در اجلاس اخیر اوپک سقف تولیدمان را افزایش دادیم

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۸۷۷

وزیر نفت دیروز در صحن علنی پارلمان حاضر شد تا به دو سوال نماینده سیرجان و بردسیر در خصوص در مورد علت عدم اجرای بند (ی) تبصره 2 قانون بودجه سال 94 کل کشور

پاسخ دهد. شهباز حسن‌پوربیگلری می‌خواست بداند که علت عدم اجرای بند 5 ماده 6 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در وزارت نفت و علت عدم اجرای کامل بند (ی) تبصره 2 قانون بودجه سال 1394 کل کشور چیست. در همین راستا بیژن زنگنه به این نماینده مجلس وعده اعلام آخر دی‌ماه، به عنوان تاریخ اجرای دو بند مذکور را داد و در نهایت حسن‌پور از پاسخ‌های وزیر قانع شد.

ما قیر رایگان نداریم

بیژن نامدارزنگنه در مجلس و درباره عدم اجرای بند (ی) تبصره 2 قانون بودجه سال 94 کل کشور گفت: یک قانونی در مجلس گذاشته شده است که باید طبق آن اجرای این قانون انعکاس بودجه‌یی داشته باشد و تا وقتی که حکم انعکاس بودجه‌یی نداشته باشد ما نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم. وزیر نفت با بیان اینکه ما قیر رایگان نداریم، اظهار کرد: ما که قیرفروشی نداریم تمام قیر توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و باید پول به وزارت راه داده شود که این قیر را بخرد و وزارت نفت قیری در اختیار ندارد که بخواهد آن را به صورت رایگان در اختیار دستگاه‌های مذکور قرار دهد.

وی افزود: برای اجرای این حکم قانونی لازم است منابع موردنیاز آن در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار گیرد که در سال گذشته تنها حدود 10هزار میلیارد ریال آن در اختیار این شرکت قرار گرفته و مابقی آن به عنوان یارانه به حساب خزانه رفته است. وی تصریح کرد: تغییر در ارقام و ردیف‌های بودجه نیز نیازمند تایید سازمان برنامه و بودجه است و چنانچه وزارت نفت رقمی مازاد بر ارقام مشخص شده در بودجه برای آن هزینه کند باید پاسخگوی دیوان محاسبات و بازرسی مجامع باشیم. زنگنه با بیان اینکه اجلاس اخیر اوپک نتیجه خوبی برای کشور داشته است، گفت: ما توانستیم در اجلاس اخیر اوپک سقف تولیدمان را افزایش دهیم و این امر ادامه برجام است که در این خصوص از مجلس و کمیسیون انرژی نیز تشکر می‌کنیم. وی همچنین در رابطه با گازرسانی روستاها گفت: ما چند استان را داریم که وضعشان در بحث گازرسانی بسیار بد است استان‌های فارس، کرمان، آذربایجان‌غربی و خراسان‌رضوی از دیگر شهرهای کشور در بحث گازرسانی پایین‌تر هستند. وی خاطرنشان کرد: مجلس در این زمینه راهی را پیش روی ما گذاشت که از صرفه‌جویی حاصل از گازرسانی تعهداتی را انجام دهیم که ما در این زمینه امسال این سیاست‌ها را اعمال کردیم و حتی در اثر همین سیاست‌ها توانستیم گازوییل صادر کنیم. تاکنون 8 هزار روستا گازرسانی شده‌اند. در حال حاضر 90درصد از جمعیت کشور از گاز استفاده می‌کنند که تحرک خوبی انجام شده است.


6 هزار جایگاه سوخت داریم

وزیر دولت روحانی در ادامه سخنانش در پارلمان با بیان اینکه در حال حاضر 6هزار جایگاه سوخت داریم، تاکید کرد: ما به عنوان وزارت نفت با تک‌تک این جایگاهداران ارتباط داریم که برای این مشکل که بتوانیم، مسوولی پاسخگو در این زمینه داشته باشیم سعی کرده‌ایم در قالب برندها جایگاه‌ها را توسعه دهیم یعنی اینکه به جای اینکه با 6هزار جایگاهدار در ارتباط باشیم با 100 شرکت که مسوول این جایگاهداران هستند، سروکار داشته باشیم و مسائل را پیگیری کنیم چرا که معتقدیم این‌گونه برخورد کردن مناسب‌تر است.

وزیر همچنین در ادامه در رابطه با عدم اجرای بند 5 ماده 6 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی گفت: شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه و وابسته بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی مکلفند برای شفافیت و رقابت، اطلاعات مالی خود شامل لیست مدیران و اعضای هیات‌مدیره و ترازنامه صورت سود و زیان خود را به سازمان بورس اعلام کنند و این موضوع به صندوق‌های بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت ابلاغ شد و صندوق نیز موضوع را به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق‌ها ابلاغ کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر