بحران آب؛ سومین تهدید ایران در شورای امنیت

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۶۸۵


گروه انرژی مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب دیروز گفته است که بحران آب به عنوان سومین تهدید جدی برای ایران در شورای امنیت کشور مطرح شده است. فراز رابعی‌غلامی در نخستین گردهمایی سراسری متصدیان ایستگاه‌های آب و هواشناسی استان مرکزی که دیروز برگزار شد، تهدید خشکسالی را در کنار تهدید دشمنان خارجی بر شمرده است.

به گزارش «تعادل» و به نقل از پاون، مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران در این مراسم که با حضور کارشناسان هواشناسی برگزار شد، گفته است: مطالعات پایه منابع آب همچون خشت اول است و در اجرای پروژه‌های آبی، اطلاعاتی که توسط دفاتر مطالعات جمع‌آوری می‌شود به عنوان قدم اول محسوب می‌شود. وی افزوده است: متوسط بارندگی در جهان 800 میلیمتر بوده و میزان بارندگی در 200سال گذشته در کشورمان حدود 243میلیمتر که این میزان حدود یک‌سوم متوسط جهانی است؛ این شاخص بارندگی در 15سال گذشته 215میلیمتر و در 7 سال گذشته به 203 میلیمتر رسیده است.

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه سرانه آب برای هر ایرانی در سال 1300 حدود 13هزار مترمکعب بوده و در سال‌های اخیر به 1600 مترمکعب رسیده است، بیان کرده است: بر اساس معیارهای جهانی کمتر از 1700 مترمکعب سرانه آبی، مرز تنش آبی محسوب می‌شود و بنابراین ما در حال حاضر در شرایط تنش آبی هستیم. رابعی‌غلامی افزوده است: از طرفی میزان تبخیر در کشورمان حدود 2000میلیمتر و در جهان حدود 700میلیمتر است که این میزان حدودا سه‌برابر متوسط جهانی است. رابعی‌غلامی در ادامه ضمن تقدیر از متصدیان ایستگاه‌های آب و هواشناسی گفته است: بر اساس اطلاعات شما متصدیان است که در حال حاضر ما می‌توانیم، موضوع آب را برای مقامات عالی کشور تبیین کنیم و مشکل کمبود آب به عنوان سومین تهدید جدی در شورای امنیت ملی مطرح شود. وی افزوده است: برای ساماندهی به شرایط متصدیان کشور تهیه بانک اطلاعاتی متصدیان در دستور کار قرار گرفت که بر اساس اطلاعات موجود در کشور در 3400ایستگاه آب و هواشناسی 2700متصدی داریم که از این تعداد 1246نفر در ایستگاه‌های باران‌سنجی، 598نفر در ایستگاه‌های تبخیرسنجی و 1176نفر در ایستگاه‌های هیدرومتری مشغول هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر