تاثیر خنثی دو محرک بیرونی بر شاخص

۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۲۵

درحالی شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته به مدد اثر 252واحدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از مرز 80 هزار واحد عبور کرد که با توجه به ادامه توقف نمادها و تمدید 10ساله تحریم‌های مجلس سنای امریکا، روز گذشته فضای منفی بر بازار سرمایه حاکم شد. این جو نامناسب درحالی رخ داد که به دلیل توافق اوپک مبنی بر عدم کاهش تولید نفت و رشد قیمت نفت در سطح جهانی، پیش‌بینی می‌شد که نمادهای گروه پالایشی و پتروشیمی رشد قابل توجهی را تجربه کنند.

به گزارش «تعادل» روز گذشته رونق تحلیل‌های دلاری و توجه به صنایع صادرات محور در بازار سهام درحالی افزایش یافته که در گروه فلزات اساسی با وجود لزوم اصلاح قیمت‌ها همچنان اقبال برای جمع‌آوری سهام این گروه به ویژه در ملی صنایع مس دیده می‌شود. اقبال برای شناسایی بازدهی کوتاه‌مدت در گروه‌های کوچک بازار باعث شده تا همچنان برخی تک‌سهم‌های گروه غذایی، محصولات شیمیایی و حتی سیمانی‌ها و برخی دارویی‌ها شاهد تکاپوی معامله‌گران کوتاه‌مدت‌نگر باشند. در این میان پتروشیمی‌های تولیدکننده اوره درحالی پیشرو شدند که خبرهای خوبی از این گروه برای شرکت‌های صادرات محور در عملکردهای 9ماهه و 12ماهه به گوش می‌رسد.


رفت و آمدهای دیروز تالار شیشه‌ای

در جریان معاملات نخستین روز هفته، نمادهای معاملاتی«واعتبار»، «واعتبارح»، «دروز»، «دروزح» به تابلو معاملات بازگشتند و نمادهای «فراور»، «فسرب»، «کروی»، «فاسمین»، «خپویش»، «پارسیان» و «کاما» نیز متوقف شدند. در جریان معاملات دیروز 13 آذر ماه 95 چند نماد معاملاتی به تابلو معاملات بازگشتند و 7نماد نیز متوقف شدند.

نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری اعتبارایران، روز دارو و حق تقدم شرکت‌های سرمایه‌گذاری اعتبارایران با توجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل بدون محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شدند. در مقابل در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت فرآوری مواد معدنی ایران با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد.

نماد معاملاتی شرکت‌های ملی سرب و روی ایران، توسعه معادن روی ایران و کالسیمین با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شدند. همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت سازه پویش جهت برگزاری مجامع عمومی عادی به طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره و مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص اصلاح اساسنامه، شرکت بیمه پارسیان جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه متوقف شدند.


داد و ستدهای تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز شنبه 13 آذر 95 با افزایش 40واحدی به رقم 80 هزار و 58 واحد دست یافت.

شاخص کل هم‌وزن اما با 166واحد کاهش روی رقم 16هزار و 5 واحد ایستاد. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 289واحدی، عدد 88 هزار و 727واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول نیز درحالی با کاهش 46واحدی به عدد 56 هزار و 639 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 512 واحدی به عدد 171هزار و 467واحد دست یافت. دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پتروشیمی جم با 96واحد، سرمایه‌‌گذاری غدیر با 80 واحد و پالایش نفت بندرعباس با 68 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران با 84 واحد، ایران خودرو با 50 واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 39واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. دیروز ارزش کل معاملات بورس تهران درحالی به بیش از 301میلیارد تومان رسید که در بازار نقدی سهام این رقم از 179میلیارد و 711میلیون تومان فراتر نرفت که ناشی از دست به دست شدن 712میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 62 هزار و 164نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های باما، سازه پویش، بیمه پارسیان، اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری، قرارداد آتی«جکروی» ملی سرب و روی ایران، توسعه معادن و روی ایران، کالسیمین و فرآوری مواد معدنی ایران از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، بیمه دی، پتروشیمی ممسنی، حق تقدم خرید سهام پتروشیمی کازرون و اوراق اجاره هواپیمایی ماهان بازگشایی شدند. دیروز همچنین صندوق گنجینه آرمان‌شهر وابسته به بانک شهر بلوک 4.065درصدی سهام غیرمدیریتی «سمگا» را به قیمت پایه هر سهم 4057ریال روانه میز فروش فرابورس کرد که بدون رقابت از سوی خریدار حقوقی معامله شد.

دیروز کمتر از 30میلیون سهم صنعتی دریایی ایران به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان از سوی قرارگاه خاتم کد به کد شد.

در گروه صنعتی بارز هم دیروز سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی 20میلیون سهم این شرکت را به ارزش کمتر از 9میلیارد تومان کد به کد کرد. شرکت آذرآب اما 24میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذرآب را به ارزش کمتر از 5‌میلیارد تومان کد به کد کرد. در معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز دیروز 10میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان کد به کد شد. کمتر از 10میلیون سهم سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان کد به کد شد. 9میلیون سهم ریل‌پرداز سیر اما به ارزش بیش از یک‌میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد.

دیروز 5میلیون سهم پتروشیمی جم به ارزش بیش از 4.5میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده به کدهای درون‌گروهی انتقال یافت. همزمان 5میلیون سهم ایران ترانسفو نیز به ارزش 4.5میلیارد تومان کد به کد شد. دیروز بازار سهام همزمان با نوسان قیمت جهانی نفت خام و اصلاح قیمتی ناگزیر در بازار فلزات اساسی دیروز شاهد پیشرو شدن پالایشی‌ها با غلبه تقاضا بر عرضه سهام بود، هرچند که عرضه نامحسوس حقوقی‌ها در این گروه قابل تامل بود. دیروز بازار سهام بیش از آنکه به شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز توجه داشته باشد، همزمان با توقف نماد معاملاتی گروه سرب و روی برای اعلام تعدیل درآمدی در بودجه‌های برآوردی شاهد جابه‌جایی معامله‌گران در میان بازار دومی‌ها شامل شرکت‌های کوچک و برخوردار از سهام شناوری پایین بود.


معاملات فرابورس

دیروز شنبه 13 آذرماه نقل و انتقال 223میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 141میلیارد تومان ماحصل معاملات انجام شده در فرابورس بود که نسبت به چهارشنبه هفته قبل با رشد همراه شد.

شاخص کل فرابورس اما برخلاف جریان رو به رشد بازار، در تقابل تاثیر مثبت و منفی از جانب برخی نمادهای معاملاتی روندی کم‌نوسان و البته کاهشی را تجربه کرد تا درنهایت با افت کمتر از 0.5واحد در ارتفاع 830.5واحدی قرار بگیرد. دو نماد پتروشیمی و پالایشی دیروز درحالی بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس تا سطح 2واحد گذاشتند که دو نماد از گروه فلزات اساسی بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند و مانع از رشد آن شدند. نمادهای «مارون» «زاگرس»، «شراز» و «شاوان» به رشد بیشتر شاخص منجر شدند؛ درحالی که نمادهای «ذوب» و «میدکو» تا سقف 1.2واحد در صدر نمادهایی با بالاترین تاثیرگذاری منفی بر آیفکس ایستادند.

در همین حال دیروز در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه، افزون بر 181میلیون ورقه به ارزش نزدیک به 647میلیارد ریال معامله شد که در این میان نماد «حریل» از گروه حمل و نقل، بیشترین حجم و نماد «شاوان» از گروه پالایشی‌ها بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند. رصد معاملات در بازار سهام فرابورس همچنین نشان می‌دهد نمادهای «افرا»، «سدبیر» و «شراز» با بالاترین افزایش قیمت تا سقف 5درصد همراه بودند و در مقابل نمادهای «فزرین»، «زنگان» و «غگلستا» با بیشترین افت قیمت مواجه شدند.

بر پایه این گزارش، دیروز نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50درصد و نماد معاملاتی شرکت بیمه دی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 5درصد بازگشایی شدند.

در همین حال معامله 907هزار ورقه به ارزش 88.5میلیارد تومان نیز نتیجه معاملات انجام شده در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس ایران است. در این میان اسناد خزانه اسلامی مرحله ششم با ثبت نقل و انتقال بیش از 127هزار ورقه به ارزش 12میلیارد تومان، بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار تجربه کرد. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز قیمت هر ورقه تسه در محدوده 68.8 تا 75.3هزار تومان دادوستد شد.

عرضه‌های بورس کالا

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز شنبه 13 آذرماه میزبان عرضه 99هزار و 714تن انواع کالا بود. در نخستین روز هفته، 5هزار و 30تن ذرت دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و 3هزار و 92تن ذرت دانه‌یی موجودی 9 انبار استان‌های کرمانشاه و کردستان در قالب گواهی سپرده کالایی عرضه شد.

دیروز 28هزار تن وکیوم باتوم، 2هزار تن لوب‌کات، 200تن گوگرد، 66هزار و 500تن انواع قیر، 2هزار تن سلاپس واکس، 496تن مواد پلیمری و 518تن آمونیاک در این تالار عرضه شد. براساس این گزارش 16هزار و 700تن وکیوم باتوم، لوب‌کات، انواع قیر و عایق رطوبتی در تالار صادراتی عرضه شد. این گزارش حاکی است 15هزار و 255تن جو دامی، 25تن برنج وارداتی، یک هزار تن گندم دوروم، 20هزار تن گندم خوراکی، 200تن شکر سفید و 100تن روغن خام سویا در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.


وضعیت بورس انرژی

در جلسه معاملاتی دیروز، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یک سال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای آیزوریسایکل و آیزوفید پالایش نفت تبریز، متانول پتروشیمی زاگرس و نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی این روز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 8 تا 9دی 95 گشایش یافتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر