اپل در حال مذاکره با هالیوود برای پخش فیلم‌های روی پرده سینما در آیتونز

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۶۵۶

اپل با استودیوهای فیلمسازی هالیوود در حال مذاکره است تا تنها دو هفته پس از اکران فیلم‌ها آنها را به آیتونز بیاورد.

طبق خبری که بلومبرگ منتشر کرد؛ اپل قصد دارد سرویس گران‌تری در آیتونز ایجاد کند تا دو هفته پس از اکران فیلم‌ها، آنها را در اختیار کاربرانش قرار دهد. این حرکت تاثیر زیادی روی رابطه نه چندان خوشایند استودیوها و مجتمع‌های سینمایی می‌گذارند؛ اما مشخص است که صنعت سینما در سال‌های آتی به سمت استریم خواهد رفت.

اپل تا به حال با استودیوهای فاکس قرن بیستم، وارنر برادرز و یونیورسال پیکچرز مذاکره کرده است تا فیلم‌هایی را که در سینماها اکران می‌شوند، به فاصله دو هفته در دسترس مخاطبان خانگی قرار دهد. این حرکت به آیتونز کمک خواهد تا تبدیل به فروشگاهی همه‌جانبه برای انواع محتوا شود و در برابر رقیبانی مانند نتفلیکس و آمازون قرار گیرد. در حالی که سرویس اپل میوزیک به سرعت در حال پیشرفت است و به‌تازگی از مرز ۲۰ میلیون کاربر عبور کرده، محتویات مربوط به فیلم و سریال آیتونز از سرویس‌های استریم عقب مانده است. ایجاد دسترسی زودهنگام به فیلم‌هایی از سه مورد از بزرگ‌ترین استودیوهای هالیوود می‌تواند شرایط را به نفع اپل تغییر دهد.

البته هنوز مشخص نیست این اتفاق چه تاثیری بر صنعت سینما می‌گذارد. استودیوها در حال حاضر به بعضی صاحبان سینماهای زنجیره‌یی مانند AMC و Regal Entertainment، حقوق انحصاری پخش فیلم به مدت ۹۰ روز می‌دهند. با این حال تماشاگران سینما در حال کاهش هستند و سینماها دنبال استراتژی‌های جدید هستند تا درآمدشان را افزایش دهند. با تصمیم اپل، دیگر سالن‌های سینماها عنصری اساسی برای حیات فیلم‌ و سینما نخواهند بود. سینماها در حالت عادی اصلا موافق این روند نیستند و بارها با استودیوهای فیلمسازی مناقشه کرده‌اند تا راه‌حلی غیر از پخش فیلم‌ در اینترنت و روی دیسک پیدا کنند. زمانی که فیلم Paranormal Activity: The Ghost Dimension اکران شد؛ پارامونت، استودیوی پخش‌کننده فیلم تصمیم گرفت تنها ۱۷روز بعد از اکران، آن را از طریق سرویس‌های استریم پخش کند و به همین دلیل سینماها این فیلم را تحریم کردند. نتفلیکس هم فیلم تحسین‌شده خود به نام Beasts of No Nation را توانست تنها در سینماهای مستقل پخش کند؛ چرا که از همان روز اول استریم فیلم را نیز آغاز کرده بود. اما با این وجود این فیلم تنها در ۱۰ روز ۳ میلیون بار دیده شد.

با وجود این مشکل حل‌نشده‌یی که باقی می‌ماند، بحث سرقت فیلم‌هاست. اپل امیدوار است با دادن دسترسی زودهنگام به کاربران، از دزدی محتوا جلوگیری کند و آیتونز هم‌اکنون محتوای خود را رمزگذاری می‌کند؛ اما تضمینی وجود ندارد که سارقین راهی برای دور زدن ویژگی‌های امنیتی این سرویس پیدا نکنند.

با تمام این تفاسیر، آینده از آن سرویس‌های استریم است. تاریخ عرضه دیجیتال فیلم‌ها جلوتر خواهد آمد و زودتر در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. اپل نیز با هوشمندی، خودش را در میانه این تغییر قرار داده است. کارگردان‌هایی مانند جیمز کامرون و جی‌جی آبرامز موافق این موضوع هستند و تنها مساله این است که سینماها راهی برای درآمدزایی خود پیدا کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر