اقدامات وزارت صنعت در حمایت از توان ساخت داخل اعلام شد

۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۰۶

در نشستی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارش عملکرد نحوه اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور توسط معاونین این وزارتخانه ارائه و بررسی شد.

به گزارش ‌پایگاه اطلاع‌رسانی دولت محد رضا نعمت‌زاده در این نشست بر لزوم تدوین برنامه‌یی اجرایی و فرآیند محور برای استفاده بیشتر از توان طراحی و مهندسی ساخت داخل تاکید و تصریح کرد: نیازسنجی، شناسایی صاحبان تکنولوژی خارجی، شناسایی کارفرمایان داخلی، تهیه طرح چگونگی انتقال دانش فنی به داخل کشور، نحوه سرمایه‌گذاری و تامین مالی، زمان‌بندی وایجاد امکانات تحقیق و توسعه را از مهم‌ترین ارکان فرآیند استفاده حداکثری از توان طراحی و مهندسی ساخت داخل عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در صورت وجود تجهیزات ساخت داخل، مورد نیاز در صنایع اولویت بر تامین آن از صنایع داخلی است افزود: فقط در صورت نبود مشابه داخلی یا نداشتن صرفه اقتصادی تولید در داخل، می‌توان از تولیدات خارجی با اولویت انتقال دانش فنی استفاده کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به مدیران و دست اندرکاران اجرای این طرح گفت: باید در راستای اجرای اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تقویت توان تولید داخل و اجرای منویات رهبر معظم انقلاب بیش از پیش تلاش کنیم.

تهیه فهرست به روز رسانی شده کالا و خدمات ساخت داخل و اطلاع‌رسانی عمومی آن، تشکیل جلسات مشترک بررسی توانمندی‌های تولیدی داخل با واحدهای تولیدی و دستگاه‌های مشمول ماده 2 قانون و نیز برنامه‌ریزی و پیگیری جهت داخلی‌سازی اقلام پرکاربرد در طر ح‌ها شامل 10 دسته کالایی، از جمله اقداماتی بود که از سوی مسوول دفتر پیگیری قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور تشریح شد.

به گفته کیومرث فروتنی بررسی میزان تحقق ساخت داخل طرح‌های برخوردار از تسهیلات صندوق توسعه ملی، بررسی و اقدام جهت اعمال ماده 6 و جلوگیری از ثبت سفارش و همچنین تغییر فرآیند خرید خارجی در بخش‌ها یا کالاهای تولیدی به صورت خاص از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در جهت پیگیری قانون استفاده از توان تولیدی و خدماتی داخل کشور انجام شده است.

وی همچنین با تشریح سایر اقدامات این دفتربرای استفاده از حداکثر توان تولیدی و خدماتی کشور فهرست جدیدترین مجموعه و پکیج‌هایی که تمام یا بخشی از آنها در داخل کشور تولید می‌شود را برشمرد.

پکیج جدا‌سازی هوا، توربواکسپندر، سیستم آتش خاموش کن نیروگاهی، نسوز‌ها و عایق‌ها در صنایع نیروگاهی و نفتی، شیرآلات مورد استفاده در صنایع نیروگاهی و نفتی، پمپ‌های کرایو ژنیک، جرثقیل‌های ترانس تینر در بنادر، بخشی از دستگاه‌های مکنده غلات مورد استفاده در بنادر و بخشی از تجهیزات توربین بادی فهرست تجهیزات سیستمی بود که در حوزه صنایع داخلی‌سازی شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر