کیتارو؛ خالق موسیقی روحانی که از دل ریشه می‌گیرد

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۴

مازیار معتمدی| کیتارو هنرمند، آهنگساز و تهیه‌کننده موسیقی اهل ژاپن وارد ایران شد. این هنرمند عرصه موسیقی که به‌عنوان پیشگام موسیقی دوران جدید شناخته می‌شود، متولد تویوهاشی واقع در منطقه آیچی ژاپن است. بعد از فارغ‌التحصیلی به توکیو نقل‌مکان کرد تا بخشی از موسیقی در حال رشد باشد و اینجا بود که با دستگاه سینتسایزر آشنا شد و نقشی اساسی در ساخت موسیقی‌اش پیدا کرد.

در اوایل دهه1970 او مسیر موسیقی خود را تغییر داد و شروع به استفاده کامل از کیبورد کرد. کیتارو به گروه موسیقی فار اسیت فمیلی پیوست و به‌همراه آنها به سراسر دنیا سفر کرد، اما بعد از چند سال این گروه را ترک کرد تا بتواند در آسیا سفر کند و مسیر حرفه‌یی موسیقی انفرادی خود را ادامه دهد. دو آلبوم انفرادی اول او تبدیل به آلبوم‌های مورد علاقه طرفداران حرکت در حال شکل‌گیری دوران جدید شدند. کیتارو در دهه1980 راهی تور بزرگ خود در قاره آسیا شد و در سال1986 قرارداد مهم خود با کمپانی گفن‌رکوردز را امضا کرد. بعد از یک تور بسیار موفق در ایالات‌متحده فروش کلی آلبوم‌های او در سراسر جهان از مرز 10میلیون نسخه گذشت و در زمان قراردادش با گفن‌رکوردز او سه‌بار نامزد دریافت جایزه گرمی شد. او درنهایت برای ساخت آهنگ فیلم «بهشت و زمین» برنده جایزه بهترین آهنگسازی اصیل مراسم گلدن‌گلوب شد.

او همیشه برای موسیقی‌اش اعتبار خود را به چیزی که آن را نیروهای فراتر از خودش می‌نامد نسبت داده و می‌گوید: من هیچ‌وقت در زمینه موسیقی تعلیم ندیدم و تنها یاد گرفتم تا همیشه به گوش‌ها و احساساتم اعتماد کنم. این موسیقی از ذهن من نشات نمی‌گیرد، از بهشت می‌آید و از بدن من عبور می‌کند و از انگشت‌هایم بیرون می‌رود. من هیچ‌وقت تمرین نمی‌کنم و موسیقی را نمی‌نویسم و نمی‌خوانم، اما انگشت‌هایم تکان می‌خورند. بعضی مواقع با خودم فکر می‌کنم که این آهنگ چه کسی است. من آهنگ‌هایم را می‌نویسم، اما آهنگ‌های خودم نیستند.

کیتارو خوش‌قریحه قرار است روزهای پانزدهم و شانزدهم اکتبر در تئاتر وزارت کشور ایران نیز اجرایی زنده داشته باشد و همچنین در اواخر ماه اکتبر نیز سه شب در پایتخت در مقابل مردم اجرا خواهد کرد. اسپانسر کنسرت اعلام کرده که بیش از پنج‌هزار بلیت تا‌به‌حال فروخته شده‌ و ارکستر سمفونی تهران نیز با او همراهی خواهد کرد. نادر مرتضی‌پور مسوولیت هدایت کنسرت سمفونی را برعهده خواهد داشت.

آهنگ «جاده ابریشمی» کیتارو مورد علاقه بسیاری از ایرانیان است و بسیاری آن را بارها و بارها در تلویزیون شنیده‌اند. خود کیتارو هم گفته که از اوایل دهه1980 و از وقتی که روی جاده ابریشمی کار می‌کرده به موسیقی ایرانی گوش می‌داده و بسیار به آن علاقه‌مند است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر