3 فرمول دولت برای تعیین نرخ خوراک

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۲۹

درحالی که معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از پیشنهاد سه فرمول برای تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها توسط دولت خبر داده، برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که دولت در این زمینه کوتاهی کرده است. به گزارش ایرنا، عباس شعری‌مقدم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اعلام کرد: هم‌اکنون سه فرمول برای تعیین قیمت بلندمدت خوراک پتروشیمی در دولت و مجلس مطرح است؛ وزارت نفت معتقد است می‌توان با تشکیل جلسات مشترک با شرکت‌های پتروشیمی فرمول قیمت خوراک را برای حداقل ١٠سال تعیین کرد و نیاز به کشیده شدن مجدد این بحث به مجلس نیست.

به گفته وی، یکی از فرمول‌های تعیین قیمت سالانه خوراک گازی پتروشیمی‌ها، متناسب کردن آن با نرخ بازگشت سرمایه برای هر محصول است.

وی افزود: نظر به اینکه مصوبه قبلی مجلس حداقل قیمت برای هر مترمکعب را ١٣سنت تعیین کرده است، یکی دیگر از فرمول‌های مطرح شده در مجلس، تغییر سالانه قیمت خوراک گازی پتروشیمی‌ها متناسب با تغییر قیمت جهانی نفت‌خام است که چندان منطقی نیست؛ زیرا با پیدا شدن شیل گاز دیگر رابطه مستقیم بین قیمت گاز و نفت به‌هم خورده و نسبتی میان قیمت گاز و نفت وجود ندارد؛ اما روش سوم نیز تغییر قیمت گاز متناسب با تغییر سالانه قیمت متوسط جهانی گاز طبیعی است.


تلاش برای تعیین قیمت منطقی

شعری‌مقدم با بیان اینکه هم‌اکنون بخش خصوصی به‌دنبال کاهش قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی است، گفت: دولت نیز به‌دنبال عرضه خوراک با قیمت منطقی و جلوگیری از رانت‌خواری در این بخش است.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته با درنظر گرفتن قیمت گاز صادراتی به ترکیه، همچنین قیمت گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی (سه سنت)، وزارت نفت پیشنهاد مقدماتی ٢٥سنت برای هر مترمکعب گاز را ارایه کرد، اما شرکت‌های پتروشیمی روی رقم ٧سنت برای هر مترمکعب اصرار می‌ورزیدند که درنهایت موضوع این اختلاف به مجلس کشیده شد.

وی ادامه داد: اگر کار تعیین قیمت خوراک به مجلس کشیده نمی‌شد وزارت نفت این امکان را داشت که روی قیمت ١٠سنت برای هر مترمکعب گاز تحویلی به پتروشیمی‌ها به توافق برسد، اما درنهایت با مداخله مجلس رقم حداقل ١٣سنت تصویب و پس از اعلام آن از طرف وزارت نفت، مجددا شرکت‌های پتروشیمی این قیمت را با استدلال‌های مختلف ازجمله اینکه چرا هر مترمکعب گاز سوخت تحویلی به صنایع بزرگ مانند فولاد و نیروگاه‌ها به ترتیب ٤سنت و ١٠٠تومان است، ولی پتروشیمی‌ها باید برای سوخت مصرفی هم ١٣سنت پرداخت کنند، با قیمت اعلام شده مخالفت کردند. با این مخالفت، بار دیگر کار بالا گرفت و درنهایت قیمت خوراک گازی، ١٣سنت و قیمت سوخت گازی ١٣٢تومان شد.


دریافت پول خوراک پتروشیمی‌ها به ریال

در همین حال، عیسی امامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد: بهای خوراک عرضه شده به واحدهای پتروشیمی به‌صورت ریالی دریافت خواهد شد.

عیسی امامی در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام اینکه نرخ بازده داخلی در این فرمول 25درصد درنظر گرفته شده و باید تحت هر شرایطی این رقم رعایت شود، گفت: در ابتدا بحث‌هایی مبنی بر پرداخت بهای خوراک به‌صورت ارزی یا ریالی بود اما دیگر پرداخت ارزی مطرح نیست و واحدهای پتروشیمی می‌توانند، بهای خوراک خود را به‌صورت ریالی بپردازند.


فرمول هفته آینده در صحن مجلس

ازسوی دیگر، موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز از مطرح شدن طرح فرمول نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها در صحن علنی مجلس در هفته آینده خبر داد و گفت: درصورتی که دولت دوباره در تعیین نرخ خوراک تخلف یا سهل‌انگاری کند، مجلس وظیفه نرخ‌گذاری را هم انجام می‌هد.

ثروتی درباره اینکه برخی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه معتقدند چارچوب موردنظر برای تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی به گونه‌یی است که قیمت خوراک به کمتر از 13سنت کاهش نخواهد یافت اما معاون وزیر نفت از احتمال کاهش قیمت خوراک به زیر 13سنت خبر داده است، گفت: برخی واحدهای پتروشیمی بیش از 200درصد سود دارند؛ اصلا منطقی و قابل‌قبول نیست که از بیت‌المال برای سوددهی به بخش خصوصی هزینه شود.

وی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: تاکنون دولت در این زمینه سهل‌انگاری کرده است. اگر دولت به‌درستی نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی را تعیین می‌کرد، مجلس به این موضوع ورود نمی‌کرد، پس اگر دولت دوباره درباره تعیین نرخ خوراک تخلف یا سهل‌‌انگاری کند، این‌بار مجلس وظیفه قیمت‌گذاری را هم انجام خواهد داد.

وی با اعلام اینکه کمیسیون برنامه و بودجه فرمول تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی را تصویب کرده است، گفت: البته این فرمول هنوز در مجلس قطعی و مصوب نشده و امکان تغییر در آن وجود دارد؛ چراکه برخی نمایندگان پیشنهادهای دیگری در این زمینه دارند که هنوز اعمال نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر