لایه حفاظتی نفت از برجام

۱۳۹۵/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۵۱۱

سفیر بریتانیا در گفت‌وگو با «تعادل»: دولت بریتانیا این تفاهمنامه را قدمی مهم در دوران پس از برجام تلقی می‌کند

گروه انرژی| نادی صبوری|

در میان هیاهو و تردیدافکنی‌ها نسبت به برجام، کماکان این حوزه نفت است که با امضای پی‌درپی تفاهمنامه‌ها با شرکت‌های خارجی، حیات و ثمربخشی این سند تاریخی را اعلام می‌کند. نکته‌یی که رییس‌جمهور نیز در بازدید خود از میادین نفتی غرب کارون بر آن تاکید داشت و اعلام کرد که صنعت نفت بیشترین استفاده را از فضای توافق جامع اتمی با قدرت‌های جهانی داشته است. شرکت ملی نفت در ادامه روند مذاکرات خود با شرکت‌های خارجی روز گذشته نیز سه تفاهمنامه دیگر با غول‌ بریتانیایی-هلندی نفتی «رویال‌داچ‌شل» برای مطالعه روی سه میدان نفتی و گازی آزادگان‌جنوبی، یادآوران و کیش امضا کرد. شل با امضای این تفاهمنامه رقیب توتالی خواهد شد که براساس اعلام کاردر در مرداد ماه تفاهمنامه‌‌یی با شرکت ملی نفت برای انجام مطالعه روی میدان آزادگان‌جنوبی به امضا رساند. اما میدان نفتی مشترک یادآوران و میدان گازی مستقل کیش میدان‌هایی هستند که مطالعه آنها برای

نخستین‌بار به یک شرکت خارجی سپرده شده است. مراسم امضای این تفاهمنامه که با حضور مقامات ارشد شل و شرکت ملی نفت برگزار شد یک مهمان ویژه نیز داشت. سفیر انگلستان نیز در این مراسم حضور پیدا کرد تا این تفاهمنامه فنی چاشنی حمایت سیاسی دو کشوری که تا سال گذشته روابط دیپلماتیک خود را پس از حوادث حمله به سفارت انگلستان در تهران قطع کرده ‌بودند، داشته‌ باشد. سفیر انگلیس در گفت‌وگو با «تعادل» حضور خود در این مراسم را نشانه حمایت از این تفاهمنامه اعلام کرد و آن را نشانه‌یی از ثمرات برجام دانست. به گفته وی دولت بریتانیا این تفاهم‌ را قدمی بزرگ در گسترش روابط ایران و بریتانیا پس از توافق هسته‌یی می‌داند. شرکت ملی نفت پیش از این یادداشت تفاهم‌هایی برای مطالعه‌ میدان‌های مختلف با شرکت‌های داخلی و خارجی اعم از توتال، سی‌ان‌پی‌سی، لوک‌اویل، تات ‌نفت و شرکت ملی نفت تایلند امضا کرده است. همچنین شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب نیز اخیرا دو تفاهمنامه با کنسرسیوم 11عضوی پرگس و نیز با شلمبرژه امضا کرده است. گزارش «تعادل» از مراسم امضای این تفاهمنامه را در ادامه می‌خوانید.

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده و تمدید قانون تحریم‌های ISA در روزهای اخیر شائبه‌های زیادی در رابطه با تردید شرکت‌های بین‌المللی برای حضور در صنعت نفت ایران ایجاد کرده ‌بود. اما تفاهمنامه‌های MOU روز گذشته شرکت ملی نفت با شرکت بریتانیایی شل نشان داد، اشتیاق شرکت‌های خارجی نفتی برای ورود به ایران خدشه‌دار نشده و حوادث اخیر از اعتبار برجام در تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری خارجی و اعتمادسازی بین‌المللی نکاسته است. روز گذشته سالن کوشک وزارت نفت میزبان قائم‌مقام شل، سفیر بریتانیا و معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی بود تا یادداشت تفاهمی برای مطالعه 2میدان نفتی مشترک آزادگان‌جنوبی و یادآوران و میدان گازی کیش به امضا برسد.


فصل جدید همکاری با شل پس از برجام

هانس نایکمپ، قائم‌مقام شرکت شل و رییس این شرکت در ایران در سخنرانی خود در مراسم امضای تفاهمنامه مطالعات 3میدان آزادگان جنوبی، یادآوران و کیش با اشاره به برجام و تغییر مناسبات ایران با دنیا عنوان کرد که اکنون امکان‌های جدیدی برای همکاری به وجود آمده است.

نایکمپ ادامه داد:«امروز ما اینجا گرد هم آمدیم تا فصل جدیدی از همکاری‌های نفتی و گازی شل با شرکت ملی نفت ایران را رقم بزنیم. ایران سال گذشته توانست با غرب به توافق برسد و پس از آن رونمایی قراردادهای جدید نفتی از سوی ایران، گامی بسیار مهم در معرفی رویکردی بود تا برای هر دو طرف برد به همراه داشته باشد.»

رییس شرکت شل در ایران در ادامه به تجربیات این شرکت در زمینه افزایش نرخ ضریب بازیافت میدان‌های نفتی و گازی اشاره و عنوان کرد که این کمپانی انگلیسی - هلندی می‌تواند همکاری‌های مهم و طولانی‌مدتی با ایران در حوزه نفت و گاز داشته باشد.

او روز گذشته را شروعی برای فصلی تازه از همکاری‌های دو طرف عنوان کرد و از همراهی‌های وزارت نفت برای این تفاهمنامه تشکر کرد.


12 تفاهمنامه همکاری دیگر در راه است

غلام‌رضا منوچهری، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور توسعه و مهندسی در مراسم امضای این تفاهمنامه با اعلام امضای 15تفاهمنامه MOU تاکنون از امضای 12تفاهمنامه دیگر در آینده خبر داد. وی به سابقه فعالیت شل در ایران اشاره کرد و گفت:«شل سابقه طولانی همکاری در ایران دارد و هم در بخش‌های بالادستی و هم‌ پایین‌دستی فعال است.» منوچهری در صحبت‌های خود به تفاهمنامه اخیر این شرکت با شرکت ملی پتروشیمی نیز اشاره کرد. منوچهری با اشاره به حجم عظیم ذخایر هیدروکربوری ایران و رتبه اول این کشور در دنیا اعلام کرد که صنعت نفت ایران نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده‌یی است. وی گفت: «این حجم از ذخایر نیاز به سرمایه‌گذاری بین‌المللی دارد تا بتوانیم به افق مورد نظر دست یابیم. برنامه وزارت و شرکت نفت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تکنولوژی در قالب قراردادهای جدید جهت توسعه میادین با همکاری شرکت‌های ایرانی و بین‌المللی است. ایران براساس پیشنهاد شرکت‌های مختلف مناسب‌ترین گزینه را که در توسعه میدان به نفع آن باشد، می‌پذیرد.»

وی با اشاره به حجم 67میلیارد بشکه‌یی نفت درجای دو میدان آزادگان و یادآوران بیان داشت که این دو میدان 10درصد کل ذخایر نفت ایران را شامل می‌شوند. منوچهری با انتقاد از عملکرد پیشین چینی‌ها در آزادگان گفت: «قراردادهای پیشین در رابطه با توسعه میدان آزادگان با سی‌ان‌پی‌سی و ساینوپک چین در حد ریکاوری اولیه و تخلیه طبیعی مخزن با نرخ 5.5 تا 6درصد بود که این رقم برای ما قابل قبول نیست.» معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام کرد که ایران در هفته آینده میزبان شرکت‌های بین‌المللی خواهد بود و حضور این شرکت‌ها باعث رونق بازار رقابت و میدان کار و حداکثر کردن منافع ملی می‌شود. هرچند وی بر لزوم قراردادهای برد- برد برای سرعت بخشیدن به توسعه میدان‌های مرزی تاکید کرد. منوچهری با اشاره به مذاکرات 5ماهه با شل برای امضای این تفاهمنامه خطاب به مدیران این شرکت انگلیسی- هلندی گفت: «با توجه به افق 20‌ساله قراردادهای جدید انتظار داریم که شل پیشنهاد خود را در راستای تولید تجمعی و ریکاوری بالا که سرمایه‌بر و نیازمند تکنولوژی بالاست، ارائه کند.»

منوچهری همچنین با درخواست از شرکت‌های بین‌المللی برای افتتاح دفاتر کاری و پژوهشی خود در ایران اظهار داشت: «ایران باید در زمینه حفاری‌های افقی و پیچیده نیز ورود پیدا کند. من از شرکت‌های خارجی تقاضا دارم، پس از راه‌اندازی دفاتر خود در ایران از فارغ‌التحصیلان نخبه ایرانی نیز استفاده کرده تا در این معامله هم ایران و هم شرکت‌های خارجی برنده باشند.»

معرفی 3 میدان

میدان آزادگان‌جنوبی معرف حضور کارشناسان و نخبگان حوزه نفت است. میدان پرحاشیه و محبوبی که رقابت سنگینی بین شرکت‌های داخلی و خارجی را برای حضور در توسعه خود انتظار می‌کشد. در مردادماه سال جاری بود که علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام کرد که غول فرانسوی توتال یادداشت تفاهمی را برای حضور در این میدان با NIOC امضا کرده است. بدین‌ترتیب شل نیز به جمع رقبای توتال برای حضور در توسعه این میدان اضافه شد. پیش از این شرکت‌های داخلی نظیر ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز از تمایل شدید خود برای توسعه این میدان مشترک خبر داده‌ بودند. در حاشیه مراسم روز گذشته علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت از برگزاری نخستن مناقصه بین‌المللی نفت برای توسعه میدان آزادگان‌جنوبی در اوایل سال 2017 خبر داد. میدان نفتی یادآوران نیز از دیگر میدان‌های مشترک بین ایران و عراق است که در 70کیلومتری شمال آبادان و 60کیلومتری جنوب غربی اهواز قرار دارد. این میدان متشکل از دو میدان کوشک و حسینیه است که به ترتیب در سال‌های 1379 و 1381 کشف شدند و به علت پیوستگی به صورت همزمان میدان یادآوران نامیده می‌شوند. به گزارش «تعادل» و به نقل از تارنمای شرکت نفت و گاز اروندان که میدان یادآوران در اختیار آن قرار دارد، تاکنون 8حلقه چاه در یادآوران حفر شده و 4حلقه چاه جدید نیز در حال حفاری است. تولید زودهنگام از این میدان به میزان 20هزار بشکه در روز آماده بهره‌برداری است و خط لوله انتقال نفت‌خام به سمت واحد بهره‌برداری دارخوین نیز احداث شده است. براساس پیش‌بینی‌ها تولید از این مخزن تا سال 1404 به 247هزار بشکه در روز خواهد رسید.

میدان گازی کیش سومین میدانی است که در تفاهمنامه MOU امروز توسعه آن مدنظر قرار گرفته است. این میدان در جنوب جزیره کیش قرار گرفته و توسعه آن از سال 2012 و 6سال پس از اکتشاف آن توسط شرکت ملی نفت ایران آغاز شده است. به گزارش «تعادل» و به نقل از Offshore Technology این میدان پنجمین میدان گازی بزرگ دنیاست. تاکنون توسعه این میدان در سه فاز در اختیار شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) قرار گرفته‌بود. پیش‌بینی می‌شود پس از تکمیل سه فاز توسعه‌یی این میدان، روزانه 3میلیارد فوت‌مکعب گاز، 45هزار بشکه میعانات گازی و 2.9میلیارد فوت‌مکعب گاز سبک تولید خواهد شد. به گزارش «تعادل» و به نقل از شانا، عبدالرضا حاجی‌حسین‌نژاد مدیرعامل شرکت متن در خردادماه سال جاری اظهار کرده ‌بود که طرح توسعه میدان گازی کیش از جمله طرح‌هایی است که طی سال‌های اخیر دست به دست شده‌ بود و برای مدتی از شرکت متن گرفته ‌شده و دوباره به این شرکت برگردانده‌ شد. در سال 93 و با مصوبه هیات‌مدیره شرکت ملی نفت از دیگر منابع شرکت ملی نفت و بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه برای تولید روزانه یک‌میلیارد فوت‌مکعب گاز و 11هزار و 300بشکه میعانات گازی بودجه اختصاص داده ‌شد.

به گزارش «تعادل» و به نقل از تارنمای شرکت مهندسی و توسعه نفت، پیش از این تفاهمنامه همکاری HOA با ساختار بیع‌متقابل با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای توسعه فازهای 2 و 3 این میدان امضا شده است. حسین‌نژاد در اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرده بود که حفاری چاه‌های میدان گازی کیش و عملیات اجرایی تاسیسات سطح‌الارضی خشکی تا پایان سال 95 به اتمام خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر