«مبارزه با قاچاق کالا»، «نصب صندوقهای مکانیزه فروش»، «ادغام اتحادیههای صنفی» و «بسته رکودزدایی» همچنان در هالهای از ابهام
گروه تشکلها|سمیه سایش|
ابتدای سال 95 بود که هریک از سازمانها، ارگانهای دولتی و غیردولتی در امور اقتصادی و اجتماعی کشور به اهم برنامههای خود طی سال جاری پرداختند. از اینرو اتاق اصناف نیز به عنوان یک تشکل مردمی مهمترین برنامههای خود در سال جاری را «مبارزه با قاچاق کالا»، «اجرایی شدن قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر نصب صندوقهای مکانیزه فروش در واحدهای صنفی»، «اجرای مصوبه هیات عالی نظارت مبنی بر ادغام اتحادیههای صنفی» و «بستهیی برای رکودزدایی فعالان صنفی»عنوان کرد. این نوع برنامههای مهم و کلان درحالی مطرح میشد که به گفته کارشناسان تشکلی، متولیان صنفی نتوانستهاند این نوع اقدامهای مهم را برای کاهش معضلات بخش اقتصاد و ساماندهی امور به پایان برسانند. طی 8 ماه گذشته برای عملیاتیسازی برنامههای ذکر شده بالا اصناف نیز از نظرات کارشناسی شده نمایندگان مجلس، نمایندگان امور صنفی در استانها را جویا شدند و این افراد در نهایت درباره چگونگی اجرای برنامهها معتقدند که «همه خواهان اجرای درست قانون برای ساماندهی امور اقتصادی هستند» این موضوع درحالی است که این نوع اظهارنظرها نیز تنها در قالب
حرف مطرح میشد و در این میان نیز نه اعضای هیات رییسه صنوف گام مهمی در راستای عملیاتی شدن برنامهها برداشتهاند و نه مجلس و دولت. حال در این گزارش «تعادل» عملکرد اتاق اصناف ایران را در پیشبرد برنامههای 4گانه طی سال 95 مورد بررسی قرارداده که در زیر میخوانید:
کارنامه اصناف در جمعآوری کالاهای قاچاق
در ماههای ابتدایی سال 95 سازمان تعزیرات برای مبارزه و جمعآوری قاچاق کالا به سراغ بازار مروی تهران رفت. در این میان عدهیی از کارشناسان صنفی درباره این نوع برخوردهای بازرسان سازمان تعزیرات اظهار تاسف کردند و این کارشناسان براین باور بودند که واحدهای صنفی دارای پروانه فروشندگان کالاهای قاچاق نیستند و متولیان دولتی برای مبارزه با قاچاق کالا باید از نقاط مرزی و مناطق آزاد اقدامهای ضربتی خود را شروع کنند؛ این اظهارنظرهای متولیان صنفی درحالی مطرح میشد که متولیان دولتی محل اصلی توزیع کالاهای قاچاق را واحدهای صنفی میدانستند و از اینرو نخستین طرح ستاد مبارزه با قاچاق کالا با همراهی سازمان تعزیرات در تیرماه سال 95 و در کوچه و خیابانهای بازار مروی کلید زده شد؛ از اینرو در پی چنین اقدامهایی این دو نهاد متولی (ستادمبارزه با قاچاق کالا و سازمان تعزیرات) با هجمهیی از نقدهای اصنافیها مواجه شدند و بنابراین طی مرداد ماه این دو نهاد در سکوت خبری قرار گرفتند و فعالیتی نیز در راستای مبارزه با قاچاق کالا از آنها سر نزد تا اینکه در شهریور ماه سال جاری متولیان ستاد
مبارزه با قاچاق کالا خبر از اقدامهای جدی این نهاد در ابتدای مهرماه برای مبارزه با قاچاق کالا در رشته صنفی لوازم خانگی دادند. به واقع، بعد از اقدامهای یک باره و بدون هماهنگی شده سازمانهای مسوول دولتی اینبار این نهادها برای کلید زدن برنامههای خود با اصناف وارد مذاکره شدند. در آن زمان اصنافیها از متولیان دولتی برای جمعآوری کالاهای قاچاق واحدهای صنفی لوازم خانگی وقت خریدند تا کالاهای دسته چندمی و قاچاق در سوله کارخانهها پنهان شوند. بعد از مدت دو ماه از اجرای این طرح و بازدید بازرسان از واحدهای صنفی اعضای هیات رییسه اتاق اصناف ایران خبر از پاکسازی قاچاق کالا آن هم بهطور 95 درصدی در بازار را دادند؛ بهطوری که چندی پیش علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران در گفتوگو با صدا و سیما از موفقیت ۹۵ درصدی اتحادیهها و مدیریت راهبردی اتحادیهها در مبارزه با عرضه کالای قاچاق خبر داد و گفت که با واگذاری طرح مبارزه با قاچاق در سطح عرضه به اتحادیهها سبب ایجاد کمترین آسیب در این بخش شد. وی با اشاره به نارضایتی دیگر تشکلها از واگذاری این طرح به اتحادیهها
اظهار کرد که در اجلاس گردهمایی روسای تعزیرات حکومتی ضمن مخالفت با اتهامات مربوطه درباره قاچاق به اتحادیهها، ثابت کردیم که خیلی از این اتهامات در این بخش واقعی نیست. البته وی اذعان کرد که واگذاری مبارزه با قاچاق در سطح عرضه به اتحادیهها و اتاقهای اصناف ممکن است به دلیل نداشتن ابزار، خیلی خوب عملیاتی نشده باشد، اما نزدیک به ۹۰ تا ۹۵ درصد در فعالیت این بخش موفقیت به همراه داشته است؛ این گفتههای رییس اتاق اصناف در حالی مطرح میشود که به گفته کارشناسان اقتصادی اصناف هم در امر مبارزه با قاچاق کالا نه تنها بطور مقطعی بلکه در بلندمدت هم اثر گذار نبودند؛ چراکه اساسا این افراد از لحاظ زیرساختی با یک سری چالشهایی همچون عدم بانک اطلاعاتی درباره نحوه فعالیت واحدهای صنفی دارای پروانه و فاقد پروانه مواجه هستند و از سوی دیگر به دلیل عدم بهروز رسانی شبکههای اطلاعاتی خود معضلاتی همچون شبکههای اجتماعی باعث شده تا تشکلهای مربوطه همچون اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و... نتوانند اقدامات قابل قبولی را در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا کلید زنند.
نقش اصناف در ساماندهی شبکههای مجازی
حال این روزها نقش شبکههای مجازی در توزیع کالاهای قاچاق درحالی مطرح میشود که طی روزهای اخیر متولیان دولتی خبر از ساماندهی این شبکهها در توزیع کالاهای رسمی میدهند. مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه کاربران در خریدهای اینترنتی دقت کنند، میگوید: «در راستای وظایف و مسوولیتهای قانونی بهویژه ماده ۳۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، عرضه قانونی و ضابطهمند کالا و رونق اقتصادی کشور با هرگونه پخش و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی با قاطعیت و جدیت برخورد میشود.» او در تازهترین صحبتهای خود گفته است: «نماد اعتماد الکترونیک از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز تجارت الکترونیکی) به فروشگاههای اینترنتی واجد شرایط اعطا شده است که اعطای این نماد در راستای نظارت بر فعالیت فروشگاههای اینترنتی در فضای سایبر و تامین امنیت خاطر خریداران از فروشگاه اینترنتی است.» با این وجود، هر چند در حال حاضر سهم فروشگاههای اینترنتی در بازار خرده فروشی قابل توجه است و در این بین فروشگاههای دارای نماد عمدتا
در چارچوب قوانین و مقررات کشور فعالیت میکنند اما رییس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاههای مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران سهم دستگاههای مخابراتی از کل قاچاق را ۱۰ تا ۱۲ درصد اعلام میکند. حال با گسترش شبکههای مجازی عدهیی از کارشناسان امور صنفی نیز براین باورند که نه تنها دولت بلکه اصناف و اتاقهای بازرگانی نیز نمیتوانند بر نحوه فعالیت شبکههای مجازی و فروش کالاهای قاچاق نظارت 100درصدی داشته باشند. آنها میگویند برای نابودی توزیع کالاهای قاچاق آن هم در شبکههای مجازی تمام دستگاههای مسوول اعم از وزارت ارتباطات، صنعت، معدن و تجارت و با همراهی تشکلهای همچون اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، اتاق اصناف و خانههای صنعت، معدن و تجارت همراهی کنند تا این نوع اقدامات از جهتی حمایتی برای تولیدگان باشد و از جهت دیگر نیز منجربه توسعه و فروش بالای کالاهای ایرانی با کیفیت شود.
ماجرای نصب صندوقهای مکانیزه فروش به کجا رسید؟
از سوی دیگر ماجرای نصب صندوقهای مکانیزه فروش نیز ازجمله موضوعهای دیرینهیی است که از زمان کشمکش واحدهای صنفی با سازمان امور مالیاتی باب شد. طی سالهای اخیر واحدهای صنفی به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور از وضعیت نامناسب درآمدی انتقادهایی را مطرح میکردند؛ این انتقادها درحالی مطرح میشد که بازرسان مالیاتی در امر نظارت بر واحدهای صنفی مبالغی را برای این فعالان وضع میکردند که پرداخت این نوع مبالغ برای متولیان صنفی قابل هضم نبود. از اینرو با توافق سازمان امور مالیاتی با اصناف قرار شد برای شفافسازی امور و پرداخت مالیاتهای عادلانه، دستگاههایی درنظر گرفته شود تا این نوع دستگاهها بهطور هوشمند عملکرد واحدهای صنفی را ثبت و ضبط و براساس آن مالیاتها پرداخت شود. البته هرچند که روسای اتحادیههای صنفی با به جریان افتادن این موضوع خرسند شدند اما به گفته کارشناسان؛ زیرمجموعههای اتحادیههای صنفی نیز از شفاف شدن امور درآمدی خود دل خوشی نداشته و به واقع تمایلی برای عملیاتی شدن بندهای قانونی ندارند. حال با آنکه از سال 92 صنوف مشمول صندوق مکانیزه فروش اعلام
شدهاند اما کماکان نصب صندوقهای مکانیزه فروش اصناف در انتظار مصوبه هیات وزیران است. در این زمینه نیز چندی پیش رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: «آیین نامه نصب صندوقهای مکانیزه که در تبصره ۲ماده ۱۶۹مکرر قانون مالیاتهای مستقیم آمده، تدوین شده و در انتظار امضای هیات وزیران است.» محمدرضا پورابراهیمی در اولتیماتومی به اصناف گفته است: «تاخیر در اجرای این طرح به زیان دولت است ضمن اینکه طبق اعلام سازمان امور مالیاتی چنانچه واحدهای صنفی در موعد مقرر نسبت به نصب صندوق مکانیزه فروش اقدام کنند، معادل هزینه آن به عنوان معافیت مالیاتی برای صاحبان واحدها درنظر گرفته میشود.» حال با آنکه شفافیت چرخه تامین و تولید تا توزیع و مبارزه با قاچاق و همچنین کاهش هزینهها و تامین درآمدهای مالیاتی دولت از جمله مزایای طرح نصب صندوقهای مکانیزه به شمار میروند اما اجرای این طرح نیز تا پایان سال 95 در هالهیی از ابهام قرار دارد.
ادغام اتحادیههای صنفی و سرنوشت ناتمام آن
در عین حال امسال یکی از برنامههای مهم برای اصناف اجرای مصوبه هیات عالی نظارت مبنی بر ادغام اتحادیههای صنفی بود. از اینرو دولت در اولتیماتومی به اصناف بازه زمانی 3 ماهه را برای اجرای این طرح درنظر گرفت اما به دلیل عدم شفافیت لازم در زمینه اجرای این طرح زور مخالفان اتحادیههای صنفی نسبت به موافقان بیشتر چربید و به گفته کارشناسان امور صنفی، اجرای این طرح ملی هم به سال بعد موکول شد.
اما و اگرهای بسته رکودزدایی برای فعالان صنفی تولیدی- توزیعی
حال در آخرین ماههای سال سکانداران اتاق اصناف ایران خبر از نهایی شدن بسته خروج از رکود میدهند. حال اگرچه درباره بسته خروج از رکود جزییات چندانی در دسترس نیست اما به گفته کارشناسان نظر دولت درباره اجرای این طرح مساعد است و حال با گذراندن مراحل قانونی این بسته بطور رسمی در ابتدای سال 96 و برای رونق گرفتن بنگاههای تولیدی کلید زده خواهد شد.