تلاش برای حراست از دستاوردهای برجام

۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۰۹

نماینده ویژه پوتین: موضع روسیه درباره برجام ثابت است


گروه ایران|

«تلاش برای حراست از دستاوردهای برجام» بخشی از عباراتی است که رییس‌جمهور کشورمان در دیدار نماینده ویژه روسیه از آن به عنوان راهکار عملیاتی افزایش ضمانت اجرایی این توافق مطرح کرده است. دستاوردهایی که از دیدگاه روحانی هم ایران و هم کشورهای1+5 باید به آن متعهد باشند و «امیال برخی کشورهای خاص» نباید باعث تضعیف این توافق شود.

هرچند رییس‌جمهور در صحبت‌هایش اشاره مستقیمی به کشور خاصی نکرد، اما روشن است که اشاره روحانی متوجه برخی تحرکاتی است که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا با هدف به بن‌بست کشاندن این سند تاثیرگذار بین‌المللی به‌وسیله گروه‌های تندرو دنبال می‌شود. در کنار بحث برجام و همزمان با پیروزی‌های استراتژیک دولت سوریه در حلب؛ موضوع تحولات سوریه و هماهنگی‌های راهبردی ایران و روسیه برای توازن بخشیدن به تحولات میدانی این کشور از دیگر موضوعاتی بود که در جریان این دیدار مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

رییس‌جمهور تمکین تمام طرف‌ها به خواست و اراده مردم سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور به عنوان یگانه راه برون‌رفت از شرایط فعلی را مورد تاکید قرار داد و تصمیم‌سازی‌های ایران و روسیه را در این زمینه راهگشا عنوان کرد. لاورنتیف، نماینده ویژه روسیه نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از تحولات میدانی سوریه، موضع مسکو در خصوص برجام را غیر قابل تغییر برشمرد.


نباید اجازه داد، توافق تضعیف شود

حسن روحانی رییس‌جمهوری در دیدار فرستاده ویژه رییس‌جمهوری روسیه در امور سوریه، برجام را محصول کار 7 کشور و در راستای صلح و امنیت جهانی ذکر کرد و گفت: «نباید اجازه داد کشوری طبق امیال خود اقدامی برای تضعیف توافق انجام دهد.»

روحانی دیروز لاورنتیف، نماینده ویژه رییس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه را به حضور پذیرفت و در این دیدار، پس از استماع گزارش فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین در خصوص آخرین تحولات منطقه‌یی و ازجمله تازه‌ترین تحولات میدانی در مبارزه با تروریسم در سوریه، با تاکید بر اینکه همه باید برای حراست از دستاوردهای این توافق تلاش کنند، افزود: «ایران همواره به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و خواهد بود و برای پایداری برجام سایر اعضای گروه 1+5 نیز باید به‌طور کامل به تعهدات خود عمل کنند.»به گزارش ایرنا، رییس‌جمهوری همچنین تروریسم را خطری بزرگ برای منطقه و جهان برشمرد و بر ضرورت ادامه همفکری و همکاری تنگاتنگ ایران و روسیه در سوریه برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد و ادامه داد: «همفکری و همکاری خوبی که میان تهران - مسکو در این عرصه وجود دارد تا تحقق هدف نهایی که ریشه‌کن شدن تروریسم و برقراری صلح و ثبات کامل در منطقه است، ادامه می‌یابد.»

روحانی تصریح کرد: موضوع سوریه از طریق مذاکره سیاسی و احترام به اراده مردم که تصمیم‌گیر اصلی و نهایی درباره آینده سوریه هستند و همچنین حفظ تمامیت ارضی آن کشور قابل حل است.

رییس‌جمهوری تاکید کرد که حمایت از مردم غیرنظامی و کمک به آوارگان و مردم آسیب‌دیده از جنگ یک ضرورت انسانی است و باید برای آن از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود، با ابراز خرسندی از روند رو به گسترش روابط تهران - مسکو در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی گفت: «بی‌تردید همکاری‌های دو کشور در مسائل دوجانبه به نفع دو ملت و در مسائل منطقه‌یی به نفع صلح و ثبات منطقه‌یی خواهد بود.»


موضع روسیه غیر قابل تغییر است

یکی از پرسش‌هایی که در محافل کارشناسی کشورمان مطرح است، میزان پایبندی طرف‌های روسی به تعهداتی است که در بخش‌های گوناگون با کشورمان منعقد کرده‌اند.

برخی تجربه‌های تاریخی باعث شده تا برخی در ایران درباره سطح پایبندی روس‌ها به تعهدات‌شان اطمینان نداشته باشند. نماینده ویژه رییس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه نیز در پاسخ به این نگرانی‌هاست که اعلام می‌کند، دیدگاه روسیه درباره برجام و توسعه مناسبات با ایران غیر قابل تغییر و ثابت است. لاورنتیف در این دیدار نظرات رییس‌جمهور روسیه، همچنین گزارشی از آخرین رایزنی‌های انجام شده و تحولات میدانی در سوریه را به رییس‌جمهوری ارائه داد.

وی با بیان اینکه پوتین برای اعتمادی که میان دو دولت و دو ملت ایران و روسیه وجود دارد، ارزش زیادی قائل است، بر تقویت همفکری و همکاری تهران - مسکو در مسائل منطقه‌یی و جهانی تاکید کرد و اظهار داشت: «موضع روسیه در قبال برجام موضعی ثابت و مستحکم است و هیچ دلیلی برای تضعیف آن وجود ندارد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر