اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۸۹۵

«برکت» آماده عرضه اولیه در بازار دوم بورس می‌شود

پیش‌بینی گروه دارویی«برکت» برای سال‌های مالی 95 و 96 به ترتیب کسب سود به مبلغ 950میلیارد و 537 میلیون ریال و یک هزار و 44میلیارد و 16میلیون ریال معادل280و 307ریال به ازای هر سهم است. شرکت دارویی برکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های دارویی کشور در تاریخ 4 آبان ماه سال جاری با شماره 11462 نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده و در تاریخ 14 آذر به عنوان پانصدو ششمین شرکت پذیرفته ‌شده با نماد «برکت» در فهرست شرکت‌های بازار دوم بورس قرار گیرد. محسن رحمتی، مشاور پذیرش و کارگزار عرضه‌کننده «برکت» با بیان این مطلب به پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: شرکت دارویی برکت سهامدار عمده بیش از 19شرکت است که از آن جمله می‌توان به شرکت‌هایی نظیر گروه سرمایه‌‌گذاری البرز، گروه دارویی سبحان، اعتلا البرز، سبحان دارو و تولید دارو اشاره کرد.مدیرعامل کارگزاری تدبیرگران فردا تصریح کرد: سرمایه شرکت درحال حاضر 3هزار و 400میلیارد ریال است که 100 درصد آن متعلق به گروه توسعه اقتصادی تدبیر است. این شرکت با کسب سود 908میلیارد و 609 میلیون ریالی معادل 267ریال سود برای هر سهم در سال مالی 94 محقق کرد. وی افزود: پیش‌بینی شرکت برای سال‌های مالی 95 و 96 به ترتیب کسب سود به مبلغ 950میلیارد و 537 میلیون ریال و یک هزار و 44میلیارد و 16میلیون ریال معادل280و 307ریال به ازای هر سهم است.


تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور نخستین مجوز موافقت اصولی با تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا خبر داد. علی سعیدی به پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا با هدف پوشش دادن نیازهای سرمایه‌گذاران در سکه طلا طراحی شده و بر این اساس نخستین مجوز موافقت اصولی با تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا صادر شد. وی افزود: ترکیب دارایی‌های این صندوق به گونه‌یی است که اکثر دارایی‌های صندوق در گواهی سپرده کالایی سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌شود. به گفته عضو هیات‌مدیره سازمان بورس، تخصیص بخش قابل توجهی از دارایی‌های صندوق به گواهی سپرده کالایی سکه طلا موجب می‌شود که صندوق متناسب با عنوان خود به صورت مستمر از تغییرات قیمتی کالای طلا به صورت عام و از تغییرات قیمت سکه طلا به صورت خاص تاثیر پذیرد. وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری صندوق در گواهی سپرده کالایی سکه طلا همچنان که در تعریف شورای عالی بورس و اوراق بهادار از گواهی سپرده کالایی به عمل آمده، موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالاست و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در این مورد کالای به انبار سپرده شده، سکه طلاست و صندوق در صورت خرید گواهی سپرده مربوط عملا متناسب با حجم گواهی سپرده کالایی در اختیار، مالک بخشی از سکه‌های طلای سپرده شده به انبار محسوب می‌شود. سعیدی اظهار کرد: با توجه به اینکه صندوق در گواهی سپرده کالای سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند، ریسک‌های ناشی از خرید، نگهداری، فروش و معاملات فیزیکی سکه طلا را نخواهد داشت. وی افزود: از سویی دیگر با توجه به پتانسیل قابل ملاحظه افزایش فعالان بازار خرید و فروش گواهی سپرده کالایی، دارایی صندوق از نقدشوندگی بالایی برخوردار خواهد بود و صندوق می‌تواند متناسب با نیازهای نقدی خود اقدام به خرید یا فروش گواهی سپرده کالایی کند. سعیدی با بیان اینکه ساختار صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا به نحوی طراحی شده که واحدهای آن قابل معامله است، گفت: قابل معامله بودن واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق مورد نظر این امکان را برای کلیه سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا با استفاده از شبکه گسترده کارگزاران و سامانه معاملات برخط، سرمایه‌گذاری آنها در زمان اندک انجام پذیرد. این عضو هیات‌مدیره سازمان بورس تصریح کرد: در راستای توسعه و تکمیل ابزارها و نهادهای مالی جدید فعال در بازار سرمایه، نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری پس از گذشت نزدیک به 9سال از شروع به فعالیت بیش از پیش نمایان شده است. لذا با توجه به ظرفیت قانونی موجود در قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی، امکان نوآوری و پاسخگویی به نیازهای متنوع سرمایه‌گذاران توسط نهاد نظارتی و فعالان بازار سرمایه فراهم شده است.

ازجمله مواردی که همواره به‌عنوان خواسته‌یی در راستای پاسخگویی به نیازهای سرمایه‌گذاران مطرح بوده، ایجاد جایگزینی برای سرمایه‌گذاری مستقیم افراد در سکه طلاست. همچنین از دیرباز سرمایه‌گذاری در سکه طلا توسط عموم سرمایه‌گذاران و متناسب با شرایط کلی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داخلی و بین‌المللی با شدت و ضعف متفاوت اما به عنوان کالای رایج سرمایه‌گذاری و به صورت مستمر انجام می‌شود. درحال حاضر در کشور ما عمده سرمایه‌گذاری عموم در طلا و مسکوکات آن به صورت سرمایه‌گذاری فیزیکی در کالاها مربوط است و سرمایه‌گذاری فیزیکی در سکه طلا با وجود تحمیل هزینه‌های نقدی و غیرنقدی نگهداری سکه طلا، هزینه‌های معاملاتی قابل ملاحظه‌یی را بر دارندگان سکه طلا تحمیل می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر