افتتاح چند طرح مهم آبی در شرق کشور

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۹۳


گروه انرژی| روز پنج‌شنبه (1‌آذرماه) رییس‌جمهور به همراه فرد نیرویی کابینه‌اش به خراسان‌رضوی سفر کردند تا دستی به سر و روی پروژ‌ه‌هایی از جنس آب وبرق در این استان بکشند. طی این سفر، سد ارداک که ظرفیت انتقال و تصفیه 16.6میلیون مترمکعب آب در سال را برای تامین آب شرب و صنعت مشهد داراست، افتتاح شد. بهره‌برداری از بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب شرق کشور، پروژه عظیم دیگری بود که روحانی و چیت‌چیان آغاز آن را اعلام کردند. پس از آنکه رییس قوه مجریه، از پروژه‌های آبی بازدید کرد، نوبت به پروژه‌هایی از جنس برق بود که نتیجه آن بهره‌برداری از 5 پروژه برقی استان خراسان با اعتباری بالغ بر 310 میلیارد ریال بود.

سفر حسن روحانی و وزیر خوش سفرش، حمید چیت‌چیان به خراسان رضوی با افتتاح سد ارداک آغاز شد. سفری در 70 کیلومتری شمال غرب مشهد برای افتتاح طرح آبرسانی سدی خاکی برای مهار، کنترل، ذخیره و تنظیم جریان‌های دایم و فصلی رودخانه ارداک.

به گزارش «تعادل» و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، محمدحسین جعفری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی خراسان‌رضوی، هزینه اجرای خط شامل مطالعات و طراحی‌ها، تملک و پرداخت اراضی، خرید تجهیزات، عملیات اجرایی و نظارت بر آن 570 میلیارد ریال و هزینه اجرای تصفیه‌خانه را 550 میلیارد ریال اعلام کرد.

تصفیه‌خانه فاضلاب «خین عرب» که یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور، بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب شرق ایران و دومین تصفیه‌خانه منطقه به روش SBR است، پروژه دیگری بود که حسن روحانی آن را افتتاح کرد.

حجم کل پساب حاصل از تصفیه فاضلاب حدود 83 هزار مترمکعب در شبانه‌روز بوده و جمعیتی معادل 530هزار نفر را در بر می‌گیرد. با استفاده از پساب تصفیه‌خانه که تمام استانداردهای لازم را تامین می‌کند، حدود 2200هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت مشهد آبیاری می‌شود. با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فعال در مشهد به 263هزار مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

رییس‌جمهور در آیین افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب «خین عرب» مشهد گفت: در بودجه سال آینده 4 اولویت مهم در نظر گرفته شده که بخش آب و فاضلاب جزو این اولویت‌هاست.

وزیر نیرو نیز در آیین افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب خین‌عرب گفت: پروژه‌های تصفیه فاضلاب مهم‌ترین پروژه‌های زیست‌محیطی در کشور هستند که حفظ کیفیت منابع آب و تامین آب بخش کشاورزی از این طریق محقق می‌شود.

حمید چیت‌چیان با اشاره به اینکه ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب «خین‌عرب» 83هزار مترمکعب در روز و 30میلیون مترمکعب در سال است، گفت: پروژه‌های تصفیه فاضلاب مهم‌ترین پروژه‌های زیست‌محیطی در کشور بوده و منجر به ایجاد پساب قابل توجهی می‌شود که می‌توانیم آن را در طبیعت جاری کنیم که این امر منجر به حفظ کیفیت منابع آب می‌شود.

علیرضا طباطبایی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز با بیان اینکه حجم کل پساب تصفیه‌خانه خین‌عرب مطابق با بالاترین استانداردهای زیست‌محیطی است، افزود: با استفاده از حجم پساب تصفیه شده توسط این تصفیه‌خانه حدود 2هزار و 200هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت مشهد آبیاری می‌شود. طباطبایی همچنین اظهار داشت: 730هزار مشترک و حدود 63درصد جمعیت مشهد زیرپوشش شبکه فاضلاب هستند و تاکنون 2هزار و 700کیلومتر شبکه فاضلاب در این کلان‌شهر اجرا شده است.

پس از دید و بازدیدهایی از جنس آب و فاضلاب، نوبت به برق رسید. بدین منظور بود که هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی و متولی‌زاده مدیرعامل شرکت برق منطقه‌یی در ادامه سفر رییس‌جمهور وی را همراهی کردند. در این سفر 5 طرح توسعه پست 400 کیلوولت نیشابور، پست 132.20کیلوولت شهرکت صنعتی چناران و خط تغذیه آن، پست 132.20کیلوولت فارمد وخط تغذیه آن، پست 132.20کیلوولت چناران و افزایش ظرفیت پست شهرک صنعتی خیام با مجموع هزینه‌یی بالغ بر 310میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. همچنین در این مراسم، دستور آغاز بهره‌برداری از 8 مجتمع آبرسانی روستایی در قالب 62روستا در استان‌های خراسان شمالی، سمنان و کرمانشاه به صورت همزمان و از طریق ویدیو کنفرانس توسط حسن روحانی صادر شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر