آزادگان شمالی

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۱

میدان نفتی آزادگان بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران و در‌واقع از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان است که در سال١٣٧٦ کشف شده است، اما توسعه آن همواره با فرازونشیب بسیار همراه بوده است، در تازه‌ترین دور از این حواشی، به‌تازگی پیمانکاران چینی از بخش جنوبی این میدان عظیم اخراج شده‌اند و توسعه این میدان عظیم نفتی در پیچ‌وخم جذب سرمایه‌گذار است.

در این باره پیش‌تر عبدالرضا حاجی‌حسین‌نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، گفته بود که اگرچه براساس تصمیم‌گیری‌های جدید، میدان مشترک آزادگان‌جنوبی با استفاده از سرمایه‌های داخلی شرکت ملی نفت ایران توسعه می‌یابد، اما در‌عین‌حال از حضور سرمایه‌گذاران متعهد و توانمند خارجی نیز در توسعه این میدان استقبال می‌شود.

وی همچنین میزان بودجه اولیه تصویب شده توسعه میدان آزادگان‌جنوبی را ٥٠٠‌میلیون دلار در بخش ارزی و ٥٠‌میلیارد تومان در بخش ریالی اعلام کرده بود.

بنا به این گزارش درپی قطع همکاری با چینی‌ها، توسعه آزادگان‌شمالی با سرعت بیشتر در حال انجام است و فاز نخست توسعه این میدان از پیشرفت ٦٧‌درصدی برخوردار شده و آن طور که مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفته با وجود تاخیر بیش از دو‌سال، فاز نخست این طرح توسعه در سال‌آینده به ثمر می‌رسد. چینی‌ها کار در این پروژه را در مرداد 87 آغاز کردند و در‌حالی‌که بنا بود فاز اول 17تیر سال92 (59‌ماهه) به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد این امر محقق نشد و تاکنون چینی‌ها تاخیری 12‌ماهه در بهره‌برداری از این فاز داشته‌اند. البته آن‌طور‌که گفته می‌شود در سال89 با موافقت دولت، رقم اعتبارات توسعه فاز اول این میدان با افزایش یک‌میلیارد‌و‌633‌میلیون دلاری از مرز 3.6‌میلیارد دلار عبورکرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر