تلاش NPC برای مدون کردن روابط خصوصی‌ها

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۶۸۱

گروه انرژی| زهره اکرمی |

«آینده درخشان پتروشیمی» تمام آن چیزی بود که روز گذشته مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درصدد توصیف آن بود. بررسی سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان این سازمان برای توسعه و ایجاد قطب‌های پتروشیمی در ایران، محور موضوعی بود که خبرنگاران را در ساختمان خیابان شیخ بهایی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گرد هم آورده بود. تشریح چشم‌انداز این سازمان برای دست یافتن به کارآمدترین سازمان توسعه‌یی در حوزه پتروشیمی منطقه غرب آسیا نیز از بنیادی‌ترین مسائل مطرح شده بود.

فرناز علوی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی سخنان خود را با آنچه بر شرکت ملی صنایع پتروشیمی گذشت، آغاز کرد. به گفته علوی طی 5 سال گذشته شاهد افزایش نسبی هزینه‌ها بوده‌ایم که این افزایش ناشی از تورم، کاهش قیمت جهانی محصولات و افزایش نسبی قیمت گاز در جهان بوده است. وی تاکید کرد که با وجود افزایش هزینه‌ نسبت به سود طی سال‌های 90 تا 94 رشد سودی نزدیک به 3درصد را تجربه کرده‌ایم. در این میان شرکت‌هایی که با سوخت گازی تامین می‌شوند با سودی 36تا 40درصدی و شرکت‌هایی که با سوخت مایع تامین می‌شوند با سودی 8 تا 10درصدی روبه‌رو بوده‌اند.


حال این روزهای پتروشیمی

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری خود که بیشتر به تشریح سیاست‌های صنعت پتروشیمی گذشت به تبیین سرفصل‌های اصلی NPC پرداخت. شرکتی که عملا با خصوصی‌سازی‌ها، ماهیت قبلی خود را از دست داده و هنوز نتوانسته است، چارچوبی جدی برای فعالیت‌های خود پیدا کند. علوی درباره وضعیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد که توسعه استراتژی و برنامه‌ریزی توسعه صنعت پتروشیمی، گسترش امکان تامین منابع مالی برای پیشبرد توسعه، مشارکت در توسعه زیربناهای ضروری برای اجرای برنامه‌های توسعه همچنین تقویت و پشتیبانی از طریق حمایت و ایجاد نهادهای ارائه‌ دهنده خدمات سر فصل‌های خدمات NPC در وضعیت فعلی است.

علوی همچنین تعیین مکانیسم‌های منطقی برای مدیریت تعاملات واحدهای واگذار شده را ازجمله سرفصل‌های موقتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی دانست.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه، راه‌های نیل به این اهداف را در سه مقوله طبقه‌بندی کرد. علوی مرحله نخست را به برنامه‌ریزی و توسعه صنعت اختصاص داد که از دیدگاه او عواملی مانند توسعه زیرساخت‌ها، مدیریت خوراک و زنجیر تامین خوراک بر آن اثرگذارند.

علوی افزود: در مرحله بعد، تامین مالی و سرمایه‌گذاری جای دارد که توسعه FDI و هدایت و پشتیبانی سرمایه‌گذاران را پوشش می‌دهد. پشتیبانی توسعه صنعت در مرحله نهایی قرار می‌گیرد که توسعه تکنولوژی، توسعه بازار و توسعه مدیریت و عملیات زیرمجموعه‌های آن است. او همچنین اهداف بنیادین شرکت ملی صنایع پتروشیمی را برنامه‌ریزی کلان، سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری، بسترسازی و پشتیبانی توسعه پایدار صنعت پتروشیمی برای ارتقای کیفیت زندگی مردم برشمرد.


آینده پیش ‌روی پتروشیمی

فرناز علوی، چشم‌انداز شرکت ملی صنایع پتروشیمی را تبدیل شدن این سازمان به کارآمدترین سازمان توسعه‌یی در حوزه پتروشیمی منطقه غرب آسیا دانست. وی در همین راستا به تشریح اهداف نقشه راه توسعه پرداخت. افزایش راندمان تولید مجتمع‌های موجود تا رسیدن به سطح ظرفیت اسمی، اجرا و تکمیل طرح‌های نیمه تمام باقی‌مانده از برنامه چهارم و پنجم توسعه صنعت پتروشیمی، اجرای طرح‌های جدید و فراهم کردن زمینه توسعه متوازن صنایع پایین دستی پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزشی طبق قانون ازجمله این اهداف است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی سپس به تشریح اهداف جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی پرداخت. وی پرهیز از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش و تبدیل محصول پایه و میانی به محصولات با ارزش‌افزوده بالا و واگذاری به سرمایه‌گذاران را ازجمله اهداف جدید این سازمان دانست. در راستای تعریف همین اهداف جدید بود که طرح‌های نوینی نیز طراحی شده که تبدیل گاز طبیعی به الفین‌ها از طریق زنجیره متانول و مشتقات آن، تبدیل پروپان به پروپیلن و مشتقات آن، استفاده از مایعات گازی برای تولید الفین‌ها، خوراک مایع برای الفین‌ها و تامین خوراک واحدهای جدید را می‌توان ازجمله آن دانست. مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: درحال حاضر قطب‌های فعلی صنعت پتروشیمی، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه است که با تدوین و تبیین طرح‌های جدید در آینده قطب‌های جدید در کنار این مناطق قرار خواهد گرفت.

ادامه در صفحه 15

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر