فرصت‌ها و چالش‌های کارآفرینی فناورانه در ایران

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۳۶

شرکت‌کنندگان همایش پل 2014 یکدیگر را از مسایل تاثیر‌گذار بر کارآفرینی مربوط به فناوری‌های نو در ایران، شرایط موجود کشور که از «مدل جهانی نوآوری» فاصله گرفته است و اقدامات لازم جهت کاهش این شکاف آگاه می‌کنند.این همایش به کندوکاو در نقش‌ فناوری‌های نو در توسعه اقتصادی پرداخت، حوزه‌یی که در آن تغییر، کاتالیزور است و بر انتخاب‌ها حد و مرزی نیست

با وجود مشکلات اندک اقتصادی و فرهنگی، به‌زودی کار‌آفرینان ایران خواهند توانست بر شرایط مسلط شوند

در آینده‌یی نزدیک شاهد پدیده‌یی به نام محاسبه‌گر محیطی خواهیم بود که اطلاعات مربوط به فعالیت، محیط، مکان و زمان را توسط حسگرهایی در خود جمع‌آوری می‌کند. عبدی از کار‌آفرینان ایرانی خواست تا با پرداختن به این مساله ایران را از پیشگامان این امر قرار دهند اذعان داشت که با وجود مشکلات اندک اقتصادی و فرهنگی، به‌زودی کار‌آفرینان ایران خواهند توانست بر شرایط مسلط شوند



در زندگی نقشه راه داشته باشید. «جالب است که افراد برای شغل و حرفه خود نقشه راه دارند ولی یک نقشه راه برای زندگی شخصی و اهداف خود ندارند. از شما می‌خواهم که فردا ساعتی را با خود بگذارید و مشخص کنید از زندگی خود چه می‌خواهید. بسیار اهمیت دارد و تفکر شما را نسبت به زندگی دگرگون می‌کند»


از جمله مسایل مورد توجه خاص این همایش چگونگی بالندگی شهر تهران از طریق تبدیل شدن به کانون کارآفرینی درمنطقه بود، و دیگری نقشی است که ماهیت متنوع و جهان‌شهری این کلان‌شهر می‌تواند در ایجاد تنش‌های سازنده و تبادلات فکری بازی کند، اموری که خود برای ظهور و بروز نوآوری‌ بسیار مهم هستند

فهیمه مقتدر

مدیر روابط عمومی انستیتو آسیای غربی


همایش پل 2014 در سال جاری در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی باعنوان «کارآفرینی فناوری‌های نو در ایران: فرصت‌ها و چالش‌های آن» برگزار شد. در پشت صحنه شکل‌گیری این همایش ده‌ها کارآفرین ایرانی- امریکایی که همگی در سطح جهانی هستند، سرمایه‌داران جسور، مبدعان فناوری‌های نو قرار گرفته‌اند. هدف غیرمستقیم این افراد ایجاد فضای پیشرفت دوجانبه در حوزه‌یی است که یکی از دردسازترین مسایل مربوط به‌روابط بین‌الملل است.

شاید بتوان گفت برای نخستین‌بار است که چنین همایش باشکوهی از سوی کارآفرینان برجسته ایرانی‌-امریکایی سیلیکون ولی (Silicon Vally) و ایران در امریکا برگزار می‌شود. شنبه 6سپتامبر، دانشگاه برکلی کالیفرنیا در سالنی به ظرفیت 700نفر، میزبان ایرانیانی بود که می‌خواستند حق‌شناسی‌ نسبت‌ به‌ کشوری‌ که‌ به‌ آن‌ وابسته‌‌اند، را نشان دهند. آنان گردهم آمده بودند تا به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های فناور‌های نو در ایران و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی این کشور بپردازند.

این همایش تلاشی بود تا توجه به‌ضروری ساختن پل‌های آموزشی و ساخت فرهنگ «کارآفرینان بدون مرز» را ترویج و ارتقا بخشید‌.

این همایش بر پایه این اندیشه شکل گرفت که کارآفرینی، و نوآوری کلیدی ناگزیر برای بازکردن دروازه‌های رشد پایدار است.

این گردهمایی بخشی از تلاش جهانی در راستای جلب ‌توجه به«کارآفرینی فناوری‌های نو در ایران: فرصت‌ها و چالش‌های آن» است. تعبیر اخیر بیانگر چشم‌انداز و رویای همایش پل 2014 در فراخواندن پیشگامان تغییر و رهبران فکری سیلیکون ولی و ایران است.

شرکت‌کنندگان این همایش یکدیگر را از مسایل تاثیر‌گذار بر کارآفرینی مربوط به فناوری‌های نو در ایران، شرایط موجود کشور که از «مدل جهانی نوآوری» فاصله گرفته است و اقدامات لازم جهت کاهش این شکاف آگاه می‌سازند.

این همایش به کندوکاو در نقش‌ فناوری‌های نو در توسعه اقتصادی پرداخت، حوزه‌یی که در آن تغییر، کاتالیزور است و بر انتخاب‌ها حد و مرزی نیست.

این همایش آموزشی به بررسی مسایل زیر پرداخت: وضعیت تحقیقات شهروندی و هزینه‌های توسعه، رشد شرکت‌های نوپا، صیانت از حقوق مالکیت فکری، قوانین و مقررات مربوط به ورشکستگی، جذب سرمایه‌گذاری خطرپذیر، نگرش‌های فرهنگی به کارآفرینان، ناکامی، وجود خوشه‌های نوآوری، سهولت در راه‌اندازی کسب‌وکار، و دسترسی آسان به مشاوران و افراد الگو است. افزون بر این، از جمله مسایل مورد توجه خاص دیگر، یکی چگونگی بالندگی شهر تهران از طریق تبدیل شدن به کانون کارآفرینی درمنطقه است، و دیگری نقشی است که ماهیت متنوع و جهان‌شهری این کلان‌شهر می‌تواند در ایجاد تنش‌های سازنده و تبادلات فکری بازی کند، اموری که خود برای ظهور و بروز نوآوری‌ بسیار مهم هستند.

آنچه در ذیل می‌آید خلاصه‌یی است از سخنرانان اصلی این همایش.


بهروز عبدی،‌ مدیر اجرایی و رییس شرکت اینوِنسِنس

عنوان سخنرانی: ساختن آینده با ایجاد پل‌ها یکی پس از دیگری

بهروز عبدی در سخنان خود به مفهوم انقلاب فناوری پرداخت و خاطرنشان کرد که این انقلاب از سال‌های اولیه دهه 1980 آغاز شده و از آن زمان تاکنون بسیاری از کار‌آفرینان ایرانی به سیلیکون ولی مهاجرت کرده‌اند.

وی اذعان داشت که این انقلاب منجر به تحول رایانه، پهنای باند بیشتر و توسعه فناوری بی‌سیم (wireless) و هوش مصنوعی شده است. او به افزایش دو میلیون مرتبه‌یی تعداد ترانزیستور‌ها به ازای هر دلار، افزایش 100میلیون برابری تراکم حافظه‌ها به ازای هر دلار و افزایش10میلیون مرتبه‌یی قدرت محاسباتی در جهان

اشاره کرد.

او همچنین با اشاره به اینکه چین و تایوان از مهره‌های اصلی زنجیره عرضه فناوری بوده‌اند، اظهار داشت که مراکز جدیدی نیز در ایران به‌وجود آمده و از این‌ پس، پروتکل اینترنت (IP)، افراد نخبه و فناوری تنها در انحصار ایالات‌متحده و جهان غرب نیست، بلکه این موارد به نسبت یکسان در جهان گسترش یافته‌ و فرصت مشارکت در امر فناوری برای تک‌تک جهانیان فراهم آمده است.

نکته دیگری که طبق نظر عبدی نیاز به توجه دارد، روند رو‌به‌کاهش کشمکش‌ها بر سرِ ایدئولوژی و رقابت روزافزون بر سرِ پروتکل اینترنت است که این مساله نیز در سر‌تا‌سر جهان برقرار است. در همین رابطه، وی کشورهای چین و تایوان را مثال زد که تا چند سال پیش هیچ پرواز مستقیمی بین آنها وجود نداشت، اما به‌منظور تسریع انتقال تراشه‌های رایانه‌یی بین شرکت‌های کامپیوتری، این دو کشور اختلافات خود را نا‌دیده گرفته و یک پرواز مستقیم برقرار کردند.

سپس، وی اظهار داشت که فناوری‌های دیگری ازجمله پهنای باند بیشتر، حسگرها، ابر‌ها (clouds)، استیم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، محلی و موبایلی نیز در حال ظهور هستند و آنچه اکنون می‌بینیم تنها نوک کوه یخ است. همچنین، در آینده‌یی نزدیک شاهد پدیده‌یی به نام محاسبه‌گر محیطی خواهیم بود که اطلاعات مربوط به فعالیت، محیط، مکان و زمان را توسط حسگرهایی در خود جمع‌آوری می‌کند.

عبدی از کار‌آفرینان ایرانی خواست تا با پرداختن به این مساله ایران را از پیشگامان این امر قرار دهند.

در آخر، بهروز عبدی بر مساله اهمیت ساخت این پل برای ایرانیان و تعیین جایگاه کار‌آفرینان ایرانی تاکید کرده و اذعان داشت که با وجود مشکلات اندک اقتصادی و فرهنگی، به‌زودی کار‌آفرینان ایران خواهند توانست بر شرایط مسلط شوند.

همچنین، وی مهاجرت افراد با‌هوش و نخبه را نه امری مخاطره‌آمیز بلکه فرصتی برای تحصیل علم در محیط‌هایی مناسب‌تر اعلام کرد.

در پایان، وی مساله تحریم‌های تحمیل‌شده به ایران را خاطرنشان کرد و بیان کرد که ایران توانایی‌های بسیار زیادی برای ارایه به نسل بشر دارد و ندادن فرصت لازم به ایران برای ارایه این استعدادها به جهان نه‌تنها برای ایران بلکه برای تمام جهان زیان‌آور است.


کامران الهیان، رییس و بنیانگذار شرکت گلوبال کاپیتالیست پارتنرز

مــوضوع: آی‌گـــاندی (iGandhi): عامل ایجاد تغییرات مورد علاقه‌تان درزمینه‌های‌ «تک» درجهان باشید

کامران الهیان رییس و از بنیان‌گذاران شرکت گلوبال کاپیتالیسیت پارتنرز و یکی از برنامه‌ریزان این همایش است.

او در ابتدای سخنانش یادآور این موضوع شد که کارآفرینی بدون مرز از دغدغه‌های وی بوده است؛ چیزی شبیه به پزشکان بدون مرز که بدون توجه به مرزها، سیاست، دین و نژاد و فقط برای بشریت کار می‌کنند. به اعتقاد ایشان جامعه‌‌های ‌تک نیز می‌تواند چنین هدفی را پیش گیرد.

الهیان با یادآوری این سخن معروف گاندی که «تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا ببینید»، به دستاورد بزرگ گاندی در هند اشاره می‌کند و اینکه چگونه ایشان مردم هند را مجاب به خودباوری کرده و با منابع موجود در هند، اقتصادی بومی را توسط مردم بومی این کشور بنا نهاد. آقای الهیان معتقد است که قرن بیست و یکم قرنی است که در آن دیگر به منابعی که بشر در عصر آهن یا صنعت به آن وابسته بود، نیازی نیست. «در این برهه چیزی که حایز اهمیت است، منابع نیست، بلکه مغز است، ذهن است و اقتصادی که از هیچ به وجود می‌آید.»

وی اقتصاد را به دو پاره تقسیم می‌کند: اقتصاد سرمایه‌داری یا همان بازار آزاد که با حق انحصار همراه است و در مقابل، اقتصاد نوآوری که دارای سود مشارکتی است و به سود جمعی می‌اندیشد. وی با ساخت واژه آی‌گاندی (iGandhi) به‌گونه‌یی هم یادآور دستاورد عظیم گاندی شده است و هم با تلفیق نام گاندی با «آی» مخفف کلمه اینترنت به دنبال نوعی جدید از نوعدوستی است. به گفته وی در اقتصادی که گاندی از آن صحبت می‌کرد، نیازی به چرخ پنبه‌ریسی و پنبه به عنوان منابع نیست بلکه لازمه آن کامپیوتر و اینترنت است. به عنوان‌مثال ایشان از ساخت اسکایپ توسط عده‌یی در استونی نام می‌برد و اینکه چگونه این افراد با ساخت این ابزار، بزرگ‌ترین کمپانی‌های تلفن همراه را به چالش کشیدند.

به گفته آقای الهیان، برابری زن و مرد از محاسن این نوع اقتصاد است: «این برای نخستین‌بار در تاریخ است که مرد و زن برابر هستند؛ زیرا برتری دیگر مساله زوربازو و فیزیک فردی نیست بلکه مغز است.»

ایشان در پایان صحبت‌های خویش از مساله فردیت صحبت به میان آورد و اینکه هر نفر می‌تواند کاری را انجام دهد و عامل تغییری در های‌تک باشد: «حال از شما می‌پرسم، آیا با من همراه می‌شوید تا انقلابی در تاریخ جهان رقم بزنیم؟ هرکدام از ما می‌توانیم به عنوان یک آی‌گاندی، عامل تغییر در های‌تک باشیم.»


مریم رفوگران، معاون ارشد مهندسی در شرکت برادکام

عنوان سخنرانی: اشتیاق و پشتکار، دو بال هر کارآفرین موفق

مریم رفوگران سخنرانی خود را با مقدمه‌یی در مورد فرهنگ، علم و هنر ایران آغاز کرد. وی به دستاوردهای مهاجران ایرانی در امریکا و کمک این افراد به علم، فناوری و تجارت در امریکا همچنین به موفقیت‌های دانشجویان ایرانی در رقابت‌های علمی بین‌المللی اشاره کرد. او از دانشمندان معروف ایرانی در طول تاریخ ازجمله ابن‌سینا، خواجه‌نصیر طوسی و عمرخیام؛ نخستین زن برنده جایزه ستر ریاضیات، مریم میرزاخانی؛ نخستین فضانورد ایرانی، انوشه انصاری یاد کرد.

به گفته رفوگران، اگر شرایط و امکانات لازم تامین شود، ایران دارای ظرفیت‌های لازم برای تبدیل‌شدن به سیلیکون ولی خاورمیانه است. آنچه لازم است، تامین اعتبارات لازم برای دانشگاه‌ها به‌منظور انجام تحقیقات و دست‌یابی به توسعه پیشرفته برای رسانیدن نظریه‌های قوی که در دانشگاه آموزش داده می‌شود به مرحله عمل است.

ایشان سپس به زندگی حرفه‌یی خود پرداخت و اظهار کرد که در شهر اصفهان به دنیا آمده است. وی در 1986 به دانشگاه یو. سی. ال.‌ای امریکا رفت و در رشته مهندسی به مطالعه پرداخت. او که تحت تاثیر آلبرت اینشتین و اسحاق نیوتن فرار گرفته بود آنها را الگوی خود قرار داده و تصمیم گرفت راه آنها را ادامه دهد. ازجمله فعالیت‌های وی تاسیس شرکت اینوونت سیستمز (Innovent Systems) در سال 1998 است. حوزه فعالیت این شرکت، اپلیکیشن‌های بی‌سیم کوتاه‌برد مانند بلوتوث است. آنها در جولای 2000 یک دستگاه بلوتوث را توسعه داده سپس شرکت‌شان را به برادکام فروختند. او همچنان همکاری‌اش را با برادکام ادامه می‌دهد و مسوول توسعه و ارسال بیش از 2میلیارد تراشه رادیویی در سال است. آنها پیوسته در جست‌وجوی توسعه ابزار‌ها و اپلیکیشن‌های جدید هستند.

در پایان، وی علت موفقیتش را سختکوشی، تعهد و از خودگذشتگی، علاقه‌اش به این حوزه، رویاها و اهداف، حس رقابت‌جویی و حمایت کامل همسر و خانواده‌اش دانست. به گفته مریم رفوگران برای موفق شدن باید رویاهای‌مان را در رشته مورد علاقه‌مان دنبال کنیم.


محمود نظری،‌ موسس و مدیرعامل شرکت همکاران‌سیستم

عنوان سخنرانی: راه‌اندازی و پشتیبانی شرکت‌های مبتکر آی‌تی در ایران

محمود نظری 27 سال قبل فعالیت خود را در زمینه تاسیس و مدیریت شرکت همکاران‌سیستم با هدف به‌کارگیری رایانه‌ها در ارایه نرم‌افزار‌های تجاری به بازار و شرکت‌ها در مقیاس بزرگ آغاز کرد. وی با اشاره به این نکته که مشکلات عمده‌یی در ایران وجود دارد سخنرانی خود را اینگونه آغاز کرد که هنوز هم تاسیس یک شرکت بزرگ نرم‌افزاری در ایران ممکن است و جهت روشن کردن این موضوع تاریخچه شرکت خود را مثال زد. در ابتدا او به همراه دو نفر از دوستان خود که در تاسیس شرکت سهیم بودند با دو مشکل عمده مواجه می‌شوند که یکی عدم مقبولیت رایانه نزد سازمان‌های بزرگ و دیگری عدم نیاز شرکت‌های کوچک به رایانه بود. اما آنها در تصمیم خود ثابت‌قدم بوده و شروع به ارتقای رایانه و سیستم‌های نرم‌افزاری کردند تا خود و اهمیت رایانه را به مردم بشناسانند و به‌این شکل، امروزه شرکت همکاران‌سیستم با بیش از 50 شعبه و بیش از 20 هزارمشتری یکی از شرکت‌های پیشگام درزمینه فعالیت‌های کارآفرینی در ایران است.

نظری دیگر مشکلات موجود بر سر راه این موفقیت را مواردی همچون نا‌مناسب بودن زمینه فعالیت آی‌تی و گسترش نرم‌افزار، مشکلات مالی، عدم پشتیبانی قوانین و مقررات، نبود رقبای پیشرفته جهت گرفتن ایده از آنها، فرارمغز‌ها و تحریم‌های فلج‌کننده معرفی کرد. ایشان سپس با اشاره به مشکلات تحریم‌ها، آنها را در برخی موارد زمینه‌ساز رشد وپیشرفت دانستند. اما این رشد کافی نبوده و برای رشد بیشتر نیاز به انجام معاملات واقعی برون‌مرزی اعم از تجاری و تحصیلی است. به نظر ایشان، عدم ارتباط مناسب میان آی‌تی و سیستم سرمایه‌گذاری سنتی در ایران از دیگر دلایل کمبود فرصت رشد است؛ زیرا افراد با این شیوه سرمایه‌گذاری آشنا نبوده و آی‌تی برای آنها سودآور نیست. در ادامه، نظری مواردی برشمرد که با استفاده از آن‌ این موانع را پشت سر گذاشته بودند. ازجمله این موارد، تاسیس موسسات آموزشی و برگزاری کلاس‌هایی جهت آموزش مداوم رفتار‌های سازمانی، مدیریتی و فنی به کارمندان خود بوده است. آنها با سرمایه‌گذاری بر نسل‌های جدید، مدیریت و فعالیت‌های کارآفرینی، به‌کار‌گیری قشر جوان و افزایش فرصت یادگیری توانسته‌اند مشکلات پیش ‌رو را بر‌طرف کنند.

در آخر، وی دو پیشنهاد برای کنفرانس پل ارایه کرد. نخستین پیشنهاد این بود که بهتر است این کنفرانس محدود به یک زمان و مکان خاص نباشد و پس از ختم کنفرانس پروتکل‌هایی برای هم‌فکری اعضا تشکیل شود تا طی آن موانع آسان‌تر برطرف شوند و در صورت امکان، شرکت‌ها نیرو‌های خود را دراختیار یکدیگر قراردهند. دوم اینکه کنفرانس پل‌2015 یا پل‌2016 در تهران برگزار شود. علاوه‌براین آقای نظری اظهار کرد که در ایران استعداد‌های زیادی وجود دارد و به‌ مرور زمان فضایی باز برای پذیرش ایده‌های نو و مشارکت در کشور به وجود خواهد آمد.


یحیی تابش؛ استاد دانشگاه صنعتی شریف

عنوان سخنرانی: توسعه کارآفرینی در ایران

پروفسور یحیی تابش سخنرانی خود را با ارایه پیشینه تاریخی توسعه فناوری در ایران آغاز کرد و به اقدامات انجام‌شده در این زمینه پرداخت.

وی بحث خود را با دوره مدرن آغاز کرد که به گفته وی با جنگ ایران و روسیه و انعقاد پیمان ترکمنچای آغاز شد. پس از این جنگ، دربار قاجار که علت شکست ایران در این جنگ را فقدان فناوری می‌دانست، گروهی از دانشجویان را باهدف تحصیل علم به اروپا فرستاد. پروفسور تابش به تاسیس مدرسه دارالفنون و مدرسه رشدیه در آن دوران و اکتشاف نفت، احداث راه‌آهن و کارخانه‌هایی ازجمله ذوب‌آهن اصفهان و همچنین تاسیس دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف و نقش آنها در پیشبرد صنعت در کشور طی این دوران اشاره کرد.

وی افزود که پس از انقلاب اسلامی، دانشگاه‌های دولتی و خصوصی و همچنین مراکز تحقیق و توسعه بسیاری تاسیس شد و برای نخستین‌بار دانشجویان در سطح دکترا در ایران مشغول به تحصیل شدند. همچنین، با پایان جنگ ایران و عراق، رویکرد بازار آزاد در کشور در پیش گرفته شد. او سپس به نقاط قوت و ضعف علمی در ایران پرداخت و اذعان داشت که باوجود شمار فراوان تحقیقاتی که در ایران انجام می‌شود، کیفیت تحقیقات پایین است. همچنین، به گفته پروفسور تابش، باوجود اینکه دانشگاه‌های بزرگ ایران دارای پارک‌های علم و فناوری هستند، کارایی این پارک‌ها در حد مطلوب نیست. ایران در زمینه نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی به موفقیت‌های بسیاری دست‌یافته است؛ اما هنوز تا رسیدن به یک مدل تجاری در این زمینه فاصله زیادی دارد. همچنین، اگرچه ده‌ها شرکت فناوری اطلاعات موفق در ایران مشغول به کار هستند؛ اما فعالیت این شرکت‌ها تنها به بازارهای محلی محدود می‌شود.

پروفسور تابش سپس به برخی نوآوری‌های عمده انجام ‌شده در راستای توسعه در ایران پرداخت و عنوان کرد که همانطور که پس از جنگ جهانی اول، راه‌آهن و پس از جنگ جهانی دوم، صنعت فولاد زمینه‌ساز توسعه بودند، در حال حاضر نیز اقتصاد دانش‌بنیان زمینه‌ساز توسعه در ایران است.

وی موانع موجود بر سر راه پیشرفت ایران را توسعه‌نیافتگی بخش خصوصی، عدم عضویت در اقتصاد جهانی، توسعه‌نیافتگی زیرساخت‌ها و فقدان بستر مناسب و همچنین عدم حفاظت از ‌ای. پی (IP) در کشور دانست.

ایشان همچنین نقاط قوت ایران را جوانان مشتاق به پیشرفت و نوآوری، وجود جایگاه ویژه بازار (Niche Market) و محبوبیت فناوری اطلاعات و تلفن‌های همراه در این کشور دانست. وی ابراز امیدواری کرد که روزی ایران به باشگاه جهانی پیوسته و بستر لازم برای توسعه فناوری اطلاعات که کلید پیشرفت اقتصادی در ایران است، مهیا شود. در پایان، پروفسور تابش ایده‌هایی برای توسعه‌های‌تک در ایران ارایه کرد. وی با اشاره به اینکه سیستم آموزش‌وپرورش ایران بسیار خشک و عاری از خلاقیت و نوآوری است، به‌منظور ایجاد فرصت لازم برای نوآوری و پرورش ذهن و فرهنگ نوآوری، پیشنهاد تاسیس آزمایشگاه‌های اِستِم (STEM) را ارایه کرد. هدف از این نوع آزمایشگاه‌ها ارتقای علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است. پیشنهاد دوم ایشان، تاسیس یک سیلیکون‌هال (Silicon Hall) در ایران بود که توسط خود دانشجویان اداره شده و در آن دانشجویان بتوانند کارگاه‌ها و جشنواره‌هایی را برگزار کنند و آموزش‌ها و راهنمایی‌های لازم را درزمینه نوآوری و کارآفرینی دریافت کنند. پیشنهاد سوم ایشان، ایجاد یک سیلیکون پارس (Silicon Pars) بود؛ سازمانی که در راستای پرورش کارآفرینی میان ایرانیان در سراسر جهان تلاش کند و نسل جدید کارآفرینان ایرانی را تربیت کند. این سازمان می‌تواند دوره‌ها و کارگاه‌های آنلاینی را برگزار کرده و علاقه‌مندان را تحت راهنمایی و حمایت قرار دهد.


بابک پهلوان؛ مدیر بخش مهندسی در کمپانی گوگل

بابک پهلوان زمانی که 17سال داشت، همراه با خانواده به ایالات‌متحده عزیمت کرد. دوره کارشناسی را در برکلی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه استنفورد گذراند. در سال 2008 نیاز به تاسیس یک کمپانی را در خود دید و در پاسخ به این نیاز همراه با یکی از دوستان خود به نام نیما اصغربیگی به فکر تاسیس یک کمپانی افتاد. مربی و مشاور نقش زیادی در زندگی وی داشته است. یکی از این مشاوران، جف آلمِن، از موسسان گوگل و از دانشگاهیان دانشگاه استنفورد بوده است. در سال 2008 درخواست شغلی‌اش در کمپانی گوگل پذیرفته نشد. از سال 2008 تا 2010 ایده کمپانی خود را تقویت کرد و در این راستا، برنامه کاری خود را مانند برنامه کاری ایران چید: 6روز در هفته و گاهی شب‌ها و آخرهفته. «پشتکار زیادی داشتیم. در این بازه زمانی بسیار تجربه کسب کردیم، بسیار شکست خوردیم و فقط «نه» شنیدیم.» سال 2010، پس از 53 بار «نه» شنیدن، سرانجام از سرمایه‌داران آنجل یک پاسخ مثبت شنیدند و کار خود را در کنار آنها باقدرت به‌پیش بردند: «در کنار آنها بسیار تجربه کسب کردیم و آنها واقعا ما و به خصوص من را باور داشتند.» سرانجام با گذر از این فراز و نشیب‌ها در سال 2010 به سود و درآمدزایی رسیدند. در سال 2011 کمپانی را راه‌اندازی کردند تا اینکه گوگل درخواست خرید کمپانی آنها را، به نام کلِورسنس، داد. پس از مشاوره با مشاوران، در دسامبر سال 2011 بابک و دیگر موسس کمپانی تصمیم به فروش آن گرفتند.

پهلوان سخنان خود را با گذری به گذشته خود آغاز کرد و در پایان به چندین نکته که غالبا از آموخته‌های شخصی ایشان است اشاره کرد:

1. در زندگی نقشه راه داشته باشید. «جالب است که افراد برای شغل و حرفه خود نقشه راه دارند ولی یک نقشه راه برای زندگی شخصی و اهداف خود ندارند. از شما می‌خواهم که فردا ساعتی را با خود بگذارید و مشخص کنید از زندگی خود چه می‌خواهید. بسیار اهمیت دارد و تفکر شما را نسبت به زندگی دگرگون می‌سازد.»

2. به‌دنبال علایق خویش باشید. «حال چطور امتحان کنیم که علاقه هایمان را دنبال می‌کنیم یا نه؟ یک آزمون ساده این است که اگر کار شما به شما حس کار ندهد، پس شما به‌دنبال علاقه خویش‌ هستید.»

3. سعی کنید اطرافیان شما انسان‌های باهوشی باشند. «نه‌تنها باهوش بلکه افرادی که توانایی‌های حرفه‌یی شما را تمجید می‌کنند.»

4. داشتن مشاور و مربی بسیار اهمیت دارد. «منظور فقط پیدا کردن افرادی نیست که به شما مشاوره دهند، البته که این خوب است، اما منظور افرادی است که به شما ایمان دارند، شما را باور می‌کنند.»

5. به‌دنبال فرصت باشید. «باید خطر کنید تا متفاوت باشید، وگرنه دست‌آخر مثل بقیه می‌شوید.»

6. داشتن پشتکار شما را در برابر مشکلات جسور و قوی می‌سازد. «همیشه در انتظار سختی‌ها باشید.»

7. فروتنی از اصول موفقیت و تعامل با دیگران است. «باید فروتن باشید. این یک تقاضای جدی است. این نیست که بگویید باشد، تلاش می‌کنم! نه، شما باید فروتن باشید.»

8. همیشه در پی یادگیری و تغییر باشید. «همانطور که چرچیل می‌گوید: برای بهتر شدن باید تغییر کرد؛ برای بهترین بودن باید دایما تغییر کرد.»

9. سلامتی جسم. «سلامتی جسم را سرسری نگیرید. برای آن وقت بگذارید.»

10. سلامتی ذهن. «برای سلامتی ذهن هم به‌دنبال شادی باشید. به‌دنبال کاری باشید که از انجام آن لذت می‌برید.»

آقای پهلوان پس از اشاره به این ده نکته، در پایان سخن خود به یک مورد دیگر نیز اشاره کرد: دوست داشتن و عشق ورزیدن. بدون آن، قسمتی از شما گم‌ شده است. «اگر کسانی نباشند که به شما اهمیت دهند یا شما را دوست داشته باشند، احساس گم‌شدگی می‌کنید.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر