تأیید مداخله روسیه در انتخابات امریکا

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۶۳۸

گروه جهان طلا تسلیمی

به گفته مقامات ارشد دولت امریکا، آژانس‌های اطلاعاتی این کشور با «اطمینان بالایی» نتیجه گرفته‌اند که روسیه در مراحل نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری مداخله پنهانی داشته است تا به فرصت‌های هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات لطمه بزند و محبوبیت دونالد جی. ترامپ، رییس‌جمهور منتخب از حزب جمهوری‌خواه را ارتقا دهد. نشریه واشنگتن‌پست نوشت که طبق ارزیابی‌های محرمانه سازمان سیا، روسیه پیروزی ترامپ را در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا خواستار بوده و در یک اقدام ویژه، برای کمک به نامزد جمهوری‌خواه مداخله کرده است. واشنگتن‌پست به نقل از مقامات آگاه افزود: «افرادی که با مسکو ارتباط دارند، ایمیل‌های هک شده از کمیته ملی دموکرات‌ها، رییس کمپین انتخابات هیلاری کلینتون نامزد این حزب و دیگر افراد را دراختیار وب‌سایت ویکی‌لیکس قرار دادند. این ایمیل‌ها در ماه‌های پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به سرعت پخش شدند و به کمپین کلینتون لطمه سنگینی وارد کردند. هدف روسیه نه تنها متزلزل کردن روند انتخاباتی امریکا، بلکه کمک به پیروزی دونالد ترامپ بوده است.» در این حال، جولیان آسانژ‌ موسس این وب‌سایت، داشتن هرگونه ارتباطی با کرملین را رد کرد.

نشریه نیویورک‌تایمز در گزارشی به قلم دیوید‌ای سنگِر و اسکات شِین نوشت، براساس یکی دیگر از یافته‌های آژانس‌های اطلاعاتی امریکا، روس‌ها علاوه بر حملات سایبری به سازمان‌های دموکراتیک، سیستم‌های رایانه‌یی کمیته ملی جمهوری‌خواهان را هم هک کرده بودند؛ اما هنوز مشخص نیست که روس‌ها در شبکه‌های رایانه‌یی جمهوری‌خواهان دقیقا به چه اطلاعاتی دست یافته‌اند. با این حال، جمهوری‌خواهان در مورد اینکه چرا هیچ‌گاه هیچ‌یک از اسناد آنها افشا و منتشر نشد، توضیح دیگری می‌دهند. مقامات این حزب در چند ماه گذشته به‌مراتب اعلام می‌کردند که سیستم‌های این حزب درمعرض خطر نبودند و تنها حساب کاربری برخی اعضای این حزب هک شده است.

محکم‌کاری روس‌ها

یک مقام ارشد دولت که گزارشی از نتیجه تحقیقات اف.بی‌.آی در این زمینه را دریافت کرده بود، گفت که اگرچه تلاش‌هایی برای نفوذ به سیستم‌های کمیته جمهوری‌خواه صورت گرفته است، اما در هیچ یک از موارد این تلاش‌ها موفق نبودند.

اما آژانس‌های اطلاعاتی نتیجه گرفتند که تلاش برای هک کردن سیستم‌ها موفق بوده است و این موضوع، سوالاتی را در مورد اهداف در حال تحول کرملین در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا برمی‌انگیزد. یک مقام ارشد دولتی اعلام کرد: «اکنون کاملا مطمئن هستیم که روس‌ها سیستم‌های کمیته ملی حزب دموکرات و کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه را هک کرده و به طرز مشکوکی هیچ ‌یک از اسناد را منتشر نکرده‌اند.»

هنوز مشخص نیست که چند پرونده از سیستم کمیته جمهوری‌خواه ربوده شده است؛ همچنین مشخص نیست که غرض اصلی روسیه حمایت از ترامپ بوده یا خیر. اما در چند ماه واپسین کمپین‌های انتخاباتی، اسنادی از سیستم‌های رایانه‌یی حزب دموکراتیک افشا شد و این مساله به کمپین هیلاری کلینتون نامزد این حزب، آسیب رساند. از

این رو بسیاری از مقامات اطلاعاتی و مقامات پیشین در کمپین هیلاری کلینتون بر این باورند که انگیزه اولیه روس‌ها اختلال در کمپین دموکرات‌ها و زیرسوال بردن اعتبار رای‌گیری بوده است.

مقامات اطلاعاتی امریکا اعلام کردند که روس‌ها هم به اندازه دیگران از پیروزی ترامپ در انتخابات متحیر شدند. این مقامات بر این باورند که روس‌ها قصد داشته‌اند در صورت پیروزی کلینتون در انتخابات، از ایمیل‌های سرقت شده از کمیته دموکراتیک و از اعضای ارشد کمپین نامزد دموکرات‌ها برای زیرسوال بردن مشروعیت او استفاده کنند. مساله نتیجه‌گیری مقامات اطلاعاتی در مورد اینکه روسیه قصد کمک به ترامپ را داشته است، نخستین مرتبه از سوی نشریه واشنگتن‌پست مطرح شد.

این امکان وجود دارد که روس‌ها با هک کردن کمیته جمهوری‌خواهان، تنها قصد محکم کاری داشته‌اند. به گفته مقامات ارشد اطلاعاتی، حملات سایبری به کمیته جمهوری‌خواهان در بهار گذشته و تقریبا همزمان با حمله سایبری و ربوده شدن ایمیل‌های مقامات ارشد کمیته ملی دموکرات توسط هکرهای مرتبط با آژانس اطلاعاتی ارتش روسیه رخ داد. آژانس‌های اطلاعاتی بر این باورند که یک گروه مسوول حملات سایبری به هر دو حزب بوده‌اند.

درس‌هایی که آموخته شدند

انتظار می‌رود یافته‌های مربوط به اطلاعات سرقت شده از کمیته ملی جمهوری‌خواهان به‌طور مشروح و با جزییات در گزارشی تحت عنوان «درس‌هایی که آموخته شدند» منتشر شوند. باراک اوباما به آژانس‌های اطلاعاتی دستور داده تا پیش از ترک کاخ سفید در تاریخ 20ماه ژانویه، اطلاعات مربوطه را جمع‌آوری کنند. هدف از این گزارش، ایجاد تاریخ جامعی از تلاش‌های روسیه برای اعمال نفوذ بر انتخابات ریاست‌جمهوری و برای تثبیت اطلاعات به‌دست آمده پیش از مراسم تحلیف ترامپ است.

طبق اطلاعاتی که تا این لحظه منتشر شده است، مقامات اطلاعاتی ازجمله مقامات سیا و آژانس امنیت ملی امریکا در گزارشی به کاخ سفید و کنگره نتیجه گرفتند که برخی مقامات روس که شناسایی هم شده‌اند، مسوول این اقدامات بودند؛ اما هنوز نام هیچ یک از افراد مسوول در این پرونده فاش نشده است.


رویارویی تند و تیز ترامپ با سیا

ترامپ بارها در مورد هرگونه اطلاعاتی مبنی بر تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات امریکا ابراز شک و تردید کرده بود. وی در گفت‌وگویی با نشریه تایمز که این هفته منتشر شد، گفت: «من باور ندارم که آنها مداخله‌یی کرده باشند.» وی گفته بود که هکرها شاید از چین بوده یا حتی اشخاصی مستقل در امریکا به چنین کاری اقدام کرده باشند.

گزارش‌ منتشر شده در واشنگتن‌پست به نقل از آژانس‌های اطلاعاتی خشم رییس‌جمهور منتخب را برانگیخت و با انتقاد شدید از سوی گروه انتقال قدرت وی مواجه شد.

گروه انتقال قدرت ترامپ روز جمعه در واکنش به این خبرها، بیانیه‌یی منتشر و اعلام کردند: «اینها همان افرادی هستند که گفتند صدام سلاح‌های کشتار جمعی دارد. انتخابات ریاست‌جمهوری خیلی وقت پیش در یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های کالج الکترال در تاریخ، تمام شد. حالا زمان عبور از این مساله و قدرتمند کردن دوباره امریکا فرا رسیده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر