خیز ایرلاین‌های ایران برای خرید سوخو 100

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۶۷۱

گروه راه و شهرسازی سارا حامدی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از مذاکره ایرلاین‌ها برای خرید هواپیمای سوخو۱۰۰ در هفته جاری خبر داد و گفت: مدل تعدادی از ۱۷هواپیمای ایرباسی که قرار است به صورت لیزینگی خریداری شود، مشخص شده است. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، این نوع از هواپیماهای روسی، هم سطح ایرباس A320 و A321 است و نه تنها از لحاظ سیستم فنی و پیشرفته بودن بلکه از لحاظ قیمتی نیز با ایرباس قابل مقایسه است و نباید آن را با هواپیماهای روسی توپولف مقایسه کرد.

به گزارش «تعادل» مقصود اسعدی‌سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اعلام اینکه شرکت سازنده سوخو ۱۰۰، سه‌شنبه این هفته محصول خود را به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی معرفی می‌کند، افزود: پس از برگزاری دمو (نسخه نمایشی) قرار است ایرلاین‌ها مذاکراتی برای خرید این هواپیمای روسی داشته باشند. اسعدی اظهار کرد: خرید هواپیمای سوخو ۱۰۰ برای ایرلاین‌ها به عنوان یک گزینه مطرح است و شرکت‌های هواپیمایی با توجه به شرایط و امتیازات این هواپیما پس از معرفی آن در روز سه‌شنبه تصمیم‌های لازم را می‌گیرند.


ذهنیت منفی نسبت به توپولف

وی ادامه داد: مردم ایران ذهنیت منفی نسبت به توپولف دارند اما هواپیمای سوخو۱۰۰ با توپولف تفاوت بسیار دارد و از تکنولوژی خاصی برای ساخت این هواپیما استفاده شده و حتی برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه و... در ساخت این هواپیما مشارکت کرده‌اند.

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، با توجه به اینکه ظرفیت هواپیمای سوخو ۱۰۰، حدود ۱۰۰ نفر است اغلب شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند این هواپیما را خریداری کنند، چون این هواپیما از نظر تعداد صندلی، گزینه مناسبی برای تمام شرکت‌هاست.

ادامه مذاکرات با بویینگ و ایرباس

اسعدی‌سامانی با اشاره به ادامه مذاکرات با شرکت بویینگ و ایرباس اضافه کرد: مدل تعدادی از ۱۷هواپیمای لیزینگی که قرار است از شرکت ایرباس خریداری شود، مشخص شده است اما تا طی تمام مراحل نمی‌توان در مورد مدل و شرایط این قرارداد اظهارنظر کرد.

رسانه‌های روسی پیش‌تر نیز اعلام کرده بودند: ایران و روسیه در مذاکرات مربوط به سوخو سوپرجت۱۰۰ به موافقت اصولی دست یافته‌اند و گفت‌وگوها در این زمینه ادامه می‌یابد.

سوخوی سوپرجت ۱۰۰، نخستین هواپیمای صد نفره دنیاست که به صورت فرمان‌های الکترونیکی هدایت می‌شود که هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن «ایرباس» ندارد و با کمترین میزان فشار بر خلبان بیشترین میزان دقت را دارد.

این هواپیما محصول همکاری مجموعه‌یی از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمام سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتورهای فرود، سامانه‌های الکترونیکی و دیگر قطعات توسط کمپانی‌های معروف امریکایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton و... هستند.

روسیه از هفت سال پیش تاکنون به بهره‌برداری از این نوع هواپیما می‌پردازد و تاکنون سفارش ساخت ۱۹۷ فروند سوخوسوپرجت۱۰۰ داده شده که ۴۹فروند آن ساخته شده و در اختیار شرکت‌های هوایی روسی و کشورهای مختلف قرار گرفته است.


پیشینه 2 ساله مذاکره با روس‌ها

خلبان یکی از ایرلاین‌های کشور در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به اینکه در نهایت مسوولان و ماموران خرید هواپیما به خانه اول خود بازگشتند، گفت: موضوع خرید هواپیما ایران از روسیه موضوع تازه‌یی نیست و مسوولان وزارت راه و مدیران هواپیمایی از دو سال پیش در حال بررسی و بالا و پایین کردن آن هستند.

کاپیتان حمید ایرانی ادامه داد: در همان زمان حتی هواپیمای سوخو سوپرجت 100 برای انجام چک‌آپ و بررسی به ایران آمد و حتی در چند فرودگاه کشور در شهرهای مختلف ایران نیز پرواز کرد و موضوع تا جایی پیش رفت که بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت هوانوردی مطمئن شدند که ایران به‌طور حتم از روسیه این هواپیما را خواهد خرید.

این خلبان ادامه داد: اما پس از آنکه ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 به توافق رسید و دریچه‌های دیگری نیز به سوی صنعت حمل و نقل هوایی ایران باز شد، مدیران هواپیمایی کشور نیز دیدگاه خود را نسبت به خرید هواپیما از روسیه تغییر دادند و به سمت خرید هواپیما از بویینگ و ایرباس رفتند.

ایرانی تصریح کرد: البته باید تاکید کنم که نوسازی ناوگان هوایی کشور با هواپیماهای بویینگ و ایرباس بسیار با ارزش و دارای اهمیت است.


عدم توجه به متخصصان هوایی

این خلبان ایرانی ادامه داد: متاسفانه از آنجایی که تصمیم به خرید هواپیما از سوی مدیران و مسوولان وزارت راه و هواپیمایی کشوری در ایران با آگاهی و استفاده از تخصص کارشناسان هوایی انجام نمی‌شود، در نهایت به شکست انجامیده و موجب می‌شود تا دوباره به خانه اول خود و خرید از روسیه بازگردیم.

وی افزود: مسوولان دولتی خرید هواپیما بدون توجه به مطالبات و نیازهای نیروهای متخصص بخش هوایی کشور در امر خرید هواپیما اقدام می‌کنند و به این موضوع توجه نمی‌کنند که این کارشناسان متخصص و خلبانانی که قرار است با این هواپیماها پرواز کنند چه می‌خواهند.

این خلبان با اشاره به اینکه با وجود تمام تبلیغات و پیگیری‌های وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری تا امروز تنها یک فروند هواپیمای نو وارد ایران شده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی و اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود که تعداد بیشتری هواپیما وارد ناوگان هوایی ایران شود اما امروز تنها یک فروند هواپیما به ایران وارد شده و باید گفت قرار نیست با یک گل بهار شود.


سوخو، توپولف نیست

کاپیتان ایرانی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که هواپیماهای سوخو سوپرجت100 یکی از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین هواپیماهای حال حاضر در دنیاست.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر قیمت هواپیمای سوخو100 با ایرباس A320 و A321 یکی است و در واقع می‌توان گفت که این هواپیمای بسیار گرانی است و نه تنها از لحاظ سیستم فنی و پیشرفته بودن بلکه از لحاظ قیمتی نیز با ایرباس قابل مقایسه است و نباید آن را با هواپیماهای توپولف مقایسه کرد.


تطبیق با آب و هوای ایران

او همچنین در پاسخ به اینکه هواپیماهای روسی مطابق با آب و هوای سرد و کوهستانی روسیه ساخته شده‌اند و تجربه پرواز توپولف، آنتونف و ایلوشن و سایر هواپیماهای روسی در ایران تجربه خوبی نبوده است به «تعادل» گفت: زمانی که این نوع هواپیماها خریداری می‌شد نه‌تنها سفارشی در کار نبود بلکه بسیاری از این هواپیماها به صورت دست دوم از روسیه خریداری می‌شد و زمانی وارد ایران می‌شدند که چندین سال عمر داشتند. وی افزود: اما در حال حاضر در صورتی که ایران بخواهد از روسیه هواپیما خریداری کند اولا باید تعداد و نوع هواپیماهای مورد نیاز خود را سفارش دهد و دوم آنکه باید در قرارداد خرید این موضوع را تاکید کند که هواپیماهای سفارش داده شده باید مطابق با آب و هوای ایران ساخته شوند.

این خلبان ادامه داد: در صورتی‌که هواپیماهای سفارش داده شده مطابق وضعیت جوی و آب و هوای ایران باشند از تعداد سوانح هوایی که به عدم تطابق این هواپیماها با آب و هوای ایران به وقوع می‌پیوستند، کاسته خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر