اخبار

۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۸۴

اعلام تمیزترین و آلوده‌ترین روزهای پایتخت در سال94

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در بررسی‌های انجام شده در سال گذشته، شهر تهران فقط 21 روز هوای پاک داشته است.

به گزارش فارس، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در بررسی‌های انجام شده در سال گذشته، شهر تهران فقط 21 روز هوای پاک داشته و 233 روز هوا در شرایط سالم بوده و 105 روز برای گروه‌های حساس خطرناک اعلام شده است. در سال 94 فقط 5 روز هوا ناسالم بوده و یک روز نیز در وضعیت بسیار ناسالم قرار داشته است. مردادماه در سال گذشته کمترین روزهای آلوده و ماه‌های آذر و دی، بیشترین روزهای آلوده را دارا بوده است. آلوده‌ترین روز سال 10 شهریورماه بوده و گردوغبار، متهم اصلی این آلودگی معرفی شده است. همچنین 12 فروردین ‌ماه، تمیزترین هوا در سال گذشته بوده است. با وجود افزایش روزهای پاک در سال 94 نسبت به سال 93، هوای 30 درصد روزها استاندارد لازم را برای زندگی سالم نداشته است. در سال 93 فقط 16 روز هوا پاک بوده، اما تعداد روزهای هوای خطرناک 122 روز ثبت شده است. همچنین بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص هوای امروز 71 و در شرایط سالم گزارش شده است.


ایران از کره جنوبی

۱۰ فروند کشتی می‌خرد

شرکت کشتی‌سازی صنایع سنگین هیوندای کره جنوبی به دنبال امضای قراردادی با ایران برای فروش ۱۰فروند کشتی است.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری کره هرالد، براساس این قرارداد که ارزش آن 650 میلیون دلار تخمین زده شده، شرکت هیوندای 4کشتی کانتینری 14400تنی و 6 تانکر 50 هزار تنی خواهد ساخت. تحویل این کشتی‌ها از سه ماهه سوم سال 2018 آغاز خواهد شد.

این قرارداد در صورت امضای نهایی، نخستین قرارداد ایران با یک شرکت کشتی‌سازی خارجی از زمان لغو تحریم‌ها در ماه ژانویه 2016(دی ماه 1394) خواهد بود. ایران به دنبال امضای قراردادهای خرید کشتی با شرکت‌های مختلف است تا از این طریق ظرفیت حمل و نقل تجاری خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد. مقامات شرکت هیوندای خط‌مشی محتاطانه‌یی را درخصوص این مساله در پیش گرفته‌اند. یکی از مقامات این شرکت گفت: «ما درحال مشورت (با طرف ایرانی در مورد این قرارداد احتمالی) هستیم اما هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.»


گلایه شهرداری تهران از تولید

نیم میلیون موتورسیکلت کاربراتوری

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از وضعیت موتورسیکلت‌های کاربراتوری در پایتخت گلایه کرد.

مازیار حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت نامناسب تردد موتورسیکلت‌ها در پایتخت گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری یکی از چالش‌های جدی پایتخت هستند و با توجه به سهم 16 درصدی موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای تهران به ویژه در محدوده مرکزی شهر، باید ساز و کاری قانونی برای اخذ معاینه فنی این گروه از وسایل نقلیه اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه باید نسبت به ایجاد محدودیت و ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در مرکز شهر نیز اقدام شود، افزود: در حال حاضر 10 خط معاینه فنی در تهران وجود دارد که می‌تواند کار معاینه فنی موتورسیکلت‌ها را به انجام رساند.

حسینی با بیان اینکه وقت آن رسیده که راکبان موتورسیکلت نیز مانند رانندگان خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا سهم کمتری در آلودگی هوا داشته باشند، گفت: به‌طور متوسط هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری 5 تا 6 برابر یک دستگاه خودرو یورو 2 آلودگی تولید می‌کند و این در حالی است که روزانه هر موتورسیکلت در تهران به‌طور متوسط 10برابر یک خودرو پیمایش دارد.

حسینی با بیان اینکه البته ممنوعیت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از اول مهر با اعمال سیاست‌های تشویقی و ارائه تسهیلات به دارندگان این موتورسیکلت‌ها برای جایگزینی آنها با موتورسیکلت‌های برقی انجام شده است، تصریح کرد: انجام این مهم نیاز به حمایت از جانب دولت دارد و به میزان محسوسی می‌تواند در کاهش سهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا موثر باشد.

وی ضمن گلایه از برخورد دوگانه وزارت صنعت با مصوبه ممنوعیت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری گفت: براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده توسط وزارت صنعت، قرار شده است تولید نیم میلیون موتورسیکلت کاربراتوری که ثبت سفارش شده، در دستور کار قرار گیرد و این در حالی است که باید براساس مصوبه هیات وزیران موتورهای کاربراتوری از اول نیمه‌دوم سال تولید نشوند؛ اما حالا شاهد آن هستیم که به بهانه تولید سفارشات ثبت‌شده، قرار است 500 هزار موتورسیکلت کاربراتوری تولید و به خیابان‌های شهر تزریق شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر