در شرایط کنونی ظرفیت‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد و از این فرصت می‌تواند استفاده کند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به صنعت مبل کشور اظهار داشت: این صنعت مشکلاتی دارد، اما باید توجه داشت که با توجه به ظرفیت‌های بالای آن می‌تواند باعث سطح بالای اشتغال و همچنین تولید ناخالص داخلی شود. پورابراهیمی همچنین با بیان اینکه ما در مورد برجام توانستیم تعهدات‌مان را انجام دهیم، گفت: کشورهای امریکایی و اروپایی هم باید اقدامات خود برای لغو تحریم‌ها را انجام دهند. وی با اشاره به اقدام امریکا برای تمدید تحریم‌های 10ساله علیه ایران گفت: اقدام سنای امریکا برای تمدید تحریم‌ها، نقض برجام است، اما ایران در این راه مسیر خود را ادامه می‌دهد و هرگز متوقف نمی‌شود.


بساط تجاری شدن پژوهش‌ها برچیده شود

رییس موسسه کار و تامین‌اجتماعی به مناسبت هفته پژوهش بر لزوم برچیده شدن بساط تجاری شدن پژوهش‌ها تاکید کرد و گفت: پژوهش‌های کاربردی تاثیر مهمی بر جدیت کار دارد. به گزارش فارس، در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش که در سالن هفده شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، سپهری با طرح این پرسش که چرا مطالعات علمی در کشور منجر به تولید ثروت نمی‌شود، تاکید کرد: پژوهش باید تعالی سازمانی را به‌دنبال داشته باشد و تولید ثروت کند. وی افزود: پژوهش می‌تواند باعث ارتقای دانش سازمانی، جدیت در کار، افزایش انگیزه و درنهایت ترجیح منافع سازمانی شود. وی با تاکید بر اینکه تفکر پژوهشی باید در کشور نهادینه شود، با این پرسش که علم در کشور چه حلقه‌های مفقوده‌یی دارد، گفت: علت صوری بودن پژوهش باید بازنگری شود و نیازهای مالی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پژوهش باید در سازمان‌ها تامین شود. وی با بیان اینکه مراکز پژوهشی باید با بنگاه‌ها روابط متقابل داشته باشند تا نیازهای بازار را بشناسند و باید شاخص‌های پژوهش در ایران منطبق با شاخص‌های بین‌المللی شود، گفت: ٢٠درصد پژوهش‌ها در کشور بنیادی یا پایه‌یی است اما ٨٠درصد پژوهش‌ها در کشور کاربردی است. سپهری افزود: باید به‌گونه‌یی در زمینه پژوهش تلاش کنیم که بساط جلوی دانشگاه که پژوهش و مقالات علمی را تجاری کرده‌اند، برچیده شود. وی در پایان تاکید کرد: اعتبارهای لازم برای انجام پژوهش باید تامین و از مطلق‌گرایی در پژوهش جلوگیری شود و نیازهای مخاطبان مورد توجه قرار گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر