با درخواست تاسیس نمایندگی اروپا در تهران موافقت نشده است

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۸۷۲

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وی عصر دیروز با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پاسخگوی سوالات نمایندگان بودند. ظریف پس از اتمام این جلسه در گفت‌وگو با خانه ملت اظهار داشت: این جلسه برای طرح سوال بود. نزدیک 6 تا 7 سوال مطرح شد و نمایندگان برای برخی سوالات قانع شدند و برای برخی قانع نشدند که احتمالا سوالاتی که قانع‌کننده نبود به صحن می‌رود. اعضای کمیسیون امنیت علاوه بر طرح سوال از بنده، برنامه‌یی دیگر داشتند؛ با این حال بنده تا 5عصر زمان داشتم تا در صورتی که فرصتی وجود داشت درخصوص برجام نیز صحبت کنیم اما مقرر شد هفته آینده و در فرصتی دیگر درباره برجام نشست داشته باشیم.

وزیر خارجه گفت: بعد از برجام اتحادیه اروپا درخواست نمایندگی کرد که تاکنون موافقت نشده است؛ بنابراین موضوعیتی ندارد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا از اقدام جاسوسی و عکسبرداری دو دیپلمات فرانسوی و انگلیسی در سفر به مرزهای غربی کشور حمایت شده، اعلام کرد: سفر با مجوز و در چارچوب صورت گرفته و به لحاظ اجرایی مطابق نظر دستگاه اطلاعاتی کشور هیچ تخلفی صورت نگرفته است. وی همچنین تاکید کرده در مورد جایگزین سفیر سوریه، به لحاظ حساسیت و ماموریت مهم بررسی‌های لازم صورت گرفته و انتخاب شده و به‌زودی معرفی خواهد شد.

ظریف در ادامه به دستور رییس‌جمهور خطاب به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی برای اقدام متقابل درخصوص نقض برجام از سوی امریکا اشاره کرد و گفت: نامه‌یی که آقای رییس‌جمهور نوشته‌اند در ارتباط با اقداماتی است که از سوی سازمان انرژی اتمی در حوزه پیشران‌ها باید صورت بگیرد، برنامه‌ریزی و طراحی شود.

وی با بیان اینکه ساخت پیشران حوزه تخصصی است، از ورود به این موضوع خودداری کرد و افزود: اما در حوزه‌یی که مسوولیت وزارت امور خارجه است، ما تا امروز دو نامه برای مسوول کمیسیون مشترک یعنی خانم موگرینی ارسال کرده‌ایم، علاوه بر این همکاران من هم برای همکاران خانم موگرینی ارسال کرده‌اند.

وزیر امور خارجه بیان کرد: یک مورد از این نامه‌ها در اوایل سال یا اواسط سال بود که منجر به تشکیل جلسه وزرای کمیسیون مشترک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی در نیویورک شد، در آن جلسه بحث صورت گرفت. مورد بعدی زمانی ارسال شد که مجلس نمایندگان امریکا مصوبه‌یی علیه ایران داشتند، در برجام ساز و کاری طراحی شده تا در مواردی که اقدام یکی از اعضا مغایر با توافق هسته‌یی باشد، (آن را) دنبال کند. این ساز و کار را براساس دستوری که رییس‌جمهور دادند، ما از مسوول کمیسیون مشترک درخواست خواهیم کرد.

ظریف درخصوص تشکیل کمیسیون مشترک اظهار داشت: کمیسیون مشترک تشکیل خواهد شد اما ساز و کاری که در برجام دیده شده کاملا مجزاست و براساس آن عمل خواهیم کرد.

وی درخصوص موضع ایران در اجرایی شدن تمدید تحریم‌های ایسا گفت: همان‌طور که رییس‌جمهور عنوان کرده است، ما از گذشته اعلام کردیم که تمدید این تحریم‌ها مغایر برجام است و باعث خواهد شد ایران از روش‌های قانونی که در برجام دیده شده و اقدامات دیگری که رییس‌جمهور امروز دستور داده‌اند، استفاده کند. ظریف همچنین در زمینه حذف زیرساخت سانتریفیوژها عنوان کرد: در این زمینه ذوالنوری مسوول کمیته هسته‌یی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام‌نظر کرده، نظر این نماینده درست است.

در همین رابطه سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی با اشاره به این جلسه گفت: نخستین سوال این جلسه سوال جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد بود که پرسید چرا از دو دیپلمات فرانسوی و انگلیسی که در سفر به مرزهای غرب کشور در حال جاسوسی و عکسبرداری از مراکز نظامی بوده‌اند با این عنوان که با هماهنگی وزارت خارجه بوده است، حمایت می‌کنید؟ وزیر امور خارجه در این راستا گفت که سفر با مجوز بوده، در چارچوب صورت گرفته و به لحاظ اجرایی مطابق نظر دستگاه اطلاعاتی کشور هیچ تخلفی صورت نگرفته است. پس از توضیحات وزیر امور خارجه، کریمی‌‌قدوسی از پاسخ‌های ظریف در این سوال قانع نشد.

وی افزود: در ادامه، کریمی‌قدوسی سوال دیگری را از وزیر خارجه مطرح کرد مبنی بر اینکه دلیل تلاش وزارت خارجه برای عضویت در کنفرانس پالرمو چیست؟ آیا عضویت در این کنوانسیون نیز درراستای تعهدات صورت گرفته در حاشیه برجام است؟ که وزیر امور خارجه در این راستا بیان کرد که وزارت خارجه برای عضویت در کنوانسیون فقط پشتیبانی‌کننده بوده و وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و دادگستری طرف عضویت در این کنوانسیون بودند و عضویت آنها هم ربطی به برجام نداشت؛ البته عضویت در این کنوانسیون در سال 82 در وزارت‌ خارجه به تصویب رسید و مقررات آن نیز در مجلس مورد تصویب قرار گرفت. باوجود توضیحات وزیر امور خارجه، کریمی‌قدوسی از این پاسخ نیز قانع نشد.

به گزارش ایرنا، نقوی‌حسینی افزود: سوال دیگر کریمی‌قدوسی از وزیر خارجه این بود که چرا مکاتبات جناب‌عالی و فعالیت مشورتی معاونان وزارت خارجه در گروه‌های فضای مجازی صورت می‌گیرد؟ ارسال مکاتباتی یا ایمیل‌ها و استفاده از فضای غیرایمن مجازی از چه توجیه امنیتی انجام می‌شود؟ وزیر خارجه بیان کرد که ما همیشه روی طبقه‌بندی اسناد و مکاتبات تاکید داریم و حساس هستیم؛ بنابراین قطعا در کلیه این مراودات این مسائل و موارد امنیتی رعایت می‌شود، البته از زمان اعلام وزارت ارتباطات مبنی بر اینکه نباید مراودات از طریق کانال‌های فضای مجازی انجام شود، این‌گونه مراودات متوقف یا کنترل شد.

نقوی‌حسینی گفت: کریمی‌قدوسی از پاسخ ظریف درباره این سوال قانع شد.

وی ادامه داد: سوال چهارم کریمی‌قدوسی در این باره بود که چرا در اوج حوادث کشور سوریه، دیپلمات انقلابی ایران در سوریه را شبانه به تهران برگرداندیم؛ بدون اینکه جایگزین مناسبی برای وی هماهنگ و انتخاب شده باشد که وزیر خارجه در پاسخ بیان کرد:‌ آقای شیبانی از دوستان ما و جدا از سفرای فعال جمهوری اسلامی ایران است و در سه سال وزارت بنده، ایشان سفیر بودند. ظریف بیان کرد که‌ باتوجه به اینکه مدت سفارت ایشان به مدت پنج سال به پایان رسیده بود و برای ادامه، احتیاج به مجوزهای خاص بود باید مجوز ویژه گرفته می‌شد که بنده برای مجوز خاص اقدام نکردم چون چنین سیاستی ندارم که مجوز ویژه بگیرم و تاکنون هم یک بار چنین درخواستی نداشتم. در مورد جایگزین ایشان به لحاظ حساسیت و ماموریت مهم، بررسی‌های لازم صورت گرفته و انتخاب شده و به‌زودی معرفی خواهد شد. وی گفت: کریمی‌قدوسی از پاسخ وزیر در این باره قانع شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر