بورس درگرو مذاکرات هسته‌ای

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۳۷

همانطور که انتظار می‌رفت بورس تهران روز یک‌شنبه، روند آرام و بی‌حاشیه‌یی را ازسر گذراند. حجم معاملات و ارزش کل معاملات به حدی پایین بود که توان حرکت دادن سهم‌های بزرگ وجود نداشت. اغلب بازیگران بازار در این برهه، سهم‌های کوچک هستند. سهم‌هایی که باوجود مثبت شدن، اثری بر شاخص کل نمی‌گذارند. باوجود اینکه سهم‌های گروهای غذایی، ساختمانی و حمل‌ونقل فضایی مثبت را تجربه کردند و بسیاری از این سهم‌ها صف خرید داشتند، اما بازار رشد چندانی نداشت. به‌نظر می‌رسد که فعالان بازار واکنشی هیجانی و بعضا غیرعقلایی به اخبار مذاکرات دارند. چرا که اغلب کارشناسان براین باورند اگر خبر مثبتی از مذاکرات هسته‌یی با گروه 1+5 برسد می‌توان انتظار داشت بازار سهام حرکت مثبت و معناداری داشته باشد. این درحالی است که سیدعباس عراقچی در حاشیه همایش مدیران قضایی کشور در شهر مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مذاکرات به مراحل حساسی رسیده است و فرصتی که برای این مذاکرات داشتیم تا سوم آذر بوده ‌که درحال اتمام است.

وی افزود: در نیویورک انتظار پیشرفت داشتیم که این اتفاق رخ نداد اما طرفین بسیار جدی هستند و امیدواریم که کمال استفاده مطلوب را در زمان مذاکرات داشته باشیم. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان تصریح کرد: سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده در وین مذاکرات ازسرگرفته خواهد شد، روز سه‌شنبه گفت‌وگویی دوجانبه با امریکا و اشتون و روز چهارشنبه مذاکره سه‌جانبه ظریف، اشتون و کری برگزار می‌شود. وی تاکید کرد: در مذاکرات این هفته در وین درباره موضوعات کلیدی مانند تحریم‌ها و راه‌هایی برای چگونگی رفع آن و ابعاد غنی‌سازی بحث می‌کنیم، امیدواریم مسیر جدیدی بتوانیم باز کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان در خاتمه خاطرنشان کرد: هنوز هم ناامید نیستیم و در صورتی که تغییری در مواضع طرف مقابل ایجاد نشود در سوم آذر هم به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید. این اظهارات نشان می‌دهد، پیشرفتی که از مذاکرات انتظار می‌رفت حاصل نشده است و حتی امکان دارد مذاکرات پس از سوم آذر نیز تمدید شود. با جهت‌گیری فعلی بازار سهام، چنانچه ادامه مذاکرات به همین صورت باشد، نمی‌توان از بازار انتظار حرکت مثبت داشت. تنها امید بازار به انتشار گزارش‌های 6ماهه شرکت‌هاست، هرچند که به‌زعم برخی کارشناسان، گزارش‌های 6ماهه، منعکس‌کننده عملکردی نه‌چندان بهتر از گزارش‌های 3ماهه است.


آمار روزانه

بازار آرام روز یکشنبه، شاهد مبادله 427میلیون‌و271هزار ورقه بهادار به ارزش 187میلیارد تومان و در 60هزارو406 دفعه، بود. این ارزش به هیچ‌وجه در شأن بورس 322هزارمیلیارد تومانی تهران نیست. نقدشوندگی یکی از معیارهایی است که سرمایه‌گذاران در هنگام انتخاب سرمایه‌گذاری، در کنار صرفه ریسک و بازدهی مورد توجه قرار می‌دهند. زمانی که ارزش معاملات تا این حد پایین می‌آید، نقدشوندگی وارد یک دور باطل می‌شود. به این صورت که ارزش پایین معاملات از یک طرف خود نشان‌دهنده پایین بودن نقدشوندگی بازار است و از طرف دیگر یک اثر روانی دارد که باعث می‌شود ارزش معاملات کاهش بیشتری پیدا کند. این دور باطل برای شکسته شدن، نیازمند یک عامل خارجی مانند پیشرفت مذاکرات، روان کردن معاملات توسط مدیران بورسی یا هر عامل موثر دیگر است.

از این میزان اندک ارزش معاملات، تنها 110میلیارد تومان به معاملات سهام و حق‌تقدم در بورس و فرابورس (معادل 59درصد) اختصاص یافت. همچنین سهم معاملات اوراق بدهی و تسهیلات مسکن از کل معاملات 32درصد (معادل 60میلیارد تومان) رقم خورد. این امر نشان می‌دهد که فعالان بازار بخش قابل‌توجهی از بازدهی مورد انتظار خود را از محل اوراق بدون ریسک به‌دست می‌آورند. همچنین ارزش معاملات عمده تنها 15میلیارد تومان بود که این میزان 8درصد از کل معاملات را تشکیل داد.

شاخص کل بورس تهران نیز روز یکشنبه با 20واحد رشد در عدد 71هزارو791 واحد بسته شد. اثرگذارترین گروه در رشد شاخص کل، گروه خدمات فنی و مهندسی بود. این گروه توانست به تنهایی شاخص را 37واحد ارتقا دهد. همچنین همانطور که پیش‌تر اشاره شد، گروه‌های حمل‌ونقل و همچنین گروه ساختمانی با فضای مثبتی که داشتند شاخص کل را جمعا 33واحد رشد دادند. سهم گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها، فرآورده‌های نفتی و ماشین‌آلات از رشد شاخص نیز به ترتیب 9، 4 و 4واحد بود. از طرف دیگر، گروه مخابرات پیشتاز اثرگذاری منفی بر شاخص کل بود. این گروه شاخص را 40واحد کاهش داد تا مهم‌ترین سد در برابر رشد شاخص قلمداد شود. همچنین گروه شرکت‌های چند رشته‌یی صنعتی، خودرو و ساخت قطعات و سیمانی‌ها، شاخص را به ترتیب 12، 9 و 6 واحد تنزل دادند. همچنین 3میلیون از سهام ایران‌ترانسفو (بترانس) در روز یکشنبه معامله شد. با این روند به نظر می‌رسد امروز صف خرید این نماد عرضه شود.

از میان شرکت‌ها نیز بیشترین اثر مثبت از آن شرکت مپنا (رمپنا) بود که بار 37واحد از رشد شاخص را به دوش کشید. همچنین نماد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) همراه با دیگر نمادهای حمل‌ونقل توانست شاخص کل را 20واحد رشد دهد. پتروشیمی خارک (شخارک) نیز طبق سنت چند ماهه اخیر مشمول معامله بلوکی در نماد عادی شد و شاخص را 14واحد ارتقا داد. پس از این شرکت‌ها، شرکت‌های صنایع شیمیایی ایران (شیران)، ایران‌ترانسفو (بترانس) و سرمایه‌گذاری سپه (وسپه) نیز در فهرست اثرگذاران مثبت بر شاخص کل قرار گرفتند و هرکدام به ترتیب شاخص را 6، 6 و 5 واحد ارتقا دادند.

از طرف دیگر شرکت ارتباطات سیار، شاخص را 38 واحد تنزل داد و از این حیث در صدر قرار گرفت. پس از این شرکت نیز، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) و هلدینگ خلیج‌فارس (فارس) شاخص کل را به ترتیب 13، 11 و 4واحد تنزل دادند.


«کرمان»، «وگردش ح» و «سمگا» همچنان در صف خرید

روز یکشنبه، نماد شرکت‌های توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) در صف خرید قرار گرفت. همچنین نماد گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) برای دومین روز پیاپی و پس از ابطال معاملات در صف خرید قرار گرفت. همچنین درپی شایعات مثبت درباره سهام شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا)، سهام این شرکت با رشد مواجه شد و تقریبا تا 5درصد افزایش قیمت داشت. ضمنا حق‌تقدم بانک گردشگری (وگردش ح) نیز در صف خرید نسبتا سنگینی قرار گرفت و با رشد قیمت 5درصدی مواجه شد.

قیمت خودرو در مرکز توجه

به نظر می‌رسد فعالان بورس تهران، خصوصا علاقه‌مندان به گروه خودرویی، به بزنگاه تعیین قیمت نزدیک می‌شوند. سخنگوی هیات رییسه مجلس در رابطه با آخرین وضعیت قیمت‌گذاری خودرو، گفت: نمایندگان مردم در مجلس معتقدند قیمت‌های اعلام شده از سوی خودروسازان، مناسب و مردمی نیست و اکنون هم با جدیت پیگیر بازنگری در نرخ خودرو و کاهش آن هستند.

بهروز نعمتی در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به تکمیل گزارش هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو افزود: این گزارش اکنون آماده شده و به‌زودی در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد، براین اساس تلاش ما واقعی شدن قیمت خودرو در کشور است.

وی ادامه داد: عده‌یی باتوجه به درآمدهای بالا، قیمت‌ها را واقعی و منطقی اعلام می‌کنند، اما به عقیده اکثر نمایندگان، نرخ‌های اعلام شده با واقعیت‌ها فاصله دارد و به همین دلیل هم خواستار بازنگری در نرخ‌ها هستیم.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با اعلام اخباری مبنی‌بر حضور مافیا در صنعت خودرو نیز گفت: اکنون اعضای هیات دولت، مجلس و خودرو‌سازان، معتقد به کاهش قیمت خودرو هستند، پس چرا این خواسته محقق نمی‌شود، لذا مافیای موجود در تلاش برای ثابت نگه‌داشتن قیمت خودرو و کسب سودهای کلان است. نماینده مردم اسدآباد در مجلس حذف مافیا از صنعت خودرو را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و افزود: تلاش تمام مسوولان باید در راستای کاهش قیمت خودرو براساس توان خرید مردم باشد، در غیر این‌صورت شاهد کاهش تمایل به خرید خودروهای داخلی خواهیم بود. هرچند برخی کارشناسان معتقدند که تلاش برای کاهش قیمت خودرو به جایی نخواهد رسید، اما همین اخبار می‌تواند بازار سهام خودرویی‌ها را دچار نوسان کند.


تغییر تاریخ عرضه سهام پتروشیمی زنجان

روز گذشته شرکت فرابورس طی انتشار نامه‌یی اعلام کرد که عرضه یکجای سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت صنایع پتروشیمی زنجان از 14مهر به یک‌شنبه 27مهر تغییر تاریخ داد. در این نامه عنوان شد که سایر شرایط عرضه سهام مذکور مندرج در بیانیه 0789/الف/93 همچنان به قوت خود باقی است.

همچنین روز گذشته، تصمیمات هیات‌مدیره شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) درباره افزایش سرمایه، در شبکه کدال منتشر شد. طبق این اطلاعیه این شرکت قصد دارد سرمایه خود را 510میلیارد تومان (معادل 42درصد) افزایش داده و از سرمایه 1200میلیارد تومانی به 1710میلیارد تومان برسد. این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر