دونالد ترامپ شخصیت سال 2016

۱۳۹۵/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۴۷۵

تاجری که سیاستمدار شد و کشورش را چندپاره کرد

گروه جهان

نشریه تایم دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب ایالات متحده را شخصیت سال 2016 معرفی کرد. تایم هر ساله فردی را به عنوان شخصیت سال انتخاب می‌کند که از دیدگاه تیم تحریریه این نشریه، بیش از دیگران بر تحولات سال گذشته میلادی تاثیرگذار بوده باشد. دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی از این انتخاب استقبال کرده است. هفته‌نامه تایم نوشته است: «این نودمین بار است که ما شخصی که بیشترین تاثیر ـ‌ خوب یا بد ـ را بر حوادث جهان در سالی که گذشت داشته را معرفی می‌کنیم. اینکه تاثیر دونالد ترامپ خوب یا بد بوده یکی از چالش‌های جدی رییس‌جمهوری منتخب است چرا که جامعه دوقطبی امریکا (مخالفان و موافقان ترامپ) عمیقا بر سر پاسخ این پرسش با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند.» در این مطلب آمده، ترامپ کازینودار و سرمایه‌دار بزرگی که حتی یک روز هم منصب دولتی نداشته در شرایطی در انتخابات پیروز شد که هیچ یک از احزاب سیاسی (حتی جمهوری‌خواهان)، موسسات نظرسنجی و حامیان مالی انتخاباتی در ابتدای رقابت‌های انتخاباتی او را جدی نگرفتند. حالا ترامپ خود را برای ریاست‌جمهوری آماده می‌کند و تقریبا کسی نمی‌داند که دوران ریاست او چگونه خواهد بود. کسانی که باور دارند ترامپ تاثیر خوبی بر تحولات ایالات متحده (و جهان) داشته، پیروزی ترامپ را نشان‌دهنده توبیخ طبقه متکبر و تثبیت‌شده حاکم در امریکا می‌دانند. برای کسانی که فکر می‌کنند ترامپ تاثیر بدی داشته، ظهور او را تخریب تمام هنجارهای محترم مدنیت و گفتمان رایج سیاسی در این کشور می‌دانند. به باور این افراد، با ظهور ترامپ جریان سیاست در امریکا با نژادپرستی، تبعیض جنسیتی و بیگانه‌ستیزی مسموم شده است.

نشریه تایم، هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات دونالد ترامپ، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه و هکرها را هم از جمله تاثیرگذارترین افراد در سال 2016 معرفی کرده است.

توقف سیاست تغییر رژیم

تایم در شرایطی ترامپ را به عنوان مرد سال 2016 انتخاب کرده که رییس‌جمهوری منتخب امریکا بار دیگر تاکید کرده که ایالات متحده به سیاست‌های تغییر رژیم خود در کشورهای مختلف جهان پایان خواهد داد؛ سیاست‌هایی که قدمت آنها به چندین دهه پیش باز می‌گردد و موجب فروپاشی دولت‌های بی‌شماری شده است. در مقابل باراک اوباما که آخرین روزهای ریاست‌جمهوری‌اش را پشت سر می‌گذارد، نسبت به اتخاذ سیاست تهاجمی از سوی رییس‌جمهور بعدی هشدار داده است.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب امریکا در آخرین سخنرانی خود در جریان سفرهای «قدردانی» از رای‌دهندگان بار دیگر گفته که دولت او دست از ساقط کردن حکومت‌هایی که هیچ اطلاعی از آنها ندارند، بر می‌دارد و روی نبرد با تروریسم و نابودی داعش تمرکز می‌کند.

ترامپ همچنین متعهد شده که سیاست خویشتنداری نیروهای نظامی امریکا در سراسر جهان را در پیش بگیرد و نه رها کردن آن. او در جریان گردهمایی مردمی در کارولینای شمالی گفته است: «به عنوان رییس‌جمهوری منتخب امریکا متعهد می‌شوم که تنها در راستای منافع امریکا از نیروی نظامی استفاده کنم. می‌خواهیم دوستی‌هایمان را محکم کنیم و دنبال دوستی‌های جدید هستیم؛ دنبال برقراری توازن در میان کشورهای سراسر جهان هستیم.» ترامپ تاکید کرده که از تاریخ عبرت می‌گیرد و به اعتماد و درک مشترک میان ملت‌ها باور دارد.

‌به‌گفته رییس‌جمهوری منتخب امریکا، دولت او نیروی نظامی را بازسازی می‌کند و در عین حال به جای سرمایه‌گذاری در جنگ‌ها به نوسازی راه‌ها یا فرودگاه‌های کشور اقدام خواهد کرد. به گفته ترامپ، هر کشوری که هدف مشابهی داشته باشد، به عنوان هم‌پیمان امریکا در نظر گرفته می‌شود. رییس‌جمهوری منتخب ایالات متحده گفته است: «می‌خواهیم دوستی‌های قدیمی را مستحکم‌تر کنیم و دوستی‌های جدیدی پیدا کنیم و سیاست دخالت و آشوب باید به پایان برسد.» ارتش ایالات متحده، پس از جنگ دوم جهانی و نیز برخی دیگر بحران‌ها در نقاط مختلف جهان حضور دارد. هدف از این حضور نیز حمایت از هم‌پیمانان واشنگتن عنوان شده است؛ برخی از این کشورها، مانند ژاپن یا کره‌جنوبی در قبال آن، محدودیت‌هایی نیز در تولید جنگ‌افزارهای پیشرفته داخلی خود‌، برای نمونه در مورد برد موشک‌ها اعمال کرده‌اند. نیروهای نظامی ایالات متحده در حال حاضر به‌طور محدودی در نبردها و جنگ‌های موجود، به‌طور مشخص در منطقه غرب آسیا شرکت دارند. باراک اوباما، رییس‌جمهوری فعلی امریکا بارها تاکید کرده بود؛ قصد اعزام ارتش امریکا به جنگ‌های دیگر کشورها را ندارد. سیاست‌های او در قبال بحران‌هایی مانند سوریه یا عراق، با انتقاد ترامپ و نیز بسیاری از جمهوری‌خواهان روبه‌روست.


هشدار درباره سیاست تهاجمی

دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی‌اش سیاست ضدترور اوباما را ضعیف دانسته بود. حالا باراک اوباما در آخرین رشته سخنرانی‌هایش در مقام ریاست‌جمهوری بدون نام بردن از ترامپ به این انتقاد او پاسخ داده است. اوباما در یک سخنرانی در ایالت فلوریدا گفته است: «به جای دادن وعده‌های غلط مبنی بر اینکه ما می‌توانیم از طریق بمباران‌های بیشتر یا گسیل سرباز به مناطق بحران‌زده با تروریسم مقابله کنیم یا خودمان را از بقیه دنیا جدا کنیم، باید به مبارزه درازمدت با تهدیدات تروریستی فکر کنیم.»

ترامپ گفته بود که با قدرت هرچه تمام‌تر با تروریست‌های داعش خواهد جنگید. رییس‌جمهوری امریکا از لزوم اتخاذ استراتژی‌های هوشمندانه سخن گفته و تاکید کرده که امریکا باید یک ائتلاف جهانی تشکیل دهد تا همه‌ بار مبارزه با تروریسم بر دوش نیروهای نظامی این کشور نباشد. اوباما بدون نام بردن از ترامپ و سخنان او درباره مبارزه نظامی شدیدتر با «دولت اسلامی» گفته است: «به جای استراتژی تهاجمی که همیشه باعث به وجود آمدن گروه‌های تروریستی می‌شود ما باید یک شبکه از متحدان خود تشکیل دهیم.» ترامپ در مبارزات انتخاباتی‌اش وعده داده بود که با تمام قوا با تروریست‌های داعش می‌جنگد و گفته بود امریکا باید پیش‌بینی‌ناپذیر باشد. رییس‌جمهوری منتخب امریکا از ۲۰ ژانویه هدایت دولت و فرماندهی کل قوا را در دست خواهد گرفت. ارتش امریکا در رتبه‌بندی «گلوبال فایر پاور» با یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر پرسنل، شمار جنگنده‌ها و ناوهای فوق‌پیشرفته، وابستگی به منابع طبیعی و توانایی‌های دفاعی در صدر فهرست قرار دارد. روسیه و چین پس از ایالات متحده قرار می‌گیرند و متحدان امریکا مانند بریتانیا، فرانسه و کره‌جنوبی نیز در رتبه‌های پنجم تا هفتم هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر