دیواندری: نظارت مختص بانک مرکزی است

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۸۸۵

دیواندری، رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در جمع خبرنگاران با تکذیب شائبه‌هایی درباره واگذاری بخشی از نظارت بانک مرکزی بر عملکرد نظام بانکداری به کانون بانک‌های خصوصی گفت: نظارت تنها در اختیار بانک مرکزی است، این مورد با اقتدار بیشتر و قوانین محکم‌تری در لایحه بانک مرکزی در نظر گرفته شده است. براساس این لایحه، نظارت بانک مرکزی با قوت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. البته در کانون صنفی بانک‌های خصوصی برخی نظارت‌هایی وجود دارد اما نظارت عالیه تنها در اختیار بانک مرکزی است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بانک‌ها با بسته نگه داشتن نماد خود در بورس اوراق بهادار قصد دارند زیان و خسارت‌شان را از جیب مردم بدهند؟ گفت: بنده از دلایل جزئی این موضوع اطلاع دقیقی ندارم اما قاعدتا هر بانکی که مجمع آن برگزار شده، دلیلی برای ادامه توقف نمادش در بورس وجود ندارد و باید نمادش باز باشد؛ باز بودن نمادهای شرکت‌ها در بورس به توسعه اقتصادی کمک می‌کند.


دینار از واحد پولی کشور حذف شده، نه ریال

دیواندری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان توضیح داد: آنچه در بررسی لایحه بانک مرکزی تصویب شده است، رفرم پولی یا حذف صفر از پول ملی نیست بلکه تنها حذف دینار است و ریال به عنوان کوچک‌ترین واحد پولی ایران تعیین شده است. براساس قانون سال ۱۳۵۱ کشور، یک ریال معادل 100 دینار در نظر گرفته می‌شد ولی در لایحه بانک مرکزی که در دولت تحت بررسی داشت، هر ۱۰ ریال معادل یک تومان در نظر گرفته شده و دینار حذف شده است.

وی با اشاره به تورمی که در ۵ دهه گذشته باعث شده بر تعداد صفرهای پول ملی افزوده شود، گفت: این موضوع باعث بروز مشکلاتی در محاسبات شده است؛ در دنیا نیز تجارب موفقی درباره حذف صفر و رفرم پولی وجود دارد. هر زمان سیاست‌گذار پولی تشخیص دهد، می‌توان رفرم پولی را اجرا کرد. مطالعات زیادی درباره اصلاح پولی انجام شده ولی شاید در حال حاضر فرصت مناسبی برای حذف صفر نباشد.

به گفته دیواندری، تبدیل ریال به تومان هیچ تاثیری بر شاخص‌های اقتصادی ندارد و حتی لازم نیست اسکناس‌های موجود از گردونه خارج شود، زیرا ریال همچنان به عنوان کوچک‌ترین واحد پولی باقی مانده است. با این حال به تدریج می‌توان اسکناس‌های جدید را با تصویب مجلس شورای اسلامی چاپ و وارد بازار کرد.

وی رقم ۱۰۰ میلیون تراکنش در روز توسط بانک‌های ایران را پرحجم توصیف کرد و افزود: یکی از دلایل این امر پرداخت‌های ریز از قالب خودپردازها و پوزهاست و باید ظرفیت فناوری اطلاعات در کشور و سوئیچ‌های شاپرک به تدریج افزایش یابد. دیواندری تصریح کرد: در دنیا مرسوم نیست هر فرد دارای چندین کارت بانکی باشد؛ باید در ایران نیز علاوه بر فرهنگ‌سازی، بانک‌ها خدمات خود را توسعه دهند تا یک فرد تمام خدمات مورد نیاز بانکی را از بانک خود به دست بیاورد.

وی در ادامه به تاسیس شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران ایبنا در پژوهشکده پولی و بانکی اشاره کرد و افزود: این شبکه خبری که یکی از نیازهای نظام بانکی برای تولید محتوای گزارشی و تخصصی در زمینه بانکی و اطلاع‌رسانی دقیق بود، با حمایت دکتر سیف راه‌اندازی شد.

وی به برگزاری کنفرانس بانکی و اقتصادی ایران و اروپا اشاره کرد و افزود: قرار بر این است که این همایش یک‌بار در ایران و یک‌بار در اروپا برگزار شود؛ از آنجایی که این همایش سال گذشته در تهران برگزار شده بود، برای سال جاری و با همکاری پژوهشکده پولی و بانکی در شهر فرانکفورت برگزار شد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی درباره ششمین همایش بانکداری الکترونیک گفت: این همایش سالانه که ازجمله فعالیت‌های پژوهشکده پولی و بانکی است در سال جاری با رویکردهای جدید و با هماهنگی با معاونت فناوری بانک مرکزی برگزار می‌شود. به گفته وی، از ۲۸ پژوهشگر منتخب ۵ نفر از بانک مرکزی، ۴ نفر توسط نظام بانکی و ۱۲ نفر از درون بانک‌ها انتخاب شده‌اند. همچنین از آنجایی که هیچ یک از کتب حائز حداقل امتیازات نشده بودند، برای سال جاری کتاب سال برتر انتخاب نشدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر