بزرگ‌ترین سرمایه‌‎گذاری مشترک قطعه‌سازی میان ایران و فرانسه

۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۶۶

گروه صنعت

بزرگ‌ترین قرارداد جوینت‌ونچر در صنعت قطعه‌سازی، میان ایران و فرانسه به امضا رسید. پس از اینکه قراردادهای مهمی در صنعت خودرسازی با فرانسوی‌ها به امضا رسید، حالا بزرگ‌ترین قرارداد بین دو کشور در بخش ساخت قطعات و مجموعه‌های خودرو میان شرکت‌های رایزکو-کروز و فائورسیا نیز منعقد شد. هدف از این قرارداد انتقال تکنولوژی و دانش فنی روز دنیا و همچنین قرار گرفتن صنعت قطعه‌سازی ایران در زنجیره جهانی تامین قطعه عنوان شده است. درواقع شرکت فائورسیای فرانسه با ایجاد دو شرکت جدید مشترک با شرکت‌های ایرانی حضور خود در بازار ایران را تقویت کرده است. این درحالی است که شرکت مشترک اول که با شرکت ماد ایجاد شده و 50درصد از سهام آن متعلق به فائورسیای فرانسه است برای بازار خودرو ایران سیستم‌های کنترل آلایندگی تولید می‌کند.

بر این اساس، انتظار می‌رود مجموع فروش محصولات تولیدی این شرکت مشترک در سال 2020 به 50میلیون یورو برسد. این شرکت فرانسوی همچنین اقدام به ایجاد یک شرکت مشترک دیگر با شرکت آذین خودرو به‌صورت 50-50 کرده که قرار است سیستم‌های داخلی خودرو تولید کند و انتظار می‌رود کل فروش این شرکت در سال 2020 به 50‌میلیون یورو برسد. شرکت فائورسیا قبلا شرکت مشترک فاپسکو را در ایران ایجاد کرده که صندلی خودرو تولید می‌کند و انتظار می‌رود میزان فروش آن به 340هزار صندلی در سال افزایش یابد و ارزش کل فروش آن در سال 2020 به 150میلیون یورو برسد. این در شرایطی است که این قرارداد مشخصا درخصوص دستگاه‌های آلایندگی برای خودروهای ساخت داخل و محصولاتی که در برنامه صادرات قرار دارند، خواهد بود.


استفاده از بانک‌های کوچک برای انتقال مالی

به گزارش «تعادل»، در مراسم قرارداد ایران و فرانسه، علی آهنی‌ سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس گفت: طی یک‌سال اخیر همکاری‌های ایران و فرانسه در بخش‌های اقتصادی با پیشرفت‌های قابل‌قبولی همراه بوده و این همکاری‌ها براساس سرمایه‌گذاری‌های جدید و مشترک دنبال شده است. سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه افزود: این مسیر سه هدف اصلی را دنبال می‌کند که انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا، افزایش عمق ساخت داخل و اشتغالزایی در ایران در کنار توسعه صادرات است که مهم‌ترین رویکردهای کشورمان در زمینه توسعه روابط اقتصادی و همکاری‌های جدید بوده است. وی تصریح کرد: امضای این قرارداد جوینت‌ونچر با فائورسیا که یکی از قطعه‌سازان بزرگ اروپا و جهان به‌شمار می‌رود نیز با همین هدف صورت گرفته و مهم‌تر از همه آنکه بخش‌خصوصی ایران در این قرارداد، پیشگام بوده تا به واسطه این قرارداد اهداف زیست‌محیطی دولت را نیز تحقق بخشد. آهنی تصریح کرد: با رویکردهای جدید دولت فرانسه و به خدمت گرفتن بانک‌های کوچک‌تری که منافعی در بازار امریکا ندارند، مشکلات نقل و انتقال منابع مالی نیز در حال رفع و رجوع است و دولت فرانسه نیز در تلاش است تا بسترهای لازم را برای سرعت‌ بخشیدن به روند همکاری‌های مشترک فراهم کند.


هدف‌گذاری فروش ٥٠‌میلیون یورو قطعه

همچنین کریستف اشمیت‌ قائم‌مقام شرکت فائورسیا فرانسه، اعلام کرد: در قالب این قرارداد، شرکت سیستم‌های پیشرفته آلایندگی فائورسیا-ماد با هدف تولید جدیدترین سیستم‌های اگزوز و کنترل آلایندگی خودروها در ایران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد؛ در این میان وجود زیرساخت‌های گسترده، مهندسان و نیروهای انسانی بسیار کارآمد در ایران انگیزه ما برای انعقاد قرارداد جوینت‌ونچر را افزایش داده است. به گفته وی، طبق این قرارداد دوطرف در زمینه تولید پیشرفته‌ترین سیستم‌های اگزوز و کنترل آلایندگی برای نسل جدید موتورهای خودرو فعالیت خواهند کرد و تولیدات این شرکت علاوه بر تامین قطعات مورد‌نیاز خودروهای جدید بازار ایران، در زنجیره جهانی صادرات و تامین قطعات نیز قرار خواهد گرفت. اشمیت با بیان اینکه شرکت سیستم‌های پیشرفته آلایندگی فائورسیا-ماد به‌صورت ٥٠-٥٠ تاسیس شده است، افزود: طبق این قرارداد پیشرفته‌ترین دانش فنی روز دنیا در زمینه تولید این سیستم‌ها به ایران منتقل خواهد شد که در گام نخست برای خودروهایی با استاندارد آلایندگی یورو۵ و در ادامه برای خودروهایی با استانداردهای بالاتر قطعات مورد‌نیاز را تولید خواهد کرد. وی با بیان اینکه هدف‌گذاری این جوینت‌ونچر فروش سالانه ٥٠میلیون یورو قطعه تا سال ٢٠٢٠ خواهد بود، افزود: این رقم بالغ بر ٢٥درصد از سهم بازار ایران را در‌بر می‌گیرد و با پیشرفت طرح‌ها در صنعت خودرو ایران و ورود خودروهای جدید این سهم به‌تدریج افزایش خواهد یافت.

قائم‌مقام مهندسی شرکت فائورسیا فرانسه تصریح کرد: با امضای قراردادهای جدید صنعت خودرو ایران وارد مرحله تازه‌یی از تاریخ فعالیت‌های خود خواهد شد و از تولید یک‌میلیون دستگاه در سال ٢٠١٥ به 1.8میلیون دستگاه تا سال ٢٠٢٥ خواهد رسید و بر این اساس، نرخ رشد سالانه 6درصدی را تجربه خواهد کرد.


سرمایه‌گذاری برای ساخت قطعات تکنولوژیک

همچنین محمد علیپور‌ عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز گفت: در شرایط فعلی با امضای قراردادهای جدید در صنعت خودروسازی ایران، دوران تازه‌یی در این صنعت آغاز شده و زمینه همکاری مشترک با قطعه‌سازان بزرگ دنیا برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی روز فراهم شده است. وی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در صنعت قطعه‌سازی ایران، افزود: این کنسرسیوم در تلاش است از طریق همکاری مشترک با سازندگان معتبر جهان، پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در زمینه طراحی و تولید قطعات را وارد ایران کند و علاوه بر تامین نیاز صنعت خودرو ایران، زمینه عرضه قطعات ایرانی در بازارهای جهانی را فراهم کند. علیپور با بیان اینکه دستیابی به خودکفایی و کیفیت در صنعت خودرو و قطعه‌سازی مستلزم همکاری با شرکت‌های پیشرفته و صاحب تکنولوژی دنیاست، افزود: حرکت در این مسیر روند پیشرفت و توسعه صنعت خودرو ایران را سرعت خواهد بخشید و به‌دنبال آن ورود ایران به بازارهای منطقه‌یی و بین‌المللی را تسهیل خواهد کرد. وی با اشاره به هدف‌گذاری این کنسرسیوم و سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت قطعات خودرو با تکنولوژی پیشرفته، افزود: در حال حاضر این مجموعه با در اختیار داشتن ١٦هزار نفر نیروی انسانی در تلاش است تا زمینه ایجاد واحدهای تولیدی جدید در صنعت قطعه‌سازی را فراهم کند.


نظارت وزارت صنعت بر عملکرد قرارداد جدید پژو

از سوی دیگر، دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه با تمدید تحریم‌های ۱۰ساله ایران نگران وضعیت قرارداد جدید پژو با خودروسازان ایرانی هستیم، گفت: متاسفانه هنوز پژو علاقه‌یی به ساخت داخل قطعات های‌تک ندارد. مازیار بیگلو در پاسخ به این پرسش که با تمدید تحریم‌های 10ساله ایران توسط مجلس سنای امریکا آیا تغییری در همکاری مشترک قطعه‌سازان ایرانی با شرکای خارجی به وجود خواهد آمد یا خیر؟ اظهار داشت: در حال حاضر ما منتظر عکس‌العمل رسمی وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت کشور برای این تصمیم مجلس سنای امریکا هستیم. وی با بیان اینکه به اعتقاد بنده باتوجه به سرمایه‌گذاری رنو در ایران تمدید این تحریم‌ها خللی در همکاری این خودروساز با شرکای ایرانی به وجود نمی‌آورد، افزود: اما در مورد پژو وضعیت فرق می‌کند. البته مقامات پژو چندین‌بار اعلام کرده‌اند که خواستار گسترش همکاری با صنعت خودرو ایران هستند و تحت‌تاثیر سیاست قرار نمی‌گیرند اما عکس‌العمل رسمی ایران در مقابل تمدید تحریم‌ها مشخص می‌کند که این شرکت آیا همچنان خواستار همکاری با ایرانی‌ها هست یا خیر. دبیر انجمن قطعه‌سازان اضافه کرد: ما در این مورد نگران هستیم که آیا پژو تحت‌تاثیر مسائل سیاسی قرار خواهد گرفت یا خیر. بیگلو با بیان اینکه در حال حاضر شرکت پژو در حال استعلام وضعیت واحدهای قطعه‌سازی کشور برای آغاز تولیدات مشترک است، تصریح کرد: این استعلام‌ها مربوط به فاز اول و دوم همکاری‌ها که به تولید قطعات بدنه، تزیینات داخلی و قطعات مکانیکال است، مربوط می‌شود و هنوز شرکت پژو هیچ درخواستی برای استعلام واحدهای قطعه‌سازی کشور جهت تولید ایربگ، ECU و ABS نداشته است. وی اضافه کرد: عدم ورود پژو به تولید مشترک قطعات هایتک این نگرانی را در ما ایجاد می‌کند که این شرکت همچنان می‌خواهد این قطعات را خود تولید کرده و صنعت خودرو را مانند گذشته وابسته به خود کند. دبیر انجمن قطعه‌سازان با اعلام اینکه از وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایدرو درخواست کرده‌ایم تا نظارت جدی بر عملکرد قرارداد جدید پژو داشته باشند، گفت: به وزارتخانه گفته‌ایم اگر انجمن قطعه‌سازان تولید خودروهای جدید پژو در ایران را کمتر از 40درصد ساخت ایران اعلام کند باید تولید آنها متوقف شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر