تداوم پیوند رشد بورس با متغیرهای جهانی

۱۳۹۵/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۴۶۲

گروه بورس|

رشد شاخص کل بازار سهام در دو روز گذشته رشدی حدود هزار و 261 واحد داشت و توانست با این جهش به کانال 82-81 هزار واحدی وارد شود. شاخص کل بورس تهران که رقمی برابر با 81 هزار و 341 واحد است، تنها 160 واحد با بیشترین مقدار شاخص کل (81هزار و 500واحد) در سال جاری اختلاف دارد. با این حال باید به انتظار نشست و دید که آیا معامله‌گران و شرایط اثرگذار بر بازار سرمایه می‌تواند سطح مقاومتی پیشروی خود را شکست دهد و خود را برای رقم‌های بالاتر شاخص کل آماده کند؟ بی‌تردید همه کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که هنوز بورس تهران همگام با استانداردهای جهانی نیست هرچند مقامات و مسوولان اقتصادی کشور در سخنرانی‌های خود، بورس تهران را بورسی جذاب عنوان می‌کنند اما هنوز رگه‌هایی از توسعه‌نیافتگی چه در سیستم‌های سخت‌افزاری و چه در حوزه‌های نرم‌افزاری به خوبی به چشم می‌خورد. رشد شاخص کل بازار که با همت فولادی‌ها و معدنی‌ها رقم خورده‌ است چقدر از صورت‌های مالی جذاب یا افزایش تقاضای مصرف داخلی نشأت می‌گیرد و تا چه اندازه از افزایش قیمت‌های جهانی فلزات اثر گرفته است؟ بررسی شرایط اقتصاد کنونی کشور نشان می‌دهد که مهم‌ترین رشد شاخص‌ کل در روزهای اخیر و حتی در دوره‌های گذشته بیشتر با هدایت کامودیتی‌ها و پتروشیمی‌ها بوده و بیشترین افت شاخص را هم از این نمادها داشته است. بنابراین در برهه‌یی که رشد شاخص کل بازار از نوسانات جهانی و نه رشد داخلی تغذیه می‌کند و آینده بازار به معاملات جهانی گره خورده است، نمی‌توان در برهه کنونی از رونق بازار سرمایه سخن گفت و رشد شاخص کل در دوره‌های اخیر را به عنوان بهبود بازار سهام عنوان کرد.


قیمت‌های جهانی دلیل رشد کامودیتی‌ها

بررسی معاملات روز گذشته به خوبی نشان می‌دهد که نمادهای معدنی و فلزات اساسی بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل ایفا کرده‌اند. رشد خیره‌کننده این نمادها بیشتر از ناحیه افزایش فلزات اساسی مانند مس و روی در بازارهای جهانی دنبال می‌شود. از سوی دیگر در معاملات دیروز بورس کالا قیمت فرآورده‌های فولاد خوزستان رشد قابل توجهی را تجربه کرد که این افزایش ناشی از رشد قیمت‌های شمش فولاد خوزستان بوده است. در معاملات دیروز بازار بورس، سهام نمادهای کگل و کچاد با رشد‌های چشمگیری روبه‌رو بودند. نماد فملی طی معاملات دیروز تا 3 درصد رشد را تجربه کرد. با این حال برای پیش‌بینی روند آتی فلزات اساسی در روزهای آینده، باید به رفتار قیمت‌های جهانی چشم دوخت، وگرنه بخش‌های داخلی چندان تاثیری در افزایش یا کاهش ارزش سهام این نمادها نخواهند داشت.

بیشتر گروه خودرویی‌ نیز معدود روزهایی را پشت سر گذاشت که نمادهای آن با صف خرید بسته می‌شد. به‌طور مثال نماد ایران خودرو با وجود عرضه، در انتهای بازار با صف خرید 6میلیونی روبه‌رو بود. با این حال خودرویی‌ها روز شنبه بسیار حساسی را پیش‌رو خواهند داشت؛ چراکه اگر بتوانند سطح مقاومت 300تومانی را شکست دهند، روند صعودی ارزش سهام آنها دور از انتظار نخواهد بود. با این حال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، روند خرید سهام خودرویی‌ها در روز گذشته بیشتر به دلیل قرار گرفتن قیمت سهام آنها در سطوح حمایتی بود. در این رابطه یک منبع آگاه درباره علت رشد قیمت و صف خرید سهام ایران‌خودرو به بورس پرس اعلام کرد: این رویداد ناشی از نزول بی‌جهت قیمت سهام این شرکت و دیگر خودرو‌سازان در روزهای گذشته بود؛ چراکه با توجه به واقعیت‌های صنعت خودرو، دلیلی برای کاهش قیمت سهام این گروه در روزهای گذشته وجود نداشت. وی ادامه داد: بنابراین به نظر می‌رسد با انتشار آخرین عملکرد تولید و فروش محصولات ایران‌خودرو، بازار متوجه این نکته شده که رشد حدود 20 درصدی تولید و فروش ایران‌خودرو می‌تواند آینده مثبتی را به نمایش بگذارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر