چین برای ورود به معادن ایران خیز برداشت

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۶۷۶

گروه معدن

در حوزه معدن ایران، موضوعی که مورد اتفاق همه فعالان و مسوولان است، نیاز به سرمایه‌گذاری بالا و ترجیحا سرمایه‌گذاری خارجی است. اکثر معادن ایران د آنها تکمیل زیرساخت‌هایی چون برق، گاز، آب، جاده، خطوط ریلی و حتی نیروگاه است. ایران از نظر تنوع ذخایر معدنی با 68 نوع ذخیره در جایگاه دهم جهان قرار دارد و از لحاظ ذخایر شناسایی شده تا پیش از فعالیت دولت یازدهم، با 57میلیارد تن ذخیره که حدود 37میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است، در رتبه 15 جهانی جای دارد. اکنون به‌دنبال سیاست کوچک‌سازی دولت، تامین سرمایه‌ این زیرساخت‌ها و به تبع آن احداث کارخانه‌هایی با فناوری بالا برای فرآوری این مواد معدنی، نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری خارجی احساس می‌شود. ولی از سوی دیگر به‌دلیل اینکه بخش غیردولتی هنوز نمی‌تواند کاملا نیازهای این حوزه را تامین کند و روی پای خود بایستد، دولت و بانک مرکزی برای تسهیل و اجرای این طرح‌ها به کمک این بخش‌ها آمده‌اند. در همین باب طی سفری که وزیر امور خارجه همراه با رییس هیات عامل ایمیدرو به کشور‌های چین و ژاپن داشت، این مسائل مطرح و بررسی شد. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خبر از عقد قراردادهایی با کشورهای چین و ژاپن داد و گفت: در جریان سفری که با وزیر امور خارجه کشورمان به چین و ژاپن داشتیم، موضوع فاینانس هفت طرح‌ فولادی در مذاکره ظریف و نخست‌وزیر چین مطرح شد. مهدی کرباسیان که در حاشیه دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران سخن می‌گفت به نیاز 50میلیارد دلاری سرمایه خارجی در بخش معدن اشاره کرد و افزود: در سفر به چین و ژاپن پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های اقتصادی مطرح شد و برای حل این مشکل تیمی متشکل از معاون نخست‌وزیر چین و بانک مرکزی ایران ایجاد شده است تا مسائل مربوط به فاینانس طرح‌های فولادی را پیگیری کنند. همچنین در راستای سرعت‌بخشی به قرارداد 10میلیارد یورویی که قبلا بین وزیر اقتصاد ایران و وزیر صنعت ژاپن منعقد شده بود، بحث‌هایی مطرح شد و علاوه بر این در سفر به کشور چین قرارداد 30میلیارد دلاری در بخش معدن و صنایع معدنی نیز منعقد شده است. وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه اختصاص 3میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به حوزه معدن و صنایع معدنی پیش‌بینی شده است، گفت: در زمینه معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری 50میلیارد دلاری مدنظر است که 30میلیارد دلار آن به حوزه فولاد اختصاص دارد و سهم بخش‌های مس و آلومینیوم به همراه دیگر صنایع از مجموع سرمایه‌گذاری 50میلیارد دلاری بالغ بر 20میلیارد دلار است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از شرکت‌های داخلی و خارجی خواست در امور زیرساخت حوزه معدن و صنایع معدنی ایران سرمایه‌گذاری کنند. کرباسیان ادامه داد: به تازگی و در جریان سفر وزیر امور خارجه به شرق آسیا با شرکت‌هایی از ژاپن مذاکراتی انجام شده که توانسته‌اند مصرف آب در تولید فولاد را حدود 50درصد کاهش دهند.

تامین گاز معادن با فناوری‌های نوین

در ادامه این اجلاس، در راستای کاهش مصرف انرژی و بحران آب در مناطق مورد اکتشاف بحث‌هایی راجع به مزیت رقابتی گاز در صنعت معدن اشاره شد. در این‌باره مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: چنانچه بخواهیم با استفاده از گاز، در حوزه معدن و صنایع معدنی ارزش افزوده ایجاد کنیم، باید نگاهمان به سمت استفاده از فناوری‌های جدید برای استفاده بهینه از این انرژی باشد.

حمیدرضا عراقی اظهار داشت: 34درصد مصرف گاز در نیروگاه‌ها، 30درصد خانگی و تجاری، 30درصد صنایع و 6درصد صادرات است. وی ضمن بیان این مطلب که شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست، تصریح کرد: در عین حال کاهش بهره‌وری ما دوبرابر دنیاست، به‌طوری که از نظر شدت انرژی، 15برابر ژاپن گاز مصرف می‌کنیم. معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد جهت حمایت از تولید اعلام کرد که این وزارتخانه ۲۴۰میلیون تومان به صنایع کوچک برای تامین گاز مورد نیاز خود کمک می‌کند و مابقی بدهی مربوط به تامین گاز را در قالب اقساط باید پرداخت کند.

قیمت گاز خانگی افزایش می‌یابد

وی ادامه داد: سیاست ما همواره این بوده که قیمت صنایع را زیاد افزایش ندهیم و حتی ثابت نگه داریم ولی قیمت گاز در بخش خانگی و تجاری را برای استفاده بهینه و صرفه‌جویی افزایش می‌دهیم. عراقی با بیان اینکه اقتصاد ما متکی بر نفت و مبتنی بر گاز بوده است، گفت: طی 100سال گذشته، منابع مالی حاصل از درآمد نفت به کشور وارد می‌شده اما اقتصاد گازی مبتنی بر گاز است و طی 50سال گذشته تلاش ما این بوده تا نفت را جایگزین نفت در داخل کنیم. عراقی خاطرنشان کرد: کشور ما از نظر ذخایر گاز در جهان اول است و از نظر تولید و مصرف در جایگاه سوم قرار دارد. وی ادامه داد: قرار است حجم تولید گاز را به یک میلیارد مترمکعب برسانیم و علاوه بر تامین نیاز داخل (خانگی، تجاری و صنایع) به صادرات گاز به کشورهای همسایه اقدام کنیم. به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران 95درصد تجهیزات مورد نیاز صنایع گاز در داخل ساخته می‌شود. وی ادامه داد: بزرگ‌ترین شرکت در ایران با 300هزار کیلومتر خطوط شهری و روستایی و 30هزار کیلومتر خطوط انتقال هستیم. 70میلیون نفر از گاز استفاده می‌کنند و حجم آن از 40درصد در سال 82 به 72درصد در سال جاری رسیده است. از این رو نفت جایگاه خود را از دست داده و با افزایش سهم گاز در سبد سوخت، عملا نفت سفید و سایر فرآورده‌های نفتی را باید در موزه‌ها پیدا کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر