فرسایش خاک ایران چهار برابر میانگین جهانی

۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۶۰

گروه اقتصاد اجتماعی|

بیست‌وهشتمین نشست کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران با پرداختن به مساله محیط‌زیست و نقش بخش‌خصوصی در بهبود وضعیت آن، برگزار شد و در آن وضعیت تولید آلایندگی و تخریب‌های زیست محیطی صنایع مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش «تعادل» به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این جلسه، سیدمحمدحسین شریعتمدار عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس کمیسیون آب، محیط‌زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران، گزارشی از اقدامات این کمیسیون ارائه کرد و اسداله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص مواضع مجلس در رابطه با محیط‌زیست و حفظ آن، توضیحاتی داد.

در این نشست محمدحسین شریعتمدار از بی‌توجهی به محیط‌زیست در سال‌ها و دهه‌های متمادی در کشور گفت و آماری ارائه کرد که نشان‌دهنده سهم بالای کشور ما در آلایندگی و البته کم‌توجهی به حفظ خاک و جنگل‌هاست.

قبل از ورود به دستور جلسه این نشست، رضا پدیدار عضو کمیسیون و هیات نمایندگان اتاق تهران، به کاهش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی دنیا که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی گزارش شده، اشاره کرد و گفت: با توجه به پیش‎بینی‌های بین‌المللی از کاهش شدید سرمایه‌گذاری جهانی در پروژه‌های نفتی، این بیم وجود دارد که سرمایه‌گذاری در ایران نیز با چالش مواجه شود از این رو، اجرای پروژه‌های نفتی در کشور نیاز به اراده ملی دارد.

حمیدرضا صالحی نایب‌رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران نیز به وضعیت اقتصادی صنعت برق اشاره کرد و گفت: براساس تصمیم دولت، مقرر شده بود که امسال از محل درآمد وزارت نیرو، برداشتی برای تخصیص به یارانه‌های نقدی، صورت نگیرد اما طی 8ماهه سال جاری نزدیک به 1000میلیارد تومان باید از طرف دولت به وزارت نیرو بازگردانده می‌شد که این اتفاق هنوز نیفتاده است. به گفته وی، این در حالی است که وزارت نیرو با بحران پرداخت بدهی‌های خود به پیمانکاران مواجه است.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش به علاقه‌مندی شرکت‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در انرژ‌های نو در ایران اشاره کرد و افزود: شرکت‌های خارجی متعددی برای انجام مذاکرات در بخش انرژی‌های نو به ایران آمده‌اند اما خلأهای قانونی در این بخش باعث شده که کشور نتواند از این ظرفیت به نفع خود استفاده کند.


ابراز نگرانی بخش خصوصی

رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران نیز طی سخنانی، از اینکه نظرات کارشناسی بخش ‌خصوصی و اتاق بازرگانی در حوزه انرژی، در سند برنامه ششم توسعه گنجانده نشده، ابراز نگرانی کرد.

منصور معظمی گفت: «نگاهی به احکام برنامه ششم نشان می‌دهد که به موضوعاتی مانند رگولاتوری و انرژی‌های نو کمتر پرداخته شده است. معظمی همچنین به استقبال بالای شرکت‌های بزرگ نفتی از سرمایه‌گذاری در ایران اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، پیش از هر چیز نیاز به امنیت و ثبات دارند، بنابراین از هرگونه رفتار غیرمتعارف که باعث فرار سرمایه‌گذاران می‌شود، باید در کشور اجتناب کرد. معظمی افزود: اداره بنگاه‌ها و سازمان‌ها بدون نگاه و نگرش سیستمی امکان‌پذیر نیست و اداره کشور به جز نگاه بنگاهی است و باید مسوولیت جمعی در پیش گرفته شود. وی همچنین در رابطه با موضوع حفظ محیط‌زیست در کشور، تصریح کرد: در این زمینه به تغییر نگرش اذهان عمومی نسبت به محیط‌زیست نیاز داریم.


سهم بالای ایران در آلایندگی زمین

در ادامه این نشست، رییس کمیسیون آب، محیط‌زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران به ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این کمیسیون پرداخت. محمدحسین شریعتمدار در این جلسه، از تشکیل کارگروه اجرایی اقتصاد سبز در اتاق ایران با حضور نمایندگان چندین وزارتخانه مرتبط خبر داد و گفت: «نخستین گام در این راستا تهیه طرح مدیریت سبز در ساختمان اتاق ایران با هدف بهینه کردن مصرف انرژی (برق، گاز)، آب، کاغذ و زباله بود که به اجرا گذاشته شد.»

او همچنین با اشاره به نشست اواخر سال گذشته نمایندگان بخش خصوصی در اتاق ایران با رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، از تهیه پیش‌نویس تفاهمنامه مشترک اتاق ایران و این سازمان خبر داد و افزود: «تهیه و تدوین نقشه راه و همچنین بررسی مسائل کلان زیست محیطی کشور و همکاری‌های دو نهاد برای پیشنهاد قوانین یا اصلاح قوانین موجود از وظایف اصلی کمیسیون مشترک اتاق ایران و سازمان حفاظت محیط‌زیست

است.»

عضو کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران در ادامه به برخی مخاطرات محیط‌زیستی در کشور اشاره کرد و گفت: «ایران جزو 10کشور نخست پرمصرف ظروف پلاستیکی یک‌بار مصرف در جهان است و براساس آمار، هر خانواده ایرانی به‌طور متوسط روزانه سه کیسه پلاستیکی وارد چرخه مصرف می‌کند. به گفته وی، براساس آمارهای جهانی روزانه 3.5میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می‌شود که سهم ایران از این تولید به 40هزار تن در روز می‌رسد که این میزان 1.15درصد تولید زباله جهان است.»

شریعتمدار با بیان اینکه میزان فرسایش خاک در دنیا 4تن در هکتار و در ایران 16تن در هکتار است، افزود: «بر اثر فرسایش جنگل‌ها، تعداد سیل‌ها در دهه 40 خورشیدی 202 سیل، در دهه شصت، 349سیل، دهه هفتاد، 481 سیل و در دهه هشتاد، نیز بیش از 500سیل در سال بوده است.»

وی سپس به موضوع بحران آب در کشور اشاره کرد و طی توضیحاتی، از برنامه‌ریزی کمیسیون آب، محیط‌زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران برای دستیابی به راه‌حل‌های فوری در این زمینه خبر داد و خواستار همکاری و تعامل سایر کمیسیون‌های اتاق بازرگانی با این کمیسیون برای کمک به حل بحران آب شد.


واگذاری‌ها غلط بود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز در این نشست، با بیان اینکه در دولت نسبت به مقوله حفظ محیط‌زیست، باور و اراده قوی وجود ندارد، گفت: «در طول دو دهه گذشته، همواره نسبت به آلایندگی خودروهای ساخت داخل هشدار داده شد اما این هشدارها در حد حرف باقی مانده است.»

اسداله قره‌خانی با انتقاد از رویه برخی واگذاری‌ها، افزود: «پالایشگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی در حالی به عنوان رد دیون واگذار شدند که صاحبان آنها هیچ‌گونه توجهی به مقوله محیط‌زیستی ندارند و حفظ آن در اولویت چندم برای مدیران این بخش‌هاست. دستگاه‌های دولتی کارنامه ناموفقی در حفظ محیط‌زیست کشور داشته‌اند. در این زمینه بخش خصوصی و بنگاه‌ها باید دست به کار شوند و امور اجرایی این بخش را به دست گیرند.»

قره‌خانی در همین زمینه به مصوبه اخیر دولت مبنی بر الزام دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی بر کاهش 20درصدی انرژی ساختمان‌های این بخش طی دو سال آینده اشاره کرد و افزود: «با توجه به تاکید دولت در این زمینه، بخش خصوصی می‌تواند با ارائه برنامه‌ریزی دقیق، به کمک دولت بیاید و در کاهش مصرف انرژی سهیم باشد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر