تهران میزبان همایش بین‌المللی شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه

۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۳۹

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) گفت: همایش بین‌المللی شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه (ACG20) با حضور نمایندگان 20کشور در این هفته برگزار می‌شود که در آن برخی کشورهای اروپایی به عنوان مهمان ویژه حضور می‌یابند. «محمدرضا محسنی» دیروز در نشست خبری با تشریح جزییات برگزاری بیستمین دوره مجمع عمومی گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه(ACG20) افزود: این همایش بین‌المللی با حضور علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم افتتاحیه (شانزدهم آذر ماه) آغاز به کار می‌کند. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، برخی کشورهای شرکت‌کننده در این همایش را پرتغال، بلژیک، ژاپن، کره جنوبی، هندوستان، پاکستان، تایوان، چین، فرانسه و یونان اعلام کرد.

محسنی گفت: 85 شخصیت و 25نهاد عضو و غیرعضو در این همایش حضور یافته و نمایندگانی نیز از کشورهای بلژیک، فرانسه، پرتغال و یونان به عنوان مهمانان ویژه در این همایش بین‌المللی شرکت می‌کنند.

رشد 25 درصدی شرکت‌کنندگان در اجلاس

این مسوول بازار سرمایه یادآور شد: مقایسه آمار شرکت‌کنندگان همایش ‌ای. سی. جی تهران با همایشی که پارسال در تایوان برگزار شد، نشان‌دهنده رشد 25درصدی میزان شرکت‌کنندگان است. وی موضوع اصلی این همایش را«ضرورت توسعه همکاری میان شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی در محیط درحال تحول کسب و کار» بیان کرد و افزود: در حاشیه این همایش، پنج کارگروه تخصصی نیز با حضور نمایندگان نهادهای بین‌المللی فعال در بازار سرمایه برگزار می‌شود.


نامزدی ایران در کمیته اجرایی ‌ای. سی. جی

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه افزود: قرار است در این همایش، ایران نامزد عضویت در کمیته اجرایی این تشکل بین‌المللی شود. محسنی اضافه کرد: همچنین در حاشیه این همایش دو تفاهمنامه بین‌المللی نیز میان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایران(سمات) با دو کشور دیگر به امضا برسد. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ادامه داد: قرار است نخستین تفاهمنامه با تایوان امضا شود اما تفاهمنامه دوم درحال نهایی شدن است که پس از سپری شدن مراحل اجرایی، نام کشور مورد نظر اعلام می‌شود. وی درباره امضای تفاهمنامه میان سمات و بانک ملت برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی نیز گفت: امضای این تفاهمنامه‌ها و برگزاری مجمع عمومی شرکت‌های سپرده‌گذاری آسیا و اقیانوسیه در ایران به تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی و شکل گرفتن ارتباطات بین‌المللی بیشتر منجر می‌شود.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه درباره انتخاب بانک ملت به عنوان بانک عامل برای نقل و انتقال وجوه سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه نیز افزود: جز بانک ملت پیش‌تر با بانک‌هایی مانند ملی و تجارت و سامان نیز تفاهمنامه‌هایی امضا شده است.

این مسوول بازار سرمایه ادامه داد: همچنین در ماه‌های آتی با بانک‌هایی که زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده باشند، توافقنامه‌های مشابه امضا خواهد شد. محمدسجاد سیاهکارزاده، مدیر امور بین‌الملل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نیز در این نشست گفت: ارکان اصلی اتحادیه شرکت‌های سپرده‌گذاری آسیا و اقیانوسیه و نهادهای بین‌المللی در این همایش حضور دارند. وی افزود: تفاهمنامه‌هایی نیز با سایر کشورها با هدف انتقال تجربه‌ها و فراهم کردن فضای تعاملات بین‌المللی در بازار سرمایه در حاشیه این همایش برگزار می‌شود. مدیر امور بین‌الملل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه یادآور شد: عضویت در نهادهای بین‌المللی سبب خواهد شد، تعاملات جهانی بازار سرمایه افزایش یافته و وارد حوزه‌هایی شویم که تاکنون در آنها فعالیت نداشته‌ایم.

به گزارش ایرنا، بیستمین دوره مجمع عمومی گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه (ACG20) از سه‌شنبه (شانزدهم آذر ماه) در تهران آغاز به کار می‌کند. در روز دوم این همایش کارگروه‌های تخصصی و دیدارهای دو جانبه برگزار خواهد شد. اتحادیه شرکت‌های سپرده‌گذاری آسیا و اقیانوسیه(ACG) از سال 1997میلادی و با عضویت 14شرکت سپرده‌گذاری تاسیس شد و اکنون 34نهاد سپرده‌گذاری مرکزی، تسویه و پایاپای از کشورهای چین، کره جنوبی، استرالیا، نیوزلند، ژاپن، اندونزی، مالزی، هند، بنگلادش، هنگ کنگ، قزاقستان، مالدیو، مغولستان، سنگاپور، فیلیپین، سریلانکا، تایوان، تایلند، ازبکستان و ایران در آن عضویت دارند. موضوع اصلی بیستمین مجمع عمومی ACG به درخواست شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران، ضرورت توسعه همکاری میان شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی در محیط درحال تحول کسب و کار است تا این شرکت بتواند در طول برگزاری این اجلاس، مجراها و تعاملات جدید بین‌المللی شناسایی کند.

عضویت در پنج نهاد مهم بین‌المللی فدراسیون بورس‌های آسیا و اروپا(FEAS)، نهادهای ثبت، سپرده‌‌گذاری و تسویه و پایاپای آسیا ـ اقیانوسیه (ACG)، بورس‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی(OIC)، انجمن استانداردسازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری آسیا(AFSF) و اتحادیه الکترونیکی بین بورسی(IEU) و انعقاد تفاهمنامه با شرکت‌های تاکاس بانک ترکیه(Takas Bank)، آژانس ثبت مرکزی ترکیه(CRA)، شرکت تسویه پاکستان(CDCPL)، شرکت تسویه بورس اندونزی (KPEI)، شرکت ثبت اوراق بهادار بورس اندونزی (KSEI)، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کره جنوبی (KSD)، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عمان (MCD)، شرکت سپرده‌گذاری ملی پاکستان (NCCPL)، شرکت سپرده‌گذاری چین، شرکت سپرده‌گذاری هند(NSDL) و شرکت سپرده‌گذاری بورس آتن مهم‌ترین تفاهمنامه‌های بین‌المللی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر