حذف 3صفر در مرحله مطالعه و بررسی است

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۸۷۶

مسکن مهر با تخصیص 1000 میلیارد تومان ارزان می‌شود

گروه ایران مهدی بیک

«پروژه حذف سه صفر از پول ملی در دست مطالعه و بررسی است.» این عبارات، بخشی از صحبت‌هایی است که سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره این موضوع که آیا دولت برنامه‌یی برای حذف سه صفر از پول ملی کشور دارد؟ مطرح کرده است. جلسه‌یی که بعد از یک غیبت یک‌ماهه با پرسش‌های خبرنگاران درباره بودجه سال96 آغاز شد و با «سفرهای استانی»، «ماجرای لغو سخنرانی‌ها»، «سرنوشت افزایش پرداختی‌های کارمندان و بازنشستگان» در سال آینده، «انتقادات شهردار تهران از دولت»، «خرید هواپیمای بویینگ از امریکا»، «تثبیت نرخ ارز» و... ادامه پیدا کرد و نهایتا با طرح پرسش‌هایی درباره «هتاکی حسن عباسی» نسبت به دولت، سرانجام «استیضاح وزیر راه و شهرسازی» در مجلس دهم، «حمایت هزار میلیارد تومانی دولت» برای ارزان‌تر شدن مسکن مهر و... خاتمه پیدا کرد. تنها نکته کلیشه‌یی پرسش‌ها مربوط به تلاش برخی رسانه‌های اصولگرا برای طرح دوباره موضوع حقوق‌های نجومی بود که همچنان برخی جریانات خاص از آن برای فشار به دولت استفاده می‌کنند و با وجود تمام استدلال‌ها، خود را به نشنیدن می‌زنند. نوبخت همچنین با اشاره به روند تصمیم‌سازی‌های دولت برای افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در سال آینده به این نکته اشاره کرد که اولویت اول دولت در فرآیند افزایش دستمزدهای سال96 بحث رشد معیشت مردم و متوازن‌سازی سطح درآمدهاست. موضوع حمایت 1000میلیاردی دولت از پروژه مسکن مهر برای اینکه این مسکن‌ها ارزان‌تر به دست مردم برسند از دیگر موضوعاتی است که آقای سخنگو درباره ابعاد و زوایای گوناگون آن صحبت کرد.


ریال تنها روی کاغذ کاربرد داشت

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره دیدگاه دولت درباره حذف سه صفر از پول ملی کشور گفت: «این موضوع نیازمند بررسی‌های کارشناسانه و همه‌جانبه است؛ دولت در حال بررسی این موضوع است.» نوبخت همچنین در پاسخ به اینکه گفته می‌شود، تیم اقتصادی دولت اختلافاتی نسبت به تغییر پول کشور داشتند، اظهارداشت: «در حال حاضر مردم در مراودات خود همواره از تومان استفاده می‌کنند و ریال تنها روی کاغذ کاربرد دارد. بنابراین دولت در این زمینه درست بر اساس مصالح اقتصادی قدم برداشته است.»

سخنگوی دولت درباره برخی انتقادات از تبدیل واحد پولی افزود: «در تصمیم‌گیری‌های کلان طبیعی است که برخی افراد و جریانات نسبت به موضوعی نظرات متفاوت داشته باشند و دولت هرگز ادعا نکرده می‌تواند تمام طرف‌ها را راضی کند. این مساله در گذشته در قانون بانک مرکزی آورده شده و دولت تلاش کرد در این زمینه لایحه‌یی به مجلس تقدیم کند. از سوی دیگر با توجه به برخی اظهارنظرها و انتقادات باید اشاره کنم که با این تصمیم نمی‌خواهیم مشکلات عالم خلقت را حل کنیم، ضمن اینکه ارتباط ریال و تومان همچنان وجود دارد. اینکه همه دولت راضی هستند یا خیر؟ موضوع فرعی است، مساله اصلی این است؛ این موضوع در دولت به تصویب رسید.»


نرخ تمام شده مسکن مهر ارزان می‌شود

سخنگوی دولت در تشریح بودجه سال 96 از محورهای «رفاه اجتماعی»، «پژوهش و تحقیقات»، «دفاعی و امنیتی» و «سلامت» به عنوان 4 محور اصلی مخارج دولت نام برد. نوبخت با ارائه آمار و ارقام این اولویت‌ها در بودجه 96 به این نکته اشاره کرد که دولت در بخش‌هایی بیشترین توجه و تمرکز را در بودجه لحاظ کرده که از سوی منتقدان همواره به بی‌توجهی به آنها محکوم شده است.

به گزارش «تعادل» نوبخت در ابتدای سخنانش درباره اقدامات دولت در زمینه اشتغالزایی توضیح داد و گفت: « از ابتدای امسال برای افزایش تولید و رشد اقتصادی و اشتغال دو برنامه را دنبال می‌کردیم، یک بخش درباره فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال بخش خصوصی بود که 7هزار و 500واحد با اختصاص 16هزار میلیارد تومان تسهیلات هدف‌گذاری شده بود. بر اساس آخرین گزارش 18هزار و 380واحد تولیدی از 12هزار و 635میلیارد تومان تسهیلات طی 8 ماه گذشته برخوردار شدند و دومین طرح افزایش سهم پروژه عمرانی است.»

سخنگوی دولت سپس به بیان آخرین مصوبات دولت پرداخت و گفت: 1000میلیارد تومان برای کمک به تاسیسات و تجهیزات مسکن مهر اختصاص یافت. این رقم از ارقام اختصاص یافته به تاسیسات زیربنایی متفاوت است و قصد داریم قیمت تمام شده مسکن مهر کاهش یابد. بیش از 800میلیارد تومان از این بودجه برای کمک به وزارت نیرو اختصاص می‌یابد تا بودجه تاسیساتی که اشخاص باید تهیه می‌کردند، تامین شود.


بررسی برنامه ششم در کمیسیون تلفیق

نوبخت در ادامه گفت: « الان برای قوه مجریه مشخص است، برنامه‌های عملیاتی چیست. همچنین امروز کار بررسی برنامه ششم در کمیسیون تلفیق به اتمام می‌رسد و هفته آینده هم مجلس وارد بررسی بودجه 96 می‌شود. هر چند 6 ماهه ابتدای امسال را خیلی سخت گذراندیم چون درآمد دولت از محل فروش نفت کاهش بسیاری داشت اما اکنون مقدار فروش نفت ما نسبت به گذشته بیشتر شده است. در ماه‌های مهر و آبان روزانه 2میلیون و 800هزار بشکه صادر کردیم و متوسط فروش ما هم بالای 40دلار است.


حمایت از اقشار آسیب‌پذیر

سخنگوی دولت با اشاره به کارنامه دولت قبلی گفت: «اینکه نفت را 140دلار بفروشیم و منابع 120 میلیارد دلاری داشته باشیم ولی رشد اقتصادی ما منفی 6.7درصد و تورم بالای 40درصد باشد، این هنر نیست. ما از مردم استدعا داریم به ما اعتماد کنند. برخی مطالباتی که بیان می‌شود، مطالبات معوق دولت‌های قبل بود. بیشترین هزینه بودجه سال 96 مربوط به رفاه اجتماعی و کمک به اقشار آسیب‌پذیر است. بودجه به صورت شفاف مشخص است. محل‌های هزینه و درآمد مشخص شده و سیاست ما در صرف هزینه‌های کشور هم مشخص است.»نوبخت به تشریح مخارج عمده کشور پرداخت و گفت: « برای امور رفاه اجتماعی 73.5هزار میلیارد تومان، برای آموزش و پژوهش 55.8هزار میلیارد تومان، امور امنیتی و دفاعی 52هزار میلیارد و امور سلامت 48.3هزار میلیارد تومان است. این سیاست نشان می‌دهد توجه ما به اقشار آسیب‌پذیر، کمیته امداد و بهزیستی در اولویت اصلی قرار دارد تا اقشار کم درآمد زیر چرخ دنده‌های توسعه له نشوند.


نرخ دلار 3200تومان می‌ماند

خبرنگاری درباره حقوق‌های نامتعارف پرسید. آقای سخنگو در پاسخ گفت: « این موضوع بارها بررسی شد. کل عدد نجومی که می‌گویند 23میلیارد تومان است. البته اگر کسی یک ریال هم ناحق گرفت، باید برخورد شود ولی از نظر ما موضوع روشن است. شاید عده‌یی بخواهند این 397 نفر را در شهر بچرخانند و 397 چوبه‌دار هم به پا کنند. خواهش می‌کنم این نوع مسائل را محل مناقشه اختلافات سیاسی نکنید.»

نوبخت درباره نرخ ارز توضیح داد: «نرخ ارز مبادله‌یی بیش از 3200تومان نیست. به نفع دولت نیست نرخ دلار بالا باشد. ما حاضر شدیم برخی بدهی‌ها را از بازار سرمایه با سود 22درصد تامین کنیم ولی از روش گران کردن دلار افزایش درآمد نداشته باشیم. کارشناسان بانک مرکزی می‌گویند التهاب فعلی در بازار ارز، فصلی است و قیمت کاهش خواهد یافت.»


حقوق بازنشستگان 10درصد افزایش می‌یابد

سخنگوی دولت درباره بحث افزایش دریافتی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان گفت: افزایش حقوق به میزان 10درصد به صورت کلی و عام است. سال گذشته 12درصد برای همه افزایش حقوق و دستمزد را داشتیم ولی کسانی که زیر یک‌میلیون تومان دریافت می‌کردند از حداقل حقوق با 20درصد رشد شروع کردیم تا 12درصد رسیدیم. سال گذشته عمده تمرکز ما به کسانی معطوف بود که زیر 1.5میلیون تومان می‌گیرند.

امسال تصمیم به بازنگری داریم تا تعادلی بین دریافتی بازنشستگان، شاغلان و بازنشستگان قبل از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری داشته باشیم. در یک ردیف برای تعدیل، 1000میلیارد تومان کنار گذاشتیم. برای رفع نابرابری حقوق باز از محل دیگری برای بازنشستگان، افزایش حقوق در نظر گرفته شده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر