30درصد جمعیت شهری کشور در مناطق ناکارآمد

۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۶۲

ایرنا|

کارشناس راهبر شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: 30 درصد جمعیت شهری کشور در مناطق ناکارآمد زندگی می‌کنند که این آمار ضرورت توانمند‌سازی و ساماندهی را نشان می‌دهد.

سجاد صالحی در ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان زنجان افزود: جمعیت جهان به سرعت شهری شده و بیش از 90 درصد رشد شهری معاصر مربوط به کشورهای در حال توسعه است.

وی به ویژگی‌های مناطق نابسامان و ناکارآمد شهری اشاره کرد و یادآورشد: ازدحام و توزیع نامتوازن جمعیت، فقر خدمات پایه (آب، برق، دفع فاضلاب، جمع‌آوری زباله، آسفالت خیابان، روشنایی معابر)، استقرار در مناطق نامناسب شهری، غیرایمن، فقدان خدمات اجتماعی، پایین بودن سطح بهداشت عمومی و شرایط محیطی غیر بهداشتی و خطرناک ازجمله این ویژگی‌ها هستند.

صالحی اظهار کرد: شیوع بالای بیماری‌های عفونی و انگلی، وجود زمینه مساعد گسترش آسیب‌های اجتماعی و شیوع آنها (اعتیاد، طلاق، خشونت و بزهکاری) و بی‌بهره ماندن از خدمات شهری و نبود دسترسی یا بی‌رغبتی به آموزش و پرورش از دیگر ویژگی‌های این مناطق به شمار می‌آید.

کارشناس راهبر شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: اقتصاد غیررسمی، مشاغل ناپایدار و فقر و محرومیت اجتماعی، پایین بودن شاخص توسعه انسانی، نبود انسجام میان برنامه‌ها و برخوردهای مقطعی، افزایش ناپایداری در نواحی شهری و بروز پدیده نابه‌سامانی در نظام سکونت یا ناپایداری شهری از دیگر ویژگی‌های این مناطق است.

وی خاطرنشان کرد: 41 درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه شهرنشین هستند که از آن 43 درصد حاشیه‌نشین محسوب می‌شوند.

صالحی ادامه داد: طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 میزان شهرنشینی ایران 71.4 درصد است.

کارشناس راهبر شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: محدوده‌های وسیعی از شهرهای کشور با معضلات پیچیده‌یی همچون فقرشهری، نا امنی و بحران هویت، مسکن نامناسب، کمبود خدمات و زیر ساخت‌های شهری، فقدان محیط اجتماعی سالم، فقر نسبی و بیکاری گسترده مواجه هستند.

وی اضافه کرد: دولت و شهرداری‌های کشور تاکنون تلاش‌های زیادی برای حل معضلات این مناطق داشته‌اند ولی متاسفانه روند افت منزلت مکانی- اجتماعی این مناطق رو به افزایش بوده است.

صالحی با بیان اینکه خدماتی همچون آب آشامیدنی و برق در اکثر سکونتگاه‌های ناکارآمد وجود دارد، ابراز کرد: همه سکونتگاه‌های ناکارآمد در زمینه برخورداری از سایر خدمات زیرساختی همچون شبکه فاضلاب، راه‌های دسترسی، آسفالت، خدمات آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و روشنایی معابر با مشکل مواجه هستند.

کارشناس راهبر شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: 20 درصد معادل 130 هزار هکتار مساحت بافت شهری کشور نا کارآمد است که از این میان 56 هزار هکتار محدوده نابسامان میانی، 21 هزار هکتار عرصه تاریخی و 48 هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی به شمار می‌آید که معادل 30 درصد جمعیت شهری کشور در این مناطق زندگی می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر