روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۸۹

بیمه «نوسان نرخ ارز»

برای صادرکنندگان

ایسنا عضو هیات‌مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران از در‌نظر گرفتن دو محصول جدید بیمه‌یی برای صادرکنندگان طی یک‌ ماهه آینده خبر داد. آرش شهرآیینی ضمن اعلام این خبر بیان کرد: دو محصول بیمه‌یی جدید که شامل پوشش نوسان نرخ ارز و نیز صدور ضمانتنامه‌های خاص برای پروژه‌های صادرات‌محور می‌شود، اخیرا در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده و پس از تصویب در هیات‌وزیران به احتمال زیاد طی یک ماهه آینده برای اجرا ابلاغ می‌شود. وی ادامه داد: براساس این مصوبه خدمات جدیدی به صادرکنندگان ارائه می‌شود که امیدواریم به افزایش میزان صادرات در کشور کمک کند. شهرآیینی در‌مورد بیمه شدن پوشش نوسان نرخ ارز خاطرنشان کرد: در ابتدا نوسان ارزهای جهان همچون دلار و یورو در مقابل ریال تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و در مراحل بعدی ارزهای مربوط به کشورهای نوظهور نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت تا به این ترتیب ریسکی که صادر‌کنندگان درمورد کاهش نرخ ارز با آن مواجه هستند برطرف شود. وی همچنین در‌مورد صدور ضمانتنامه‌های خاص برای پروژه‌های صادرات‌محور نیز تشریح کرد: برای افزایش ظرفیت صادرات کشور نیازمند این هستیم که سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در این بخش صورت گیرد تا ارقام صادراتی چند برابر شوند. این مساله مربوط به حلقه‌های بعدی صنایع پتروشیمی و صنایع وابسته است که در جهت افزایش توانمندی شرکت‌های ایرانی درراستای پوشش محتوای تولیدکنندگان توسط صندوق ضمانت صادرات مدنظر قرار می‌گیرد. به گفته عضو هیات‌مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران، بر این اساس محتوای ایرانی پروژه‌های داخل کشور که در آن سهم ایرانی‌ها بیشتر است تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.


همراهی بازرگانان با ظریف در سفر به شرق

گروه تجارت براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار است محمدجواد ظریف از روز شنبه ۱۳ آذرماه، سفر دوره‌یی خود را به کشورهای هند، چین و ژاپن آغاز کند که هیات اقتصادی از اتاق ایران نیز، وی را همراهی می‌کنند. بنا بر گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سرپرستی هیات اقتصادی برعهده غلامحسین شافعی‌ رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران است و نمایندگانی از بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی، تجاری و کشاورزی در قالب یک تیم ۴۵نفره در این سفر حضور دارند. قرار است در سه کشور یاد شده، همایش تجاری مشترک میان تجار ایرانی و فعالان اقتصادی هند، چین و ژاپن برگزار شود و دیدارهای رو در رو نیز در دستور کار هیات اقتصادی اتاق ایران است. پیش از این، ظریف در سفر به اروپا و امریکای‌لاتین، هیات اقتصادی از فعالان بخش‌خصوصی را همراه خود داشت و آنها با طرف‌های خود در زمینه همکاری‌های دوجانبه رایزنی کردند. وزیر امور خارجه کشورمان خرداد‌ امسال به همراه هیات ۶۰‌نفره سیاسی و اقتصادی به چهار کشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی سفر کرد. توسعه مناسبات و روابط سیاسی، اقتصادی و پارلمانی در دوران جدید پس از اجرای برجام، محور مذاکرات و دیدارهای ظریف با مقام‌های سیاسی این کشورها در شمال و شرق این قاره بود. همچنین ظریف در سفر ۶‌روزه خود در مرداد‌ امسال که نخستین مسافرت وزیر خارجه دولت یازدهم به امریکای‌لاتین محسوب شد، هیاتی متشکل از ۱۲۰نفر از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی بخش‌های خصوصی و دولتی را همراه داشت و از کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا بازدید و راه‌های توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف را بررسی کرد.


150میلیون یورو

نیاز صنعت ریخته‌گری

فارس دبیر انجمن ریخته‌گری از درخواست وزارت صنعت برای اعلام نیاز ارزی و اعتباری صنایع جهت تدوین بودجه سال آینده خبر داد و گفت: نیاز کارخانه‌های بزرگ ریخته‌گری حدود ۱۵۰میلیون یورو و هر کدام از کارخانه‌های کوچک ۳۰۰میلیون تومان برآورد می‌شود. عبدالحمید قدیمی اظهار داشت: وزارت صنعت درراستای تدوین بودجه سال آینده از صنایع درمورد نیازهای ارزی و اعتباری واحدهای کوچک و بزرگ اطلاعاتی را درخواست کرده است که ما نیز این اطلاعات را ارائه کردیم. وی ادامه داد: برآورد ما برای نیاز ارزی و اعتباری واحدهای بزرگ ریخته‌گری جهت تجهیز و راه‌اندازی ماشین‌آلات جدید 150میلیون یورو است و برای 300واحد کوچک ریخته‌گری نیز جهت هر واحد 300میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی کرده‌ایم. وی با تاکید بر اهمیت میزان تحقق این نیازهای اعتباری، گفت: سال گذشته نیز برآوردمان را به وزارت صنعت ارائه کردیم، اما باتوجه به وضعیت رکود و کمبود منابع مالی کارخانه‌ها برای اجرای طرح‌های جدید، کمتر از 20درصد نیاز اعلام شده به وزارت صنعت محقق شد. قدیمی با ابراز امیدواری برای تامین مالی صنایع از طریق فاینانس خارجی، گفت: اگر این فاینانس با تنفس 2 تا 3ساله به کارخانه‌ها اختصاص یابد، می‌تواند باعث بهبود وضعیت صنعت شود. به گفته وی، در حال حاضر کارخانه‌های ریخته‌گری مرتبط با خودرو با حدود 50 تا 55درصد ظرفیت خود فعال هستند ولی ظرفیت فعال کارخانه‌های ریخته‌گری فعال در حوزه معادن، سیمان و طرح‌های عمرانی کمتر از 20درصد است. وی تصریح کرد: در حال حاضر صنعت از سطح کما کمی بیرون آمده و به درجه هوشیاری پایین رسیده است. دبیر انجمن ریخته‌گری در پایان از قطع گاز کارخانه‌های ریختگری واقع در شمال کشور در پی سرد شدن هوا خبر داد.


سهم چشمگیر قطعه‌سازان در قراردادهای جدید

گروه صنعت یکی از دلایل رشد کند صنعت قطعه‌سازی کشور کاهش ظرفیت تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز داخلی است که با ورود محصولات جدید می‌تواند تغییر کند. آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو، با بیان این مطلب گفت: بی‌شک با‌توجه به سال‌ها تحریم که بر کشور حاکم بوده است، بخش عمده‌یی از ماشین‌آلات فعال در صنعت قطعه‌سازی ما فرسوده هستند و تکنولوژی بسیاری از این قطعه‌سازی‌ها نیز به‌روز نشده است. وی ادامه داد: قدیمی بودن برخی تجهیزات را می‌توان با پرداخت تسهیلات بانکی رفع کرد اما نرخ بهره این تسهیلات باید با بهره‌های جهانی همخوانی داشته باشد تا قطعه‌ساز ضمن نوسازی و بازپرداخت تسهیلات خود، بتواند با رقبای خود در جهان در یک فضای برابر رقابت کند. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو در گفت‌وگو با پرشین خودرو، افزود: نرخ فعلی تسهیلات در کشور بسیار بالاست و با این بهره، نوسازی تجهیزات و انتقال تکنولوژی تقریبا کاری محال است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر