نسخه ۱۰۰ روزه اوباما برای امنیت سایبری در دولت ترامپ

۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۴۸

سایبراسکوپ|

دولت اوباما به ترامپ هشدار داده که باید در 100 روز اول فعالیت خود برنامه‌یی برای آموزش 150 هزار نفر متخصص امنیت سایبری تدارک ببیند تا آنان در طول دوره 4 ساله فعالیت وی از زیرساخت‌های ‌آی‌تی این کشور حفاظت کنند.

وضع و ارتقای استانداردهای امنیت سایبر برای استفاده در محصولات مصرفی و ابداع روش‌های جدید برای شناسایی هویت کاربران در زمان ورود به وب سایت‌های دولتی ازجمله دیگر توصیه‌های کمیسیون ارتقای امنیت سایبری دولت اوباما به ترامپ رییس‌جمهور منتخب و جدید ایالات‌متحده بوده است.

این پیشنهادات تنها بخشی از بیش از 50 پیشنهاد ارائه شده کمیسیون یاد شده به ترامپ است که اجرای بسیاری از آنها به تامین منابع مالی در سطحی بیشتر از میزان موجود فعلی بستگی دارد.

گزارش یاد شده در بعدازظهر روز جمعه و به فاصله کوتاهی بعد از ارائه رسمی آن به باراک اوباما رییس‌جمهور فعلی امریکا منتشر شده است. کمیسیون مذکور فعالیت خود را در ماه فوریه گذشته و برای شناسایی چالش‌های امنیت سایبری امریکا آغاز کرده بود.

در این گزارش وظایف دولت، کنگره، بخش خصوصی و عموم مردم برای پیشرفت در زمینه تامین امنیت سایبری مشخص شده و اوباما آن را عملگرایانه توصیف کرده است. رییس‌جمهور فعلی امریکا اظهار امیدواری کرده که دولت و کنگره جدید امریکا توصیه‌های این کمیسیون را مورد توجه قرار دهند و آن را ظرف 100 روز اول فعالیت خود اجرایی کنند. تهیه گزارش یاد شده بخشی از طرح عمل ملی امنیت سایبری امریکاست که در شش بخش الزام‌آور حفاظت، دفاع و ایمن‌سازی زیرساخت‌ها و شبکه‌های دیجیتال موجود، استفاده از روش‌های خلاقانه و تسریع سرمایه‌گذاری برای افزایش ایمنی و رشد شبکه‌های دیجیتال و اقتصاد دیجیتال، آماده کردن مصرف‌کنندگان برای رشد در عصر دیجیتال، ایجاد توانمندی‌های لازم در نیروی کار فعال در حوزه امنیت سایبر، تجهیز بهتر دولت برای افزایش کارآیی و ایمنی آن در عصر دیجیتال، تضمین اقتصاد دیجیتال جهانی به شیوه‌یی باز، عادلانه، رقابتی و ایمن تدوین شده است.

هر یک از این شش دستورالعمل شامل یک یا چند توصیه است که تعداد آنها در مجموع به 16 توصیه می‌رسد. هر یک از این توصیه‌ها نیز حاوی چندین پیشنهاد مشخص یا اقدام عملیاتی است که تعداد کل آنها را به 53 مورد افزایش می‌دهد. در بخشی از دستورالعمل صادر شده کمیسیون امنیت سایبری کاخ سفید از دولت ترامپ خواسته شده تا برای تشویق افراد به یادگیری دروس مربوط به امنیت سایبر به آنها وام یا یارانه پرداخت شود.

در ادامه از همکاران دولت ترامپ خواسته شده تا از نیروی انسانی مصرف‌کنندگان عادی محصولات الکترونیک برای ارتقای امنیت سایبری استفاده کنند، زیرا این مقوله به تک تک افراد مربوط است و لذا مردم باید در زمان انجام خریدهای مختلف این موضوع را مورد توجه قرار دهند. در همین راستا تصریح شده که یک سازمان مستقل باید وضعیت محصولات و خدمات فناوری را از نظر رعایت استانداردهای امنیت سایبری بررسی کرده و یک نظام درجه‌بندی قابل درک، بی‌طرف و مناسب برای عموم مردم ابداع کند. در ادامه از کمیسیون فدرال ارتباطات امریکا خواسته شده تا پیش‌نویس قانونی را برای مشخص شدن حقوق و مسوولیت‌های مصرف‌کنندگان در عصر دیجیتال آماده کند تا آنان از حقوق و مسوولیت‌های خود در حوزه امنیت سایبری در عصر اقتصاد دیجیتالی آگاه شوند.

همچنین از صاحبان مشاغل، روسای موسسات آموزشی، سازمان‌های حقوق مصرف‌کنندگان و مدیران ارشد دولتی خواسته شده تا برای افزایش آگاهی عمومی در حوزه امنیت سایبری پیکاری جدی را راه‌اندازی نمایند. افزایش همکاری دولت با بخش خصوصی ازجمله شروط موفقیت این پیکار و دیگر ابتکارعمل‌های امنیت سایبر مهم دولت امریکا دانسته شده است.

ازجمله دیگر توصیه‌های ضروری این گزارش می‌توان به ایمن‌سازی اینترنت اشیا با همکاری وزارتخانه‌های مختلف و بخش خصوصی اشاره کرد که برای تحقق آن زمانی 60 روزه در نظر گرفته شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر