اثر ترامپ بر بورس‌‌های مطرح جهان

۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۴۱

الگوی تحرک بورس‌های جهان در مواقع انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده تقریبا ثابت است. عدم اطمینان از سیاست‌های رییس‌جمهور جدید در بازار پیش از انتخاب که عمدتا روند منفی به همراه دارد، و پس از انتخاب و با توجه به مشخص شدن خط مشی وی، روند مثبت به خود می‌گیرد. این الگو در دوره اخیر نیز مشاهده شد و تقریبا به مدت یک هفته تمام بازارهای دنیا متاثر از این جو، روند قرمز رنگ داشتند. اما نکته قابل تامل، بازگشت سریع بازار و تداوم روند مثبت با شیب بیشتر بود. یعنی این روند بلافاصله پس از انتخاب رییس‌جمهور جدید در دومین روز کاری به وقوع پیوست.

پیروزی دونالد ترامپ، در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا شاخص بازارهای سرمایه در جهان را دگرگون کرد و ریزش بورس‌های آسیایی و اروپایی و کاهش ارزش پول نقاط مختلف جهان از جمله مکزیک گوشه‌یی از واکنش اقتصاد جهان به انتخاب ترامپ بود.

به گزارش «تعادل» و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، با وجود واکنش‌های هیجانی روزهای ابتدایی انتخاب ترامپ، طی کمتر از یک هفته شاخص بورس‌های مطرح جهان به حالت عادی بازگشت و اغلب کارشناسان معتقد هستند روحیات اقتصادی ترامپ مانع از بروز تکانه‌های شدید اقتصادی در ایران و جهان خواهد شد.

در گزارش زیر روند تحرک شاخص‌‌های بورس‌های مطرح جهان پیش و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بررسی شده است.

امریکا: روند تحرک سه نماگر اصلی ایالات متحده یعنی اس‌اند پی 500، میانگین صنعتی داو جونزو مرکب نزدک تا انتهای ماه نوامبر، کم نوسان بود اما با نزدیک‌تر شدن به انتخابات ایالات متحده یعنی 8 نوامبر روند کاهشی به خود گرفتند. اوج سقوط در تاریخ 4 نوامبر بود که شاخص‌‌های میانگین صنعتی داو جونز، اس‌اند‌پی 500 و مرکب نزدک بترتیب 1.6، 2.1 و بیش از 3درصد پایین آمدند.

از آن تاریخ تا روز انتخابات، شاخص‌‌ها روند صعودی به خود گرفتند و ظرف دو روز شاخص میانگین صنعتی داو جونز با شیب تند 2.6 درصد و دو شاخص دیگر با شیب ملایم حدود یک درصد رشد کردند.

از تاریخ 10 تا 15 نوامبر، هر سه شاخص یاد شده، کم نوسان اما مثبت و از تاریخ 15 نوامبر تاکنون با شیب ملایم روند صعودی داشته‌اند. (حدود 1.5 درصد رشد طی دو هفته اخیر)

اروپا: در اروپا اما سقوط قبل از انتخابات شدیدتر بود. روند تحرک شاخص‌های عمده بورس‌‌های مطرح اروپایی تا اواخر اکتبر کم نوسان بودند. از 28 اکتبر تا 4 نوامبر، این بورس‌ها سقوط شدیدی را تجربه کردند که برای سه شاخص استاکس اروپا، فوتسی بریتانیاو داکس آلمان بیش از 4 و کک فرانسه حدود 3.5درصد بود.

شاخص‌های یاد شده در مدت سه روز، یعنی 6 تا 9 نوامبر، ارزش از دست داده را مجددا به دست آوردند و با شیب تند به مدار صعودی بازگشتند.

از تاریخ 9 تا 11 نوامبر، واکنش بورس‌ها، متفاوت و نامطمئن بود. جز داکس آلمان، سه شاخص دیگر یعنی فوتسی بریتانیا 2 درصد، استاکس اروپا و کک فرانسه یک درصد پایین آمدند در حالی که داکس آلمان 0.2 درصد رشد داشت. از آن تاریخ تاکنون، این نماگرها با شیب ملایم روند صعودی داشته‌اند، گرچه در برخی روزها (16 و 23 نوامبر) منفی شدند که به نظر می‌رسد علت این نوسان منفی روزانه، ارتباطی به سیاست کلی جهانی نداشته باشد.

آسیا: واکنش بورس‌های آسیایی به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا شدید نبود. تا تاریخ 2 نوامبر، شاخص بورس‌های آسیایی همسو با بازارهای جهانی، کم نوسان بودند. از تاریخ 1 تا 8 نوامبر، شاخص نیکی ژاپن 1.5و هانگ سنگ هنگ‌کنگ 0.9 درصد پایین آمدند.

تنها در روز 9 نوامبر، یعنی یک روز بعد از انتخابات، نیکی حدود 5 و هانگ سنگ حدود 2 درصد سقوط کردند که بلافاصله در روز دهم، این زیان جبران شد. از آن تاریخ تاکنون، شاخص بورس هنگ کنگ روند مستقیم و البته اندکی منفی (0.5 درصد) و شاخص بورس توکیو روند مستقیم ولی اندکی مثبت (نزدیک به 5 درصد) داشته است. در این میان واکنش بورس شانگهای جالب بوده است. این بازار در حال توسعه که در ماه گذشته روند کم نوسان با شیب ملایم مثبت داشته است، تنها در روز پس از انتخابات یعنی 9 نوامبر 0.6 درصد منفی شد، اما بلافاصله در روز بعد از آن یعنی10 نوامبر، 1.8درصد جهش داشت و از آن تاریخ تاکنون به این روند کم نوسان و مثبت خود ادامه می‌دهد.

الگوی تحرک بورس‌های جهان در مواقع انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده تقریبا ثابت است: عدم اطمینان از سیاست‌های رییس‌جمهور جدید در بازار پیش از انتخاب که عمدتا روند منفی به همراه دارد، و پس از انتخاب و با توجه به مشخص شدن خط مشی وی، روند مثبت به خود می‌گیرد.

این الگو در دوره اخیر نیز مشاهده شد و تقریبا به مدت یک هفته تمام بازارهای دنیا متاثر از این جو، روند قرمز رنگ داشتند. اما نکته قابل تامل، بازگشت سریع بازار و تداوم روند مثبت با شیب بیشتر بود. یعنی این روند بلافاصله پس از انتخاب رییس‌جمهور جدید در دومین روز کاری به وقوع پیوست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر