فرصت‌سازی ایران برای تجار ژاپنی

۱۳۹۵/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۴۴۶

رییس اتاق ایران: دولت تمام توان خود را در حمایت از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به کار می‌گیرد

گروه ایران|

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در آخرین مقصد از سفر دوره‌یی خود به آسیا وارد ژاپن شد. ظریف که پیش از این در راس یک هیات بزرگ سیاسی- اقتصادی به هند و چین سفر کرده بود، روز گذشته در بدو ورود به فرودگاه توکیو، ارتقای سطح روابط و گسترش مناسبات اقتصادی دو جانبه را یکی از مهم‌ترین اهداف سفر خود به ژاپن اعلام کرد و گفت: همان‌طور که در سفر به هند و چین شاهد بودیم، همراه یک هیات بزرگ اقتصادی به ژاپن آمده‌ایم تا زمینه‌های صادرات، واردات و همکاری‌های مشترک را مورد بررسی قرار دهیم.


تلاش برای اجرایی شدن نقشه راه 10 ساله

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین روز گذشته در یکی از مهم‌ترین دیدارهای خود در ژاپن با فومیو کیشیدا، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد و پس از مذاکرات دو طرف در نشست مشترک خبری شرکت کردند. ظریف در دیدار دو جانبه خود با همتای ژاپنی‌اش با بیان علاقه ایران به گسترش مناسبات اقتصادی با ژاپن و ضمن اشاره به نقش این کشور در اجرای مقررات و مفاد برجام و سازنده توصیف کردن نقش مقامات توکیو تصریح کرد: امیدواریم در سایر حوزه‌ها مانند روابط بانکی و اقتصادی نیز ژاپنی‌ها نقش فعالی را ایفا کنند.

ظریف همچنین با اشاره به دیدار رییس‌جمهوری کشورمان و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در شهریور ماه امسال گفت: آنها در این دیدار دستور کار مشخصی را برای نقشه راه 10ساله دو کشور تعیین کردند و ما باید برای اجرایی شدن آن تلاش کنیم. وزیر خارجه کشورمان در ادامه در نشست مشترک خبری خود با همتای ژاپنی‌اش اعلام کرد که دو کشور منافع مشترکی در راستای همکاری‌های دو جانبه دارند و در این جلسه فهم مشترک خوبی در مورد استفاده از وام «ینی» برای توسعه نیروگاه حرارتی همچنین انجام فعالیت‌های علمی و فناوری در آینده داشتیم که قدم خوب و رو به جلویی است. ظریف افزود: همچنین گفت‌وگوهای مفیدی برای استفاده از تسهیلات فاینانس توسط ژاپن برای رفع موانع صورت گرفت که امیدواریم راه برای استفاده این تسهیلات فراهم شود.


کمک 2 میلیون یورویی به برنامه هسته‌ای

وزیر خارجه ژاپن نیز در این نشست تاکید کرد: در جلسه مشترک دو جانبه موضع کشورمان را در حمایت از برجام توضیح و بر حمایت از آن و استمرار و پایبندی بر اجرای برجام تاکید کردیم. به اطلاع دکتر ظریف رساندم که کشورمان به عنوان حمایت و پیشتیبانی از برجام تصمیم گرفته است از طریق سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه ایمنی هسته‌یی کمک مالی به مبلغ 550 هزار یورو را به ایران اختصاص دهد و در زمینه پادمان هم مبلغ یک میلیون و 500 هزار یورو را هم تخصیص خواهیم داد.

وی اظهار کرد: ما در مورد روابط دو جانبه به درک مشترکی رسیده‌ایم که در حوزه‌های گسترده، مطمئن و عملی همکاری‌ها حاصل شده است.

کیشیدا همچنین با اشاره به انعقاد موافقتنامه حمایت از سرمایه‌گذاری و برگزاری شورای همکاری ایران و ژاپن گفت: در زمینه پیشرفت همکاری‌ها و ایجاد ثبات و اجرای مطمئن برجام شاهد پیشرفت‌هایی هستیم. مضاف بر آن آخرین وضعیت مربوط به همکاری ازجمله چگونگی طرح نوسازی دو نیروگاه حرارتی ایران بررسی شد که اگر تحقق پیدا کند نخس تین پروژه همکاری با استفاده از اتاق مشترک در 20سال اخیر خواهد بود.

ایران معتبر و مستقل در منطقه

رییس دستگاه سیاست خارجی ایران در ادامه و در یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود در ژاپن در جمع تجار و بازرگانان ایرانی و ژاپنی با اشاره به سابقه تجاری بین دو کشور گفت: موسسات تجاری ایران و ژاپن قرن‌ها موتور روابط دو کشور بوده‌اند. ظریف با بیان اینکه زمینه‌های همکاری میان ایران و ژاپن بسیار فراوان است، تصریح کرد: اگر ژاپن آمادگی داشته باشد که با ایران در تعامل باشد، می‌توانیم این روابط را قوی‌تر ‌کنیم؛ چراکه چنین اراده‌یی از سوی ایران وجود دارد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه «ایران امن‌ترین فرصت سرمایه‌گذاری را برای تجار ژاپنی فراهم می‌کند» در ادامه به تشریح دلایل امنیت بالای ایران برای سرمایه‌گذاری و تجارت پرداخت و پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های علمی و فناوری ازجمله نانوتکنولوژی را برای تجار ژاپنی برشمرد. وی همچنین به پیشرفت‌ها و رشد اقتصادی ایران در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: روند پیشرفت‌های ایران در سال‌های پس از برداشته شدن تحریم‌ها به سبب توافق هسته‌یی تسریع شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما کشوری هستیم که به مردم خود برای امن بودن متکی است. در منطقه‌یی که با بی‌ثباتی و تروریسم و دیگر مسائل درگیر است، مردم ایران آرامش را تجربه می‌کنند. ما کشوری هستیم که با وجود تضارب آرا در آن، مردم اختلافات خود را پای صندوق‌های رأی حل می‌کنند.

ظریف با بیان اینکه «ایران ارائه‌کننده بازاری معتبر، مستقل و راهی برای بازارهای منطقه‌یی است» گفت: ایران کریدوری برای اتصال جنوب به شمال از بندرعباس تا کشورهای خلیج فارس یا از بندر چابهار به آسیای میانه و از آنجا به آذربایجان و قفقاز است.

ظریف همچنین با بیان اینکه شرکت‌های خصوصی ما آمادگی و توانایی آن را دارند که وارد تعامل با ژاپن و دیگر کشورها شوند، تاکید کرد: بخش خصوصی ژاپن نیز باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی در ایران را شناسایی و آمادگی تعامل با ایران را پیدا کند و اینها هم به نفع ایران و ژاپن و هم به نفع صلح و امنیت مناطقی خواهد بود که ما در آنها زندگی می‌کنیم.

مهم‌ترین اولویت توسعه سرمایه‌گذاری

در ادامه این نشست اقتصادی غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه «معدن و صنایع معدنی ازجمله اولویت‌های توسعه سرمایه‌گذاری در ایران بوده و زمینه همکاری میان شرکت‌های فنی ومهندسی ایرانی و ژاپنی به‌ویژه در پروژه‌های زیرساختی فراهم است» گفت: ایران کشور پهناوری است که در زمینه شبکه ریلی، ساخت بنادر و تهیه تجهیزات بندری فعالیت‌های ارزشمندی انجام داده و علاقه‌مند به جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. البته ژاپن نیز در این زمینه پیشرفت‌های چشمگیری داشته و ما خواهان همکاری دو کشور در این زمینه نیز هستیم.

به گزارش ایسنا، شافعی با اشاره به توافق هسته‌یی ایران و 1+5 افزود: یکی از اولویت‌های مهم ایران پس از لغو تحریم‌ها، حمایت از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی با مشارکت ایرانی‌ها بوده و دولت ایران تمام توان خود را در این مسیر به کار می‌گیرد. ایران دیگر نمی‌خواهد تنها یک مصرف‌کننده کالاهای سایر کشورهای دنیا باشد بلکه می‌خواهد با جذب سرمایه‌گذاری خارجی کالاهای مورد نیاز خود و منطقه را تامین کند. بعد از امضای توافقنامه هسته‌یی آینده مطلوبی برای اقتصاد ایران رقم خورده شد که در این میان کشورهایی همچون ژاپن باید برای توسعه تجارت با ایران گام بردارند.

وی در پایان تاکید کرد: حجم تجارت دو کشور در سال‌های اخیر به دلیل اعمال تحریم‌ها کاهش یافته بود و در سال ۲۰۱۵ به حدود ۳میلیارد و ۵۳۸ میلیون دلار رسید که از این میزان صادرات ایران به ژاپن ۳میلیارد و ۲۵۱میلیون دلار و میزان واردات ایران از ژاپن ۲۸۷میلیون دلار بوده است.


همکاری‌های محیط زیستی و اتومبیل‌سازی

در ادامه دیدارهای وزیر خارجه کشورمان در ژاپن، ظریف در ملاقات با ایشیگه، رییس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) نیز بر نقش همکاری‌های بانکی در توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد. طرف ژاپنی هم با بیان اینکه با رفع تحریم‌ها زمینه برای افزایش فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی در ایران فراهم شده است، اظهار کرد: سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) از افزایش فعالیت‌های شرکت‌های ژاپنی در ایران حمایت می‌کند. گفتنی است در این دیدار طرفین بر افزایش همکاری‌ها درخصوص محیط زیست، اتومبیل‌سازی، دارو و ارتقای فعالیت‌های جترو در تهران تاکید کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر