طومار 100 نویسنده در اعتراض به نقض حقوق بشر

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۶۸۹


بیش از ۱۰۰نویسنده از سراسر جهان دیروز با امضای نامه‌یی در «روز حقوق بشر» از رییس‌جمهوری چین خواستند تا فورا به «سرکوب وخیم» حقوق بشری پایان دهد. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، از زمان روی کار آمدن شی جین‌ پینگ، رییس‌جمهوری چین در سال ۲۰۱۲ این کشور شاهد سرکوب مخالفان ازجمله صدها وکیل، فعالان و چهره‌ آکادمیک بوده که بسیاری از آنها زندانی شدند.

حزب کمونیستی حاکم چین هیچگونه مخالفتی را تحمل نمی‌کند. روزنامه‌ها، وب‌سایت‌ها و سایر رسانه‌ها به ‌شدت کنترل می‌شوند. رسانه‌های اجتماعی تحت نظارت هستند و وب‌سایت‌های خبری غربی متعددی مسدود شده‌اند. به گزارش ایسنا، این نامه با هماهنگی انجمن نویسندگان مستقر در لندن موسوم به «قلم بین‌المللی» نگارش شده؛ قلم بین‌المللی، نهادی است غیرسیاسی و غیردولتی که اعضای آن را صاحب‌قلمان کشورهای مختلف تشکیل می‌دهند. این نهاد هدف خود را «گردهم آوردن نویسندگانی که دلبسته ارزش‌هایی نظیر آزادی، تساهل و صلح هستند» می‌داند.

در متن این نامه‌ آمده است:«چین و بقیه جهان تنها می‌توانند با این عقاید و نظرات غنی شوند. ما از مقام‌های چین درخواست داریم تا نویسندگان، روزنامه‌نگاران و فعالانی که در گوشه زندان ماندند یا به جرم صحبت کردن آزادانه و بیان عقاید تحت حبس خانگی هستند، آزاد شوند.»در این نامه همچنین به حبس برنده جایزه صلح نوبل «لیو ژیائوبو» اشاره شده که درحال گذراندن ۱۱سال حبس به جرم «خرابکاری» است. همسر این نویسنده هم تحت بازداشت خانگی است.علاوه بر این افراد می‌توان به نام الهام توهتی اشاره کرد که به جرم «جدایی‌طلبی» به حبس ابد محکوم است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر